Aktualizacja: 15.03.2025 11:28 Publikacja: 19.05.2021 08:32
Foto: Adam Borkowski/ Unsplash
POLSKA BEZ SMOGU – akcja społeczna „Rzeczpospolitej” i Polskiego Alarmu Smogowego
To jeden z wniosków z badań przeprowadzonych przez CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej. Dwa lata temu prezydent Warszawy zapowiedział, że zdecydowana większość ulic będzie objęta ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Raport sporządzony na zlecenie Polskiego Alarmu Smogowego pokazuje, że kierowcy nie są przyspawani do swoich siedzeń. W przyszłości z chęcią przesiądą się na rower lub do transportu zbiorowego, od którego oczekują punktualności i dostępności.
– Mieszkańcy mają bardzo różne opinie, czasem bardzo chcą, czasem nie chcą. Ale ostatecznie 2/3 sieci drogowej w stolicy powinno stanowić taką strefę – mówił Trzaskowski o strefach „Tempo 30” w 2019 roku. Ze zleconych przez Polski Alarm Smogowy badań dotyczących poruszania się po mieście wynika jednak, że zdecydowana większość mieszkańców stolicy popiera ich wprowadzanie.
Taki pomysł poparło niemal 70 proc. ankietowanych. Dla 29 proc. wprowadzenie tego rozwiązanie jest „bardzo ważne”, a dla 39 „raczej ważne”. Wprowadzanie stref „Tempo 30″ rekomenduje również Europejska Rada Transportu Drogowego (ETCS). Przedstawiciele ETCS podkreślają, że nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji, w tym tych śmiertelnych. „Każdego roku można by uratować życie 2100 osób, gdyby średnia prędkość na wszystkich drogach w Unii Europejskiej spadła o 1 km/h” – czytamy w oświadczeniu Rady. Prędkość i płynność ruchu ma też wpływ na jakość powietrza. Najlepsza jest ona tam, gdzie samochody poruszają się wolno, a także rzadziej gwałtownie zwalniają i przyspieszają – wynika z raportu Transport for London, jednostki zależnej od ratusza brytyjskiej stolicy.
O czym jeszcze możemy przeczytać w raporcie? Mieszkańcom na ulicach miasta dokuczają korki, na które zwróciło uwagę 49 proc. respondentów. To wyniki części badania dotyczącej najważniejszych problemów komunikacyjnych stolicy. Trudno dziwić się takiemu rezultatowi – według tegorocznego raportu firmy TomTom Warszawa należy do grona miast o największym natężeniu ruchu na świecie. W międzynarodowym rankingu najbardziej zakorkowanych miast, polskiej stolicy przypadło 47 miejsce.
Zbudowanie zdolności do przetrwania kryzysów i do wzrostu po nich, to najważniejsze zadanie, przed którym stoją samorządy miast w Polsce. Właśnie o tym wyzwaniu rozmawiali uczestnicy konferencji „W kierunku miejskiej rezyliencji", kończącej 11. edycję programu Eco-Miasto, zorganizowanej przez UNEP/GRID-Warszawa i Ambasadę Francji w Polsce.
Japończycy zbudowali pod Tokio obiekt, który zyskał miano „podziemnej katedry”. To zbiorniki retencyjne zdolne pomieścić ogromne ilości wody. Japończycy mieli okazję je przetestować przy okazji tegorocznych ulew.
Naukowcy z projektu badawczego ClimaMeter przekonują, że główną przyczyną bezprecedensowych opadów deszczu, które doprowadziły do powodzi w Europie Środkowej i Wschodniej, jest pogłębiający się kryzys klimatyczny, spowodowany działalnością człowieka.
Sewilla od lat mierzy się z problemem suszą i rekordowo wysokimi temperaturami. Turyści odwiedzający miasto muszą przygotować się na temperatury przekraczające 40°C.
Rola Bałtyku jest kluczowa w kontekście transformacji europejskiego sektora energii. Akwen doskonale nadaje się do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, sprzyja też rozwojowi innych technologii niskoemisyjnych, w tym odnawialnego wodoru.
Jak miasta budują odporność? Jak sprawić by ich rozkwit był trwały, a więc zgodny z możliwościami planety? „W kierunku miejskiej rezyliencji” — pod takim hasłem 14 marca 2024 w Ambasadzie Francji w Warszawie zainaugurowano kolejną edycję programu Eco-Miasto.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Luty 2025 roku przyniósł zastopowanie długotrwałego, trwającego nieprzerwanie przez 19 miesięcy wzrostu importu używanych samochodów.
W strukturze krajowych oszczędności przeważają depozyty i lokaty, ale to mało efektywny sposób budowania kapitału emerytalnego. Z drugiej strony zagraniczna konkurencja jest coraz bardziej agresywna.
Czego brakuje, żeby system transportowy uznać za w pełni funkcjonalny? Jaka jest przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego? M.in. o tym będzie mowa na Europejskim Kongresie Gospodarczym (23–25 kwietnia, Katowice).
Technologia znacząco ułatwia nam życie, szczególnie dzięki gadżetom elektronicznym, które pozwalają na łatwiejsze wykonywanie codziennych obowiązków. W naszym artykule opowiemy Wam o 7 gadżetach elektronicznych, które warto mieć w domu – ułatwią one codzienne funkcjonowanie na każdym poziomie życia.
Dołącz do projektu REPowerEU – Zielona Transformacja Energetyczna dla Samorządów Lokalnych
Jednym ze znaków rozpoznawczych wydarzenia jest duży nacisk na dyskusje o energetyce i jej transformacji. Nie inaczej będzie w tym roku.
Podczas X Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach zawarto porozumienie umożliwiające obniżenie emisji CO2 i kosztów ogrzewania w Inowrocławiu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas