Fińskie wojsko dąży do znacznej redukcji swoich emisji C02. Jednym z działań, które przynieść mają oczekiwany cel, czyli redukcję o połowę emisji dwutlenku węgla do końca dekady, jest wprowadzenie biopaliw w transporcie lądowym oraz morskim. Szczegółowy plan działania ma zostać przedstawiony w przyszłym roku.
- Oczywiście wiele zależy od dostępności i ceny paliw, ale teraz cel ten wydaje się jak najbardziej wykonalny – powiedział Teemu Pasanen, kierownik ds. środowiska w Siłach Obronnych Finlandii.
Transport lądowy oraz morski generuje jedną czwartą emisji Sił Obronnych Finlandii. Największym problemem są jednak statki powietrzne, bo aż 65 proc. procent emisji fińskich sił zbrojnych pochodzi właśnie z lotnictwa. Na przykład, 200 kilometrów lotu myśliwcem F-35, odpowiada CO2 emitowanemu podczas jazdy samochodem przez rok.
Eksperci są obecnie w trakcie badań nad biopaliwami do wojskowych samolotów. Nie jest to jednak prosta sprawa. Badacze są zdania, że w tej dekadzie prawdopodobnie nie pozbędziemy się niestety paliw kopalnych w lotnictwie wojskowym. - Uważałbym to za mało prawdopodobne. Z drugiej strony rozwój posuwa się szybko do przodu, więc dopiero się to okaże - zauważył Pasanen.
Czytaj więcej
Etanol uzyskany z kukurydzy nie jest paliwem ekologicznym - udowadnia badanie opublikowane na łamach Proceedings of the National Academy of Sciences.