Aktualizacja: 14.02.2025 07:11 Publikacja: 20.01.2021 16:07
Fot: MPK Kraków
Foto: Fot: MPK Kraków
87 proc. polskich gmin planuje rozwój floty samochodów elektrycznych. 81 proc. zamierza inwestować w elektryczne autobusy, 80 proc. w ogólnodostępną infrastrukturę ładowania – wynika z „Barometru Nowej Mobilności 2019/20″ przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA)
— W roku 2020 mieliśmy kilka rekordów w polskiej elektromobilności. Mimo niesprzyjających warunków zanotowaliśmy największy, jak do tej pory, wzrost liczby osobowych i dostawczych EV, a także elektrycznych autobusów. Rynek przyspieszył szczególnie mocno w grudniu, kiedy zarejestrowano 1 771 osobowe BEV i PHEV i oddano do użytku ponad 100 ogólnodostępnych punktów ładowania. Zakładamy, że w 2021 r. rozwój zeroemisyjnego transportu będzie jeszcze bardziej dynamiczny. Pozytywny wpływ na rynek e-mobility powinny wywrzeć m.in. takie czynniki jak nowelizacja Ustawy o elektromobilności, wprowadzenie E-taryfy, czy uruchomienie systemu wsparcia ze środków NFOŚiGW w obszarze pojazdów elektrycznych i infrastruktury – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Nowa analiza Instytutu Ekonomiki Energetycznej i Analizy Finansowej (IEEFA) ostrzega przed nadmiernym poleganiem na technologii wychwytywania i składowania dwutlenku węgla jako skutecznej metodzie redukcji emisji w Europie. Wśród problemów wymieniono m.in. ogromne koszty, sięgające nawet 140 mld euro oraz niewystarczającą liczbę czynnych projektów.
Choć z każdym rokiem w Europie liczba zainstalowanych pomp ciepła powinna rosnąć, ostatnie miesiące przyniosły drastyczny spadek ich sprzedaży. Jak do tego doszło?
Transformacja energetyczna, Gospodarka o Obiegu Zamkniętym oraz dekarbonizacja przemysłu – to główne zagadnienia, którymi chcą się zająć wspólnie Sieć Badawcza Łukasiewicz i Grupą Azoty.
Dekarbonizacja przemysłu chemicznego już się zaczęła. By osiągnąć na tym polu efekty, potrzeba jak najwięcej innowacji.
Dla osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. kluczowe będą zielone innowacje. Są to często rozwiązania wysokiego ryzyka o dużym wpływie. Dlatego też wspieranie innowacji w sektorze technologii środowiskowych wymaga zintegrowanego podejścia - od badań i rozwoju po wsparcie adaptacji rynkowej - aby w pełni wykazać potencjał tych rozwiązań i ograniczyć ryzyka związane z komercjalizacją. Podczas gdy obecne uwarunkowania polityczne i prawne potencjalnie sprzyjają wdrażaniu nowych, nawet przełomowych technologii środowiskowych, praktyka pokazuje, że jest inaczej. Na szczęście są na rynku dostępne narzędzia, które mogą to zmienić.
Czy naprawdę chcielibyśmy z demokratycznych wyborów usunąć to, co w nich najpiękniejszego – nieprzewidywalność?
Prawnicy i przedsiębiorcy w większości pozytywnie oceniają nową propozycję przepisów implementujących akt o sztucznej inteligencji, w tym wprowadzenie tzw. piaskownic regulacyjnych. Wątpliwości budzi jednak np. kwestia wszczęcia postępowania w razie stwierdzenia, że mogło dojść do naruszenia AI aktu lub ustawy.
Dom aukcyjny Christie’s zamierza wystawić na aukcję prace, które powstały przy użyciu sztucznej inteligencji. Wywołało to protest tysięcy artystów, którzy podpisali list otwarty. „Ta technologia, i firmy, które za nią stoją, żerują na artystach, wykorzystując ich dorobek bez zgody i zapłaty” – twierdzą sygnatariusze listu.
Kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni nie ma w mieszkaniach ciepłej wody ani ogrzewania. Doszło tam jednocześnie do dwóch poważnych awarii - sieci ciepłowniczej i wodociągowej.
Plan gospodarczy rządu nie przyniósł oczekiwanego przełomu, ceny mieszkań się ustabilizowały, a Unia Europejska inwestuje miliardy w rozwój sztucznej inteligencji. Chiny walczą z odpływem inwestorów, a Komisja Europejska szykuje odpowiedź na politykę handlową Donalda Trumpa.
Czy w globalnym wyścigu AI, zdominowanym przez Chiny oraz USA, Stary Kontynent już zupełnie się nie liczy? Branża farmaceutyczna pokazuje, że jest jednak wciąż o co walczyć.
Imię i nazwisko pasażera należą do zbioru danych osobowych, który powstał przy okazji zakupu biletu przez internet. Ich powtórzenie przez kierowcę w autobusie działającego w imieniu przewoźnika, tj. administratora, stanowi przetworzenie danych.
W 2024 roku Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości odnotowało 144 przestępstwa „oszustwa matrymonialnego”. Pokrzywdzonych zostało 160 osób - 116 kobiet i 44 mężczyzn. Razem stracili 10 mln zł. Niemal połowę stanowiły osoby w wieku 30-49 lat.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas