Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 23.10.2025 08:18 Publikacja: 19.05.2021 08:32
Foto: Adam Borkowski/ Unsplash
POLSKA BEZ SMOGU – akcja społeczna „Rzeczpospolitej” i Polskiego Alarmu Smogowego
To jeden z wniosków z badań przeprowadzonych przez CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej. Dwa lata temu prezydent Warszawy zapowiedział, że zdecydowana większość ulic będzie objęta ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Raport sporządzony na zlecenie Polskiego Alarmu Smogowego pokazuje, że kierowcy nie są przyspawani do swoich siedzeń. W przyszłości z chęcią przesiądą się na rower lub do transportu zbiorowego, od którego oczekują punktualności i dostępności.
– Mieszkańcy mają bardzo różne opinie, czasem bardzo chcą, czasem nie chcą. Ale ostatecznie 2/3 sieci drogowej w stolicy powinno stanowić taką strefę – mówił Trzaskowski o strefach „Tempo 30” w 2019 roku. Ze zleconych przez Polski Alarm Smogowy badań dotyczących poruszania się po mieście wynika jednak, że zdecydowana większość mieszkańców stolicy popiera ich wprowadzanie.
Taki pomysł poparło niemal 70 proc. ankietowanych. Dla 29 proc. wprowadzenie tego rozwiązanie jest „bardzo ważne”, a dla 39 „raczej ważne”. Wprowadzanie stref „Tempo 30″ rekomenduje również Europejska Rada Transportu Drogowego (ETCS). Przedstawiciele ETCS podkreślają, że nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji, w tym tych śmiertelnych. „Każdego roku można by uratować życie 2100 osób, gdyby średnia prędkość na wszystkich drogach w Unii Europejskiej spadła o 1 km/h” – czytamy w oświadczeniu Rady. Prędkość i płynność ruchu ma też wpływ na jakość powietrza. Najlepsza jest ona tam, gdzie samochody poruszają się wolno, a także rzadziej gwałtownie zwalniają i przyspieszają – wynika z raportu Transport for London, jednostki zależnej od ratusza brytyjskiej stolicy.
O czym jeszcze możemy przeczytać w raporcie? Mieszkańcom na ulicach miasta dokuczają korki, na które zwróciło uwagę 49 proc. respondentów. To wyniki części badania dotyczącej najważniejszych problemów komunikacyjnych stolicy. Trudno dziwić się takiemu rezultatowi – według tegorocznego raportu firmy TomTom Warszawa należy do grona miast o największym natężeniu ruchu na świecie. W międzynarodowym rankingu najbardziej zakorkowanych miast, polskiej stolicy przypadło 47 miejsce.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Europa jest kontynentem, który w szczególnie silny sposób dotykają zmiany klimatu. Od kilku lat fale gorąca, poż...
„Człowiek to najlepszy firewall” – to hasło tegorocznej konferencji Akademii cyberPEKAO – wydarzenia edukacyjnego zorganizowanego przez Bank Pekao S.A. Spotkanie było poświęcone jednemu z najważniejszych współczesnych wyzwań: jak budować odporność na cyberzagrożenia?
Zrównoważony rozwój, walka z emisjami i działania na rzecz ochrony środowiska – aż pięć miast w Polsce zostało u...
Zbudowanie zdolności do przetrwania kryzysów i do wzrostu po nich, to najważniejsze zadanie, przed którym stoją...
Japończycy zbudowali pod Tokio obiekt, który zyskał miano „podziemnej katedry”. To zbiorniki retencyjne zdolne p...
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Naukowcy z projektu badawczego ClimaMeter przekonują, że główną przyczyną bezprecedensowych opadów deszczu, któr...
Chcemy, żeby Nowy Ursus był czymś więcej niż projektem na 1,5 tys. mieszkań, żeby każdy nabywca otrzymywał więcej niż sam lokal - całe doświadczenie życia w dobrze zaprojektowanej przestrzeni - mówi Boaz Haim, prezes spółki Ronson Development.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas