Ubrania z resztek, buty z odpadków – to nowy rynkowy trend

Zachodnie firmy prześcigają się w pomysłach na wykorzystanie recyklingu w procesie produkcji. Polskie odpowiedniki nie chcą zostawać w tyle.

Publikacja: 03.01.2021 16:23

H&M Conscious Exclusive/ mat.promocyjne

H&M Conscious Exclusive/ mat.promocyjne

Foto: H&M Conscious Exclusive/ mat.promocyjne

Coraz więcej producentów narzuca sobie wyśrubowane kryteria dotyczące produkcji materiałów z surowców, które zupełnie nie kojarzą się z  branżą. Na przykład Adidas sprzedał już 1 mln par butów produkowanych z plastiku z oceanów.

We wrześniu kilkanaście dużych firm ogłosiło zawiązanie Polskiego Paktu Plastikowego. Chcą zmieniać sposób używania tworzyw sztucznych. Powstał w ramach globalnej inicjatywy Fundacji Ellen MacArthur, a  tworzą ją firmy takie jak Biedronka, Lidl, Carrefour, Danone, Kaufland, LPP, Nestlé, Santander czy Unilever. Tylko one odpowiadają za 20 proc. wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych wprowadzanych na nasz rynek. Trzy główne cele to eliminacja opakowań nadmiernych, zmniejszenie o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw w opakowaniach i od 2025 wypuszczanie tylko opakowań, które w 100 proc. nadają się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.

Czytaj też: Jak wielkie marki walczą o powstrzymanie zmian klimatycznych? 

Mniej znaczy lepiej

Latem buty z plastiku z recyklingu wprowadził do oferty Lidl – górna część Crivit Ocean Bound Plastic została wykonana z  butelek PET, a  25 proc. materiału z  plastików z  oceanów. – Ograniczamy ilość plastiku w  opakowaniach. Wykorzystanie recyklingowego plastiku do produkcji obuwia to nasz kolejny krok w walce o czystszą planetę – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. W zależności od rozmiaru buta na jedną parę wykorzystano od 8 do 16 butelek plastikowych.

Dzisiaj to w branży jeden z głównych trendów, a  producenci nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. – Do 2030 r. wszystkie ubrania i  dodatki z  naszych kolekcji będą pochodziły z recyklingu albo zostaną uszyte z materiałów pozyskiwanych w sposób zrównoważony – zapowiadał już H&M. Już 95 proc. bawełny wykorzystywanej przez firmę pochodzi z odpowiedzialnych źródeł.

Polskie marki nie pozostają w tym trendzie w tyle. – W 2018 r. wyprodukowaliśmy 2 mln sztuk odzieży z bawełny organicznej, ale to dopiero początek, cały czas zwiększamy udział materiałów przyjaznych środowisku w naszej ofercie – podaje firma LPP. – W 2019 r. każda z pięciu marek LPP miała w swojej kolekcji linię ekologiczną. W  Reserved chcemy osiągnąć 10 proc. zrównoważonych materiałów w kolekcji – dodaje.

Moda stawia też na zupełnie nowe materiały, jak Orange Fiber z odpadów po pomarańczach czy Pinatex, czyli odpowiednik skóry produkowany z liści ananasa. Polski startup Bio2Materials ma technologię produkcji wyglądającego jak skóra materiału z  wytłoczyn po jabłkach.

– Początkowo poliester z odzysku i  organiczna bawełna były drogie, dopiero rozwój technologii spowodowany zainteresowaniem konsumentów sprawił, że ceny spadły. Z innowacyjnymi materiałami jest tak samo – mówi Enrica Arena z  Orange Fiber.

Trend dopiero przyspieszy

Ubrania z cytrusów to niejedyne elementy nowej kolekcji H&M Conscious Exclusive, w  której znajdą się także ubrania z  tkanin takich jak Pinatex (będącej alternatywą dla skóry, robioną z liści ananasów) czy BLOOM (elastycznej pianki z alg morskich). H&M chce w  ten sposób ograniczyć wpływ produkcji ubrań na środowisko naturalne. Przemysł tekstylny jest drugim z  kolei najbardziej zanieczyszczającym naszą planetę.

We wcześniejszych kolekcjach Conscious Exclusive H&M oferował, między innymi, ubrania z przetworzonych plastikowych butelek i innych odpadów. Koncern intensywnie działa też na rzecz ekologii – klienci mogą wymieniać zużyte ubrania na rabaty czy testowo nawet je przetwarzać na coś zupełnie innego. – Wykorzystujemy nie tylko bawełnę organiczną, ale także Tencel Lyocell pozyskiwany z celulozy drzewnej, biodegradowalny len czy włókna z  recyklingu, np. poliester pozyskany z  butelek – podaje LPP. Z kolei meksykańska firma Biofase postanowiła ponownie wykorzystywać pestki awokado. Z  powstającego w ten sposób materiału produkowane są sztućce, talerzyki i słomki, które rozkładają się zaledwie w 240 dni. 80 proc. produktów meksykańskiej firmy trafia do Ameryki Północnej i Południowej.

– Jako firma podchodzimy do tych kwestii niesłychanie odpowiedzialnie, gołym okiem widać, jakie zmiany klimatyczne następują i jak wiele odpadów produkujemy. Większość produktów w  naszej ofercie może trafić do ponownego przetworzenia i staramy się, aby na recykling mogły trafiać także kolejne rodzaje produktów, jakie sprzedajemy. To jeden z naszych celów, podobnie jak zwiększanie produkcji z  materiałów pochodzących z  recyklingu – mówi Karin Sköld, prezes IKEA Retail Polska.

Coraz więcej producentów narzuca sobie wyśrubowane kryteria dotyczące produkcji materiałów z surowców, które zupełnie nie kojarzą się z  branżą. Na przykład Adidas sprzedał już 1 mln par butów produkowanych z plastiku z oceanów.

We wrześniu kilkanaście dużych firm ogłosiło zawiązanie Polskiego Paktu Plastikowego. Chcą zmieniać sposób używania tworzyw sztucznych. Powstał w ramach globalnej inicjatywy Fundacji Ellen MacArthur, a  tworzą ją firmy takie jak Biedronka, Lidl, Carrefour, Danone, Kaufland, LPP, Nestlé, Santander czy Unilever. Tylko one odpowiadają za 20 proc. wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych wprowadzanych na nasz rynek. Trzy główne cele to eliminacja opakowań nadmiernych, zmniejszenie o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw w opakowaniach i od 2025 wypuszczanie tylko opakowań, które w 100 proc. nadają się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zielone technologie
Naprawa samolotu podczas lotu
Zielone technologie
Kolos na pustyni. Dubaj pokazał, jak może wyglądać przyszłość produkcji żywności
Zielone technologie
Spalarnie mają swoje miejsce na rynku
Zielone technologie
Naukowcy opracowali nową metodę wychwytywania CO2. Ma być tania
Zielone technologie
UE stawia na zielony przemysł. Kluczowy element „Zielonego Ładu”
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?