Ten samolot umożliwi ekologiczne loty na krótkich trasach

Niektóre kraje europejskie zakazują lotów na krótkich trasach z powodów ekologicznych, rekomendując podróże koleją. Lokalne połączenia nie muszą jednak zniknąć – pomóc ma w tym samolot hybrydowy, stworzony przez firmę HAV.

Publikacja: 26.05.2021 15:22

Ten samolot umożliwi ekologiczne loty na krótkich trasach

Foto: Fot: Airlander 10/ HAV

Czy podróże samolotem mogą być przyjazne dla środowiska? Tom Grundy, dyrektor generalny HAV – firmy oferującej komercyjne sterowce – zapewnia, że to możliwe i porównuje je do „szybkiego promu”. Grundy podkreśla, że nie jest to produkt luksusowy, a „praktyczne rozwiązanie problemów związanych z kryzysem klimatycznym”.

Airlander 10 to gigantyczny brytyjski samolot hybrydowy, który zużywa niewielki ułamek paliwa konwencjonalnego samolotu dzięki technologii pozwalającej na utrzymanie samolotu w górze dzięki wyporowi helu i wykorzystaniu aerodynamicznej siły nośnej, generowanej przez wypukły kształt kadłuba oraz wektorowy ciąg silników umieszczonych w każdym z jego czterech rogów. Wstępny program testów w locie zakończył się w 2018 roku i od tego czasu firma udoskonalała swoje projekty. Mimo, że początkowo silniki Airlandera 10 będą napędzane benzyną, celem firmy jest osiągnięcie w pełni elektrycznego napędu w ciągu maksymalnie ośmiu lat, przy użyciu silników elektrycznych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Czytaj też: Francuski samolot poleciał do Kanady na oleju z frytek 

Sterowiec, pierwotnie zaprojektowany jako pojazd obserwacyjny dla misji wywiadowczych w Afganistanie, ma być przyjazną dla środowiska odpowiedzią na zapotrzebowanie na loty lokalne, gdyż 47% regionalnych lotów samolotowych łączy miasta oddalone od siebie o mniej niż 370 km, co prowadzi do emisji ogromnych ilości dwutlenku węgla.

Firma zaproponowała kilka tras, które miałyby obowiązywać od 2025 roku, m.in. Barcelona-Palma de Mallorca (szacowany czas podróży to 4,5 godziny), Oslo-Sztokholm (6,5 godziny), Liverpool-Belfast (5 godzin 20 minut) czy Seattle-Vancouver (nieco ponad 4 godziny). HAV deklaruje, że całkowity czas podróży wynosi mniej więcej tyle, co podróż odrzutowcem z uwzględnieniem drogi na lotnisko i z powrotem, jednak ślad węglowy jest zdecydowanie mniejszy. Sterowiec Airlander 10 może pomieścić na pokładzie 100 osób, a ślad węglowy każdego pasażera wyniesie około 4,5 kg czyli ponad 90% mniej niż ślad pasażera odrzutowca.

Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w 2018 roku lotnictwo było odpowiedzialne za 2,4% światowej emisji CO2, pochodzącej z paliw kopalnych, a loty lokalne są wyjątkowo nieekologiczne, emitując aż 133g CO2 i 121g ekwiwalentu w przeliczeniu na podróż jednego pasażera na kilometr.

Od 2025 roku HAV ma produkować 12 sterowców rocznie, a wartość ich rynku ma w ciągu najbliższych dwóch dekad sięgnąć 50 miliardów dolarów.

Zielone technologie
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Zielone technologie
Kolos na pustyni. Dubaj pokazał, jak może wyglądać przyszłość produkcji żywności
Zielone technologie
Spalarnie mają swoje miejsce na rynku
Zielone technologie
Naukowcy opracowali nową metodę wychwytywania CO2. Ma być tania
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Zielone technologie
UE stawia na zielony przemysł. Kluczowy element „Zielonego Ładu”