Jak Polacy podchodzą do zmian klimatu? Obojętność, brak wiedzy i dezinformacja

Po okresie wzrostu zainteresowania kwestiami ekologicznymi wśród Polaków nastąpiło wyraźne osłabienie tych tendencji – wskazuje najnowsza, siódma już, edycja badania EKObarometr. Stajemy się nie tylko obojętni na te tematy dotyczące zmian klimatycznych, mamy też ograniczoną znajomość podstawowych pojęć dotyczących tego zagadnienia.

Publikacja: 18.06.2025 14:49

Jak zaznacza Piotr Zimolzak – szef projektu EKObarometr i wiceprezes SW Research – wzrost obojętnośc

Jak zaznacza Piotr Zimolzak – szef projektu EKObarometr i wiceprezes SW Research – wzrost obojętności ekologicznej Polaków to nie tylko efekt zmęczenia powszechnym w mediach przekazem, ale i sygnał spadku zaufania do instytucji oraz poczucia braku wpływu na rzeczywistość.

Foto: Grzegorz Michałowski PAP

Wydawało się, iż Polacy coraz bardziej świadomi są katastrofalnych zmian klimatycznych. Okazuje się, że stają się oni coraz mniej chętni, by im zapobiegać. Jak wynika z najnowszego badania EKObarometr, na przestrzeni ostatnich dwóch lat notowano systematyczny spadek kwestii ekologicznych w naszym systemie wartości. 

Badanie: Ekologia dopiero czwarta na liście priorytetów Polaków

Nowe badanie EKObarometr, realizowane przez instytut badawczy SW Research, wskazuje, że ekologia jako jedna z trzech kluczowych cnót wymieniana jest przez zaledwie 21 proc. Polaków (spadek o 9 pp. względem 2023 roku), zaś zrównoważony rozwój przez 18 proc. (spadek o 2 pp.). Najlepiej plasuje się tu ochrona środowiska (28 proc., spadek o 5 pp.), ale wszystkie te trzy obszary znajdują się dopiero w dolnej połowie hierarchii naszych wartości. 

Jak zauważają twórcy raportu z badania, ekologia jest dopiero czwarta na liście priorytetów – za zdrowiem, ekonomią i bezpieczeństwem – także w kontekście czynników wpływających na jakość życia. I choć w poprzedniej edycji EKObarometru stwierdzono wzrost świadomości ekologicznej i krytycznego myślenia, to najnowsze wyniki wskazują na stagnację oraz wzrost bierności wśród mieszkańców naszego kraju. 

Czytaj więcej

Badanie: najbardziej zanieczyszczone miejsca w Polsce. Co wskazali Polacy?

EKO-Barometr. Co trzeci Polak nie jest gotowy na wyrzeczenia w imię ochrony klimatu

Wartość Eko-Indeksu – opisującego relację między ekologicznymi Entuzjastami a Krytykami – w 2025 roku drgnęła zaledwie o 1 punkt procentowy. Twórcy EKObarometru zaznaczają, że najbardziej wyrazistym symptomem jest powrót Eko-Obojętnych. To osoby,  które w 2025 roku stanowią najliczniejszy typ osobowości w polskim społeczeństwie, bo aż 36 proc. 

Foto: EKObarometr/SW Research

Czym wyróżnia się grupa Eko-Obojętnych? Przede wszystkim niskim poziomem zaangażowania w działania proekologiczne. Osoby te częściej niż przeciętnie deklarują, iż nie zwracają uwagi na wpływ swoich zakupów na środowisko oraz że nie są skłonne do podejmowania wyrzeczeń w imię ochrony klimatu. Są także sceptyczne wobec wpływu jednostki na środowisko. „Trafność tej segmentacji potwierdzają bezpośrednie deklaracje respondentów  – okazuje się, że 35 proc. nie angażuje się w ochronę środowiska w ogóle lub robi to jedynie w minimalnym stopniu” – wskazano w EKObarometrze. 

Polacy narażeni na dezinformację związaną z ekologią

W raporcie z badania przeczytać można również, że innym przejawem obojętności w kwestiach środowiskowych jest dużo mniejsza wrażliwość na tzw. „zieloną” komunikację firm. W 2025 roku nieco ponad jedna trzecia badanych – 36 proc. – deklaruje, iż w ciągu ostatniego miesiąca miała kontakt z reklamą produktu lub usługi, która wykorzystywała elementy ekologiczne.

Dla porównania, w 2024 roku taka deklaracja padała z ust co drugiej osoby (53 proc.). Zdaniem badaczy przyczyn spadku należy upatrywać się także w mniejszym wolumenie ekologicznych treści. W mediach społecznościowych stanowiły one jedynie 1 proc. wszystkich analizowanych publikacji. Zanotowano tu spadek o 2 pp. w stosunku do ubiegłorocznego pomiaru.

Czytaj więcej

Polacy są w stanie wydać więcej na produkty w eko opakowaniach

W badaniu zwrócono także uwagę na dużo większe narażenie Polaków na fałszywą komunikację związaną z ekologią, która bezpośrednio łączy się z większą obojętnością, a więc i z mniej krytycznym myśleniem. 

Najnowszy EKObarometr wskazuje że – po raz pierwszy od pięciu lat – mamy do czynienia z zahamowaniem wzrostowego trendu w kontekście podawania prawidłowej definicji greenwashingu (32 proc, spadek o 3 pp.). Jak zaznaczono w raporcie, kwestie oznaczeń na produktach – nawet w świetle uchwalonej w 2024 roku tzw. dyrektywy greenwashingowej – wydają się mieć dla konsumentów drugorzędne znaczenie. 55 proc. respondentów twierdzi, że nie zwraca uwagi na ekologiczne oznaczenia albo nie widzi nic złego w oznakowaniu nawiązującym do ekologiczności, nawet jeżeli nie jest to oficjalny certyfikat.

Edukacja ekologiczna w Polsce kuleje

W nowym EKObarometrze zauważono również, że wzrost obojętności idzie w parze z niskim poziomem edukacji ekologicznej. Jak czytamy, zaledwie czterech na dziesięciu Polaków deklaruje, że zna i wie czego dotyczą koncepcje, takie jak zero waste czy zrównoważony rozwój. Ankietowani problem mają także – zresztą od lat – z pojęciem śladu węglowego. Niespełna połowa Polaków – bo 47 proc.– jest w stanie poprawnie wskazać produkt spożywczy o najniższym śladzie węglowym. Jeszcze mniej – 37 proc. – bierze zaś pod uwagę ten parametr planując podróż, a 35 proc. – robiąc zakupy spożywcze.

Foto: EKObarometr/SW Research

Jak wskazano w raporcie, 37 proc. badanych podaje błędną definicję systemu kaucyjnego. Co ciekawe, najwyższy poziom niewiedzy występuje wśród osób poniżej 34. roku życia, a wśród 16-24 latków wynosi on 57 proc. Trzy czwarte społeczeństwa nie jest w stanie podać prawidłowego roku wprowadzenia systemu w Polsce, a dla 44 proc. respondentów hipotetyczne przełożenie początkowej daty jego obowiązywania nie ma większego znaczenia.

Czytaj więcej

Polacy mają dość klimatycznych radykałów

Poprawy edukacji ekologicznej chcą nawet sami konsumenci. Choć 75 proc. z nich deklaruje stosowanie się do zasad – a nawet nadgorliwość w temacie segregacji odpadów – z drugiej strony 60 proc. z nich wyraża potrzebę bardziej przejrzystych i prostszych w odbiorze materiałów informacyjnych w tym temacie. Efekt? Co trzecia osoba (34 proc. ankietowanych) uważa, że często nie wie, do którego pojemnika wrzucić dany rodzaj odpadu, a 33 proc. umieszcza go w pojemniku na odpady podlegające recyklingowi mimo braku pewności, czy podlega on segregacji.

EKObarometr: Wzrost obojętności ekologicznej Polaków

Jak zaznacza Piotr Zimolzak – szef projektu EKObarometr i wiceprezes SW Research – wzrost obojętności ekologicznej Polaków to nie tylko efekt zmęczenia powszechnym w mediach przekazem, ale i wyraźny sygnał spadku zaufania do instytucji oraz poczucia braku wpływu na rzeczywistość. „Wielu obywateli nie widzi sensu w proekologicznym działaniu, skoro efekty ich starań giną w szumie doniesień o globalnych zanieczyszczeniach, greenwashingu i opóźnieniach legislacyjnych” – wskazuje. „Niski poziom wiedzy na temat podstawowych pojęć ekologicznych dodatkowo pogłębia dystans między deklaracjami a realnym zaangażowaniem. Jeśli nie odbudujemy zaufania i kompetencji obywateli, transformacja ekologiczna może utknąć w martwym punkcie” – dodaje Zimolzak. 

Nota metodologiczna

Badanie EKOBAROMETR – VII EDYCJA przeprowadzono w dniach 5-14.05.25 techniką CAWI przez instytut badawczy SW Research na reprezentatywnej próbie 1502 Polaków w wieku 16-80 lat

 

Czym jest badanie EKObarometr?

EKObarometr to jedyny w swoim rodzaju cykl badań poświęcony analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych sferach codziennego życia. Realizowany jest przez agencję SW Research nieprzerwanie od I kwartału 2020 roku. 

Wydawało się, iż Polacy coraz bardziej świadomi są katastrofalnych zmian klimatycznych. Okazuje się, że stają się oni coraz mniej chętni, by im zapobiegać. Jak wynika z najnowszego badania EKObarometr, na przestrzeni ostatnich dwóch lat notowano systematyczny spadek kwestii ekologicznych w naszym systemie wartości. 

Badanie: Ekologia dopiero czwarta na liście priorytetów Polaków

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Klimat i ludzie
Zmiany klimatu zagrożeniem dla bezpieczeństwa narodowego. Eksperci ostrzegają
Klimat i ludzie
Światowy Dzień Środowiska 2025. Plastik czyli wyzwanie i wielka szansa
Klimat i ludzie
Karol Nawrocki o węglu, Zielonym Ładzie i OZE. Jakie poglądy ma prezydent-elekt?
Klimat i ludzie
Europa o krok od osiągnięcia celów klimatycznych. Zaskoczenie w Brukseli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Klimat i ludzie
Szczyt klimatyczny w ogniu krytyki. Wzrost cen o 9662 procent