Fińskie wojsko dąży do znacznej redukcji swoich emisji C02. Jednym z działań, które przynieść mają oczekiwany cel, czyli redukcję o połowę emisji dwutlenku węgla do końca dekady, jest wprowadzenie biopaliw w transporcie lądowym oraz morskim. Szczegółowy plan działania ma zostać przedstawiony w przyszłym roku.

- Oczywiście wiele zależy od dostępności i ceny paliw, ale teraz cel ten wydaje się jak najbardziej wykonalny – powiedział Teemu Pasanen, kierownik ds. środowiska w Siłach Obronnych Finlandii. 

Transport lądowy oraz morski generuje jedną czwartą emisji Sił Obronnych Finlandii. Największym problemem są jednak statki powietrzne, bo aż 65 proc. procent emisji fińskich sił zbrojnych pochodzi właśnie z lotnictwa. Na przykład, 200 kilometrów lotu myśliwcem F-35, odpowiada CO2 emitowanemu podczas jazdy samochodem przez rok. 

Eksperci są obecnie w trakcie badań nad biopaliwami do wojskowych samolotów. Nie jest to jednak prosta sprawa. Badacze są zdania, że w tej dekadzie prawdopodobnie nie pozbędziemy się niestety paliw kopalnych w lotnictwie wojskowym. - Uważałbym to za mało prawdopodobne. Z drugiej strony rozwój posuwa się szybko do przodu, więc dopiero się to okaże -  zauważył Pasanen.

Czytaj więcej

Alternatywa benzyny, odnawialne paliwo z kukurydzy wcale nie jest ekologiczne

Zielone NATO

Szacuje się, że siły zbrojne i przemysł obronny generują około sześciu procent światowej emisji dwutlenku węgla i metanu. Ich rzeczywisty udział nie jest jednak znany, ze względu na to, że przemysł nie jest zobowiązany do zdawania raportów o emisjach. Siły zbrojne zostały wyłączone także z międzynarodowych porozumień klimatycznych, takich jak protokół z Kioto czy porozumienie paryskie. Jako powód podano bezpieczeństwo narodowe. 

Mimo to, wiele krajów podejmuje dobrowolne wysiłki na rzecz ochrony środowiska. NATO utworzyło też w tym roku centrum kompetencji w zakresie zmian klimatu, a sekretarz generalny sojuszu, Jens Stoltenberg, powiedział, że „ma wizję neutralności węglowej NATO do 2050 roku”.

Zdaniem fińskiej doradczyni Ministerstwa Obrony ds. Środowiska, Sary Kajander, Finlandia nie będzie miała trudności z osiągnięciem celów klimatycznych NATO. - Powiedziałabym, że Finlandia jest naprawdę w awangardzie w tej kwestii. Nasza polityka krajowa jest podobna lub jeszcze bardziej ambitna niż to, co dotychczas mówiło NATO - powiedziała.

Czytaj więcej

Europa chce latać ekologicznie. Nadchodzą czasy biokerosenu

Bezpieczeństwo dostaw

Przejście na paliwa niskoemisyjne to nie tylko rozsądna i proekologiczna decyzja, ale i konieczność, bo w pewnym momencie paliw kopalnych zwyczajnie zabraknie. Korzystanie z nich wpłynie więc również na poprawę krajowego bezpieczeństwa dostaw. - Skup biopaliw nie został jeszcze uzgodniony, a zapotrzebowanie na paliwa produkcji krajowej nie może być bezpośrednio wydawane jako kryterium w zamówieniach publicznych. Dążymy do praktyki podobnej do obecnej, gdzie z dostawcą zawarta jest umowa ramowa, w której określone są wymagania serwisowe. Krajowy dostawca to dla nas dobra gwarancja bezpieczeństwa dostaw - zaznaczyła Kajander .

Zarówno Kajander, jak i Pasanen podkreślają, że cele emisyjne nie zagrożą zdolności obronnej Finlandii. "Będziemy kontynuować ćwiczenia tak długo, jak uznamy to za konieczne” – zaznaczyli eksperci.