POLSKA BEZ SMOGU – akcja społeczna „Rzeczpospolitej” i Polskiego Alarmu Smogowego
Od 1 lipca właściciele domów i zarządcy nieruchomości będą mieć nowy obowiązek. Wejdzie w życie konieczność składania deklaracji o źródłach ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Ma ona na celu zebranie wszystkich danych dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw zarówno w budynkach mieszkalnych jak i niemieszkalnych. Pomoże to stworzyć kompletną bazę danych, na podstawie której każda gmina w Polsce będzie mogła podejmować działania na rzecz poprawy jakości powietrza. Pozwoli to usprawnić wymianę kopciuchów, a tym samym walkę ze smogiem.
Deklaracje będą składać właściciele lub zarządcy budynku lub lokalu posiadających źródło ciepła o mocy do 1 MW. Chodzi m.in. o takie urządzenia jak kocioł gazowy, kocioł na paliwo stałe, kominek, piec kaflowy, pompa ciepła, sieć ciepłownicza, koza, kuchnia węglowa, ogrzewanie elektryczne, kolektor słoneczny i instalacja fotowoltaiczna. Obowiązek zgłoszenia dotyczy zarówno budynków mieszkalnych, jak i lokali usługowych oraz budynków użyteczności publicznej. Jeśli źródło już pracuje, na zgłoszenie będzie 12 miesięcy, tj. do końca czerwca 2022 r. W przypadku nowych urządzeń na złożenie deklaracji będą dwa tygodnie. Można będzie to zrobić na dwa sposoby: w formie elektronicznej, czyli przez internet (potrzebny jest profil zaufany albo e-dowód), albo w formie papierowej. Wypełniony dokument należy wtedy przesłać listem lub osobiście złożyć we właściwym dla lokalizacji budynku urzędzie. Za brak zgłoszenia lub przekroczenie dopuszczalnego terminu będą groziły kary grzywny.
Przewiduje się, że rejestr obejmie 5-6 milionów budynków. – Baza danych o tym, czym ogrzewamy nasze domy, jest potrzebna przede wszystkim obywatelom. To w ich imieniu i dla ich zdrowia będą wdrażane programy wymiany starych pieców na nowe, ekologiczne źródła ciepła – zapowiada Dorota Cabańska p.o. Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. – Brak wiedzy o kopciuchach był jednym z powodów, dla których nie dało się w Polsce zarządzać jakością powietrza i skutecznie walczyć ze smogiem – skomentował Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego. W przyszłości w ramach działania CEEB mają być także uruchomione usługi dla obywateli, które mogą się przyczyniać do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. poprzez zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku.
Uruchomienie ewidencji może jednak przebiegać z przeszkodami, bo samorządy mają wątpliwości, czy obsługa CEEB została dostatecznie dobrze przygotowana. Według Śląskiego Związku Gmin i Powiatów (ŚZGiP), szkolenia prowadzone przez GUNB z wprowadzania danych z deklaracji mieszkańców do CEEB odbywały się zbyt późno, dla zbyt wielu uczestników i na niedopracowanej bazie danych. W dodatku prowadzący szkolenia nie potrafili w ich trakcie odpowiedzieć na wszystkie zadane pytania. – Proponujemy, aby GUNB uruchomił specjalną, dedykowaną infolinię, dzięki której mieszkańcy będą mogli uzyskać stosowne informacje bezpośrednio u odpowiedzialnych za utworzenie i działanie bazy przedstawicieli GUNB. Jednocześnie, podobnie jak w Programie „Czyste Powietrze” powinny zostać uruchomione specjalne infolinie dla pracowników samorządowych wprowadzających dane do CEEB – zaapelował ŚZGiP do wicepremiera Jarosława Gowina w liście wysłanym w ubiegłym tygodniu.