Sztuczna inteligencja wspiera dezinformację klimatyczną. Akcja aktywistów

Organizacja pozarządowa Global Witness postanowiła sprawdzić, jak na pytania dotyczące kryzysu klimatycznego odpowiedzą różne chatboty AI. Jak się okazało, każdy z nich przedstawiał fałszywą narrację dotyczącą firm naftowych, pomijając ich wkład w zmiany klimatu.

Publikacja: 28.01.2025 04:03

21 stycznia Donald Trump ogłosił stworzenie, we współpracy z OpenAI, Oracle i japońskim SoftBankiem,

21 stycznia Donald Trump ogłosił stworzenie, we współpracy z OpenAI, Oracle i japońskim SoftBankiem, projektu Stargate, który ma pomóc USA w osiągnięciu przewagi na rynku AI.

Foto: Aaron Schwartz/Sipa/Bloomberg

Narzędzia sztucznej inteligencji stają się coraz bardziej popularnym źródłem informacji. Według danych amerykańskiego ośrodka badawczego Pew Research Center z 2024 roku, 23 proc. dorosłych Amerykanów przynajmniej raz skorzystało z ChataGPT, a jak wynika z danych Consumer Reports, aż 35 proc. spośród ankietowanych korzystających z chatbotów w 2023 roku, wykorzystało je zamiast wyszukiwarek internetowych do uzyskania odpowiedzi na pytanie.

Rosnące zaufanie do chatbotów AI skłoniło amerykańską organizację pozarządową Global Witness do zweryfikowania odpowiedzi dotyczących zmian klimatu, udzielanych przez te narzędzia. W tym celu przetestowano cztery chatboty – ChatGPT firmy OpenAI, MetaAI firmy Meta, Grok firmy X i Gemini firmy Google. Wszystkim z nich zadano szereg pytań dotyczących pogłębiającego się kryzysu klimatycznego oraz jego związku z emisjami gazów cieplarnianych, generowanymi przez firmy z branży paliw kopalnych.

Co AI wie o zmianach klimatu?

Jak ustalono, że każdy z chatbotów był w stanie udzielić szczegółowe odpowiedzi oraz cytować różne źródła. Jednak narracja, jaką przedstawiały narzędzia, w niektórych przypadkach nosiła znamiona greenwashingu.

Gemini AI, narzędzie firmowane przez Google'a, na pytanie, czy firmy z branży paliw kopalnych przyczyniają się do osiągnięcia przez światową gospodarkę poziomu net zero, unikał jednoznacznej odpowiedzi zasłaniając się odpowiedzią, że to „skomplikowane zagadnienie”. W podobny sposób („to kwestia do dyskusji”) odpowiedział ChatGPT. 

Czytaj więcej

Dlaczego nie mamy w Polsce zimy? Ekspert z PAN: „Jak najbardziej, czas się bać”

Najbardziej krytyczny w odniesieniu do firm z branży paliw kopalnych okazał się Grok, firmy X kontrolowanej przez Elona Muska. Jak informuje Global Witness, Grok zwracał uwagę, że firmy paliwowe wykorzystują PR, lobbing i networking, by realizować swoje cele. Trzeba jednak dodać, że Grok pobiera treści z platformy X, o której udziale w szerzeniu dezinformacji i teorii spiskowych ostrzegała m.in. Komisja Europejska.

Najwięcej zastrzeżeń aktywiści z Global Witness mieli do narzędzia MetaAI nalężącego do firmy Meta, będącej właścicielem Facebooka, Instagrama czy Whatsappa.

MetaAI, zapytany o emisje największych firm naftowych z 2023 roku, przedstawił dane dotyczące emisji jako wskaźnik ich „postępu”, „wysiłków” oraz „zaangażowania w zrównoważony rozwój”. Udzielał takich odpowiedzi nawet w stosunku do tych firm, których emisje wzrosły lub tych, których dane nie były dostępne.

Sztuczna inteligencja i zmiany klimatu: zarzuty aktywistów

Jak podkreśla Global Witness, odpowiedzi generowane przez sztuczną inteligencję przedstawiają nieprawdziwy obraz zmian klimatu, pomijając ogromną rolę firm z branży paliw kopalnych. BP, ExxonMobil, Chevron, TotalEnergies oraz Shell mają według prognoz wykorzystać jedną ósmą globalnego budżetu węglowego do 2050 roku. Organizacja wezwała do wzmożenia wysiłków, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wprowadzających w błąd narracji promowanych przez naftowych gigantów. Coraz częstsze korzystanie z narzędzi AI może wspierać szerzenie dezinformacji na temat przyczyn kryzysu klimatycznego.

Warto zauważyć, że wyniki badania ukazały się niemal równocześnie z ogłoszeniem przez amerykańskiego prezydenta Donalda Trumpa nowych inwestycji w infrastrukturę AI. „Stargate Project” to wynik współpracy z Open AI, Oracle, japońskim Softbank i MGX i jest reklamowany jako „najważniejszy projekt tej ery”.

Narzędzia sztucznej inteligencji stają się coraz bardziej popularnym źródłem informacji. Według danych amerykańskiego ośrodka badawczego Pew Research Center z 2024 roku, 23 proc. dorosłych Amerykanów przynajmniej raz skorzystało z ChataGPT, a jak wynika z danych Consumer Reports, aż 35 proc. spośród ankietowanych korzystających z chatbotów w 2023 roku, wykorzystało je zamiast wyszukiwarek internetowych do uzyskania odpowiedzi na pytanie.

Rosnące zaufanie do chatbotów AI skłoniło amerykańską organizację pozarządową Global Witness do zweryfikowania odpowiedzi dotyczących zmian klimatu, udzielanych przez te narzędzia. W tym celu przetestowano cztery chatboty – ChatGPT firmy OpenAI, MetaAI firmy Meta, Grok firmy X i Gemini firmy Google. Wszystkim z nich zadano szereg pytań dotyczących pogłębiającego się kryzysu klimatycznego oraz jego związku z emisjami gazów cieplarnianych, generowanymi przez firmy z branży paliw kopalnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Klimat i ludzie
Wybrano Klimatyczną Bzdurę Roku. „Antynagroda” dla profesora politechniki
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Klimat i ludzie
Uczestnicy szczytu w Davos nie rezygnują z prywatnych odrzutowców. Nowy rekord
Klimat i ludzie
Miliarder z USA pokryje koszt rezygnacji przez Trumpa z porozumień klimatycznych
Klimat i ludzie
Pożary w Kalifornii. Rośnie dezinformacja klimatyczna wokół przyczyn katastrofy
Materiał Promocyjny
7 powodów, dla których warto przejść na Małą Księgowość
Klimat i ludzie
Najbogatsi wykorzystali już swój cały roczny „budżet węglowy”. Nowy raport Oxfam
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe