Reklama

Google zaniża emisje lotów, tłumacząc, że to decyzja biznesowa

Eksperci klimatyczni ostrzegają, że uwzględnienie wyłącznie emisji CO2 w kalkulatorze lotów pozwala na ocenę jedynie części ich rzeczywistego wpływu na klimat.

Publikacja: 01.09.2022 15:15

Google zaniża emisje lotów, tłumacząc, że to decyzja biznesowa

Foto: Adobe Stock

Na początku lipca firma Google dokonała zmian w swoim kalkulatorze emisji, będącego częścią narzędzia obliczającego wpływ poszczególnych lotów na klimat. Jak donosi BBC, obecnie Google Flights uwzględnia jedynie bezpośrednie emisje CO2 lotów, co stanowi jedynie nieco ponad połowę rzeczywistego wpływu lotów na klimat.

Tymczasem ogromny wpływ na ocieplanie się klimatu mają również inne gazy cieplarniane oraz zanieczyszczenia. Według przeprowadzonego przez Manchester Metropolitan University w 2021 roku badania, aż dwie trzecie wpływu lotnictwa na środowisko pochodzi z zanieczyszczeń, takich jak smugi kondensacyjne.

Google obsługuje 90 proc. wyszukiwań online, a Google Flights jest narzędziem wykorzystywanym przez największe serwisy turystyczne, m.in. Skyscanner, którego miesięcznie odwiedza ok. 100 milionów użytkowników. Zdaniem ekspertów cytowanych przez BBC, obecna forma kalkulatora emisji utrudnia użytkownikom właściwą ocenę wpływu wybranych lotów na klimat.

Nową metodologię obliczania emisji Google opublikowało na platformie GitHub, wyjaśniając, że wprowadzone zmiany są efektem rozmów przeprowadzonych z partnerami akademickimi i branżowymi. W komentarzu dla BBC rzecznik firmy oświadczył, że priorytetem była „dokładność indywidualnych szacunków lotów”, które Google zapewnia swoim konsumentom. Zaznaczył jednak, że firma „mocno wierzy”, że w ocenie wpływu na klimat należy uwzględniać również inne czynniki i zamierza nadal pracować nad właściwym ujęciem tych danych.

„Aby rozwiązać ten problem, ściśle współpracujemy z czołowymi naukowcami nad badaniami, które wkrótce zostaną opublikowane, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób wpływ smug kondensacyjnych zmienia się w zależności od krytycznych czynników, takich jak pora dnia i region. To z kolei pomoże nam dokładniej zobrazować te informacje konsumentom” – stwierdził.

Reklama
Reklama

Jak podaje Urząd Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej, lotnictwo odpowiada za około 2-3 proc. globalnej emisji CO2 pochodzącej z działalności człowieka rocznie, jednak jego całkowity wpływ na środowisko jest większy. Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), od 2000 roku emisje lotnictwa wzrosły o połowę, a przez kolejne dwie dekady branża ma rosnąć o co najmniej 4 proc. rocznie.

Emisje
Katastroficzna wizja zmian klimatu coraz bardziej realna. Dwa scenariusze
Emisje
Najbogatsi ludzie na świecie pod lupą. Raport na temat emisji CO2
Emisje
Klimatyczna dezinformacja Kremla. Europa redukuje emisje, Putin planuje wzrost
Emisje
Eksperci: Porozumienie paryskie przynosi efekty. Czy to zatrzyma zmiany klimatu?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Emisje
Globalne zużycie węgla osiągnęło w 2024 roku rekordowy poziom. „Ponury obraz”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama