Choć zakupy online wciąż stanowią stosunkowo niewielką część wszystkich zakupów detalicznych (poniżej 20 proc. w wielu krajach rozwiniętych), ich popularność dynamicznie wzrasta. Szczególnym punktem zwrotnym stał się wybuch pandemii Covid-19, który doprowadził do tego, że sprzedaż e-commerce wzrosła w ciągu pierwszego roku o 244,2 mld dol., czyli o 43 proc.
Z coraz większą powszechnością zakupów online wiąże się rosnąca liczba dostaw oraz zwrotów – jak podaje raport DPD z 2018 r., ok. 10 proc. klientów zwraca zamówienia.
Raport Światowego Forum Ekonomicznego z 2020 r. ostrzegał, że rozwój handlu elektronicznego prowadzi do gwałtownego wzrostu liczby pojazdów dostawczych, których do 2030 r. w największych miastach świata może przybyć nawet 36 proc., co z kolei przełożyłoby się nie tylko na większe korki uliczne, ale również wzrost emisji. Według tego samego raportu do końca dekady emisje z ruchu dostawczego mają wzrosnąć o 32 proc., a zagęszczenie ruchu ulicznego – o ponad 21 proc.
Giganci odpowiedzialni za emisje
Ograniczanie emisji pochodzących z usług kurierskich jest poważnym wyzwaniem, a zdecydowana większość gigantów tego sektora nie wkłada odpowiedniego wysiłku w dążenie do zmniejszania śladu węglowego swojej działalności. Jak wynika z nowego badania przeprowadzonego przez grupę badawczą Stand.earth oraz Clean Mobility Collective, za 50 proc. emisji globalnych gazów cieplarnianych w tym sektorze odpowiada zaledwie sześć największych firm z branży. Według szacunków roczna emisja dwutlenku węgla firm: UPS, FedEx, Amazon Logistics, DPD, indyjski eKart oraz DHL eCommerce Solutions, wynosi 4,5 megatony. To liczba odpowiadająca emisji 1 mln samochodów osobowych napędzanych benzyną. Co gorsza, eksperci oceniają, że w ciągu kolejnych lat ma znacznie wzrosnąć, bowiem mimo że niektóre z tych firm starają się zmniejszać swoje emisje, to ich cele klimatyczne nie są wystarczająco ambitne. Co więcej, ustalono, że brakuje im przejrzystości.
Elektryfikacja floty
Jedną z rekomendacji Centre of London, zawartą w raporcie dotyczącym związku pomiędzy transportem a zanieczyszczeniem powietrza w Londynie, jest skupienie się na kwestiach związanych ze zrównoważonym rozwojem. Autorzy raportu podkreślają również, że należy wziąć pod uwagę korzyści płynące z elektryfikacji pojazdów oraz finansowania modernizacji sieci dystrybucji energii. Zdaniem Europejskiej Agencji Energii pojazdy elektryczne staną się kluczowym elementem przyszłego europejskiego systemu mobilności, pomagając zmniejszyć wpływ na zmianę klimatu i jakość powietrza.