Biodegradowalny brokat stworzyli naukowcy z Cambridge

Zrównoważony brokat ma szansę zastąpić tradycyjny, produkowany zwykle z połączenia aluminium i plastiku, uważają naukowcy z Uniwersytetu Cambridge.

Publikacja: 20.12.2021 17:25

Biodegradowalny brokat stworzyli naukowcy z Cambridge

Foto: Adobe Stock

W samej Europie jedynie przemysł kosmetyczny zużywa 5500 ton brokatu rocznie, przyczyniając się do zanieczyszczenia środowiska. Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge opracowali jego biodegradowalną alternatywę z miazgi owocowej, a odkrycie opisano na łamach czasopisma Nature.

Zielony Ład zmieni kosmetyki przy wsparciu konsumentów

„Zwykłe pigmenty, takie jak codzienny brokat, nie są produkowane w sposób zrównoważony” – mówi profesor Silvia Vignolini z Wydziału Chemii Uniwersytetu Cambridge. „Dostają się do gleby, oceanów i przyczyniają się do ogólnego poziomu zanieczyszczenia. Konsumenci zaczynają zdawać sobie sprawę, że chociaż brokat jest ładny, to jednocześnie szkodzi środowisku”.

Alternatywny brokat jest wykonany z roślinnych, strukturalnie zabarwionych materiałów celulozowych Nanostruktury w kryształach odbijają i zaginają światło widzialne, tworząc żywe, trwałe, ale biodegradowalne kolory. Lśni porównywalnie do tradycyjnego produktu, ale w odróżnieniu od niego nie zawiera żadnych szkodliwych dla środowiska składników. Jest bezpieczny dla dzieci i może być wykorzystywany w zasadzie bez ograniczeń, od kosmetyków po rękodzieło.

„Wyzwanie polegało na kontrolowaniu warunków, abyśmy mogli zarządzać wszystkimi interakcjami fizyko-chemicznymi jednocześnie, od nanoskali do kilku metrów, abyśmy mogli produkować te materiały na dużą skalę” – mówi Benjamin Droguet, pierwszy autor badania. Proces ten jest nie tylko biodegradowalny, ale także mniej energochłonny niż konwencjonalne metody wytwarzania brokatu. „Tradycyjnie minerały z efektownymi pigmentami muszą być podgrzewane w temperaturach sięgających nawet 800°C, aby wytworzyły się cząsteczki pigmentu, biorąc pod uwagę ilość pigmentów z efektem mineralnym, które są produkowane na całym świecie, zdajesz sobie sprawę, że ich stosowanie jest szkodliwe dla planeta” – podkreśla Doguet.

Przez testy kosmetyków na zwierzętach cierpi całe środowisko

W samej Europie przemysł kosmetyczny zużywa 5500 ton mikrodrobin plastiku rocznie, więc istnieje nadzieja, że ten biodegradowalny materiał go zastąpi. Trudno też nie zauważyć, jak wiele produktów z wykorzystaniem brokatu kupujemy w okresie przedświątecznym. Sporo z nich, np. torby na prezenty czy kartki z życzeniami, to produkty jednorazowego użytku, które po świętach trafią do śmieci. Warto pamiętać o tym, że zawartość tradycyjnego brokatu uniemożliwia recykling m.in. papieru do pakowania.

Naukowcy z Cambridge uważają, że brokat z miazgi owocowej ma ogromny potencjał:

„Wierzymy, że ten produkt może zrewolucjonizować przemysł kosmetyczny, zapewniając w pełni zrównoważony, biodegradowalny i wegański pigment oraz brokat” – mówi profesor Vignolini.

Naprawa samolotu podczas lotu