Przesiadka do elektryka kosztuje. Czy już nas na to stać?

79% Polaków deklaruje zainteresowanie samochodami elektrycznymi, jednak problemem na drodze do bardziej ekologicznego transportu mogą być pieniądze.

Publikacja: 07.05.2021 16:32

Przesiadka do elektryka kosztuje. Czy już nas na to stać?

Foto: Erik/ Pexels

Aktualnie na całym świecie po ulicach porusza się już ponad 10 milionów samochodów elektrycznych, a ich liczba rośnie dynamicznie – w samym tylko roku 2018 nastąpił wzrost o 64% z 3,4 miliona. Nawet gdy w ubiegłym roku globalny rynek samochodów skurczył się o 16% w wyniku pandemii, rynek samochodów elektrycznych wciąż odnotowywał wzrost, a w pierwszym kwartale 2021 roku ich sprzedaż była niemal 2,5 razy wyższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Z najnowszego raportu BloombergNEF wynika, że obecnie samochody elektryczne stanowią około 3% globalnej sprzedaży samochodów. Ten sam raport prognozuje, że do 2040 roku samochody elektryczne będą stanowiły 58% światowej sprzedaży samochodów osobowych. Według Międzynarodowej Agencji Energii, do 2030 roku na ulicach ma się znaleźć około 145 milionów pojazdów elektrycznych.

Jak wygląda rynek samochodów elektrycznych w Polsce? Choć jesteśmy niechlubnym liderem w Unii Europejskiej pod względem spalania węgla, a nasza transformacja energetyczna pozostaje daleko w tyle za innymi państwami członkowskimi, to według raportu przygotowanego przez Fundację Digital Poland, aż 79% ankietowanych Polaków zadeklarowało zainteresowanie elektrycznymi samochodami. Z raportu wynika również, że gdyby ich cena była przystępna aż 80% zdecydowałoby się na ich zakup.

Dotychczas w Polsce zarejestrowano ponad 11 tys. samochodów całkowicie elektrycznych oraz niespełna 24 tys. aut z wtyczką, jak wynika z szacunków Samaru na koniec marca. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w I kw. 2021 r. sprzedano w Polsce o 60% więcej nowych elektryków niż rok wcześniej. Mimo, że rynek jest jeszcze niewielki, to wciąż się rozwija, a biorąc pod uwagę rosnącą świadomość klimatyczną Polaków, można założyć, że również w tej dziedzinie będziemy podejmować coraz bardziej przyjazne środowisku decyzje.

– W Polsce dostępnych jest już kilkadziesiąt modeli samochodów z napędem czysto elektrycznym. Rynek rozwija się bardzo szybko. Cały czas wchodzą nowe modele, a niektóre są już nawet wycofywane z produkcji, bo mają swoich następców. Producenci deklarują, że w najbliższych latach chcą mieć po kilka modeli elektryków w ofercie i stopniowo wygaszać produkcję aut z silnikami spalinowymi – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Aktualnie katalogowa cena zakupu nowego samochodu elektrycznego jest wyższa o ok. 70-80% od modelu o podobnym wyposażeniu, oferowanego z silnikiem spalinowym w ramach poszczególnych marek, co stanowi uśrednienie – w zależności od marek różnica w cenie może wynieść od ok. 40% do nawet 100%.

W rankingu Carsmile przeanalizowano 26 samochodów elektrycznych dostępnych w opcji wynajmu. Średni miesięczny koszt wynajmu wszystkich elektryków ujętych w zestawieniu wyniósł 2700 zł netto, a jedynie 4 samochody w rankingu zmieściły się w kwocie do 2000 złotych netto. Biorąc pod uwagę, że tyle mniej więcej wynosi najniższe w Polsce wynagrodzenie netto, wydaje się, że do wprowadzenia na ulicę większej liczby pojazdów elektrycznych, potrzebujemy odpowiednich regulacji prawnych i zachęty ze strony państwa.

W 2017 roku aż 1/3 nowych samochodów sprzedawanych w Norwegii stanowiły auta elektryczne, m.in. dzięki przemyślanym działaniom rządu, który zniósł dla tych samochodów podatki do tego stopnia, że cena pojazdu elektrycznego nie odbierała w zasadzie od ceny auta zasilanego benzyną.

Aktualnie na całym świecie po ulicach porusza się już ponad 10 milionów samochodów elektrycznych, a ich liczba rośnie dynamicznie – w samym tylko roku 2018 nastąpił wzrost o 64% z 3,4 miliona. Nawet gdy w ubiegłym roku globalny rynek samochodów skurczył się o 16% w wyniku pandemii, rynek samochodów elektrycznych wciąż odnotowywał wzrost, a w pierwszym kwartale 2021 roku ich sprzedaż była niemal 2,5 razy wyższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zielone technologie
Zazielenianie branży chemicznej. Nowe produkty dla rozwiązania starych problemów
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Zielone technologie
Inwestowanie w przyszłość: innowacyjne technologie kluczem do osiągnięcia celów środowiskowych
Zielone technologie
Naprawa samolotu podczas lotu
Zielone technologie
Kolos na pustyni. Dubaj pokazał, jak może wyglądać przyszłość produkcji żywności
Zielone technologie
Spalarnie mają swoje miejsce na rynku