Biznesplan z redukcją emisji

Publikacja: 26.05.2021 10:36

Biznesplan z redukcją emisji

Foto: klimat.rp.pl

Ograniczanie emisji CO2 stanowi jeden z najważniejszych kroków do powstrzymania postępujących zmian klimatycznych. Coraz bardziej ambitne cele stawiają przed sobą poszczególne kraje. Zobowiązań w tym zakresie podejmują się także firmy i organizacje pozarządowe. Jednak walka z kryzysem klimatycznym to problem na tyle złożony, że nie sposób go rozwiązać w pojedynkę. To nie jest wyzwanie na miarę jednego państwa czy jednej firmy. Choć rządy czy sektor biznesu, a także organizacje pozarządowe rozumieją ten problem najlepiej, największym wyzwaniem jest przekonanie nas, zwykłych konsumentów do zmiany przyzwyczajeń tak, by świadomie korzystać z takich zasobów jak energia, czy woda.

Procter & Gamble to jedna z tych firm, która widzi konieczność podjęcia działań, by zatrzymać postępujący kryzys klimatyczny. Eksperci firmy mówią, że właśnie dziś jest najwyższy czas, by te działania wdrożyć. To dlatego koncern postanowił, że przyspieszy swoje działania na rzecz ochrony środowiska, by do roku 2030 stać się firmą neutralną klimatycznie i zmniejszyć ślad węglowy ze swojej działalności operacyjnej. Jednym z tych działań jest lepsza efektywność energetyczna w łańcuchu dostaw.

Już w ramach swojej strategii „Ambition 2030” P&G zadeklarowała dążenie do obniżenia o 50% emisji gazów cieplarnianych, a także zakupu 100% energii ze źródeł odnawialnych w swoich fabrykach. Firma chce przede wszystkim zintensyfikować działania, które mają na celu usprawnienie systemów chłodzenia i ogrzewania, w tym także ponowne wykorzystanie ciepła. Jest na dobrej drodze, by wszystkie te cele osiągnąć. A co z pozostałymi 50% emisji? P&G postanowiła skompensować je poprzez inwestycje w tzw. naturalne rozwiązania klimatyczne, czyli takie, które skutecznie absorbują dwutlenek węgla. W tym celu połączyła siły z takimi organizacjami jak WWF oraz Conservation International i wspólnie wybrała obszary, które np. będą rekultywowane tak, by pochłaniać dwutlenek węgla z otoczenia. Do projektów rozpoczętych przez firmę należą m.in. Philippines Palawan Protection Project, którego celem jest ochrona ekosystemu powstałego na wyspie.

""

klimat.rp.pl

Co jednak ze śladem węglowym pozostawianym przez nas, konsumentów? Firma, której produkty docierają do ponad 5 mld ludzi na świecie czuje się odpowiedzialna, by edukować i inspirować  konsumentów do podejmowania ekologicznych wyborów podczas codziennych czynności. Zwłaszcza, że konsumenci chcą mieć możliwość zakupu produktów, które wpisują się w trend zrównoważonego rozwoju i które będą dobre dla środowiska. Tak wynika z badania przeprowadzonego w  zeszłym roku, które pokazuje, że 94% Europejczyków myśli o zrównoważonym rozwoju w równym lub większym stopniu, porównując do czasu przed pandemią.

Według badania 65% Polaków uznałoby za przydatne wskazówki marek dotyczące dobrych praktyk w domu. Funkcjonowanie w pandemii uświadomiło ludziom, jak wielki wpływ mają ich codzienne czynności na środowisko naturalne i jak wiele mogą zmienić na lepsze, choćby zmieniając swoje przyzwyczajenia. Weźmy na przykład pranie, które w krótkich cyklach i niskiej temperaturze zmniejsza zużycie energii o 35%. Większość CO2 bierze się bowiem z podgrzewania wody używanej podczas prania. Zatem niższa temperatura to mniej emisji dwutlenku węgla. To dlatego firma tworzy takie formuły swoich produktów, by nie trzeba było korzystać z gorącej wody.

""

klimat.rp.pl

Nawet prosta zmiana codziennych nawyków może korzystnie wpłynąć na kondycję naszej planety. Razem możemy więcej. Rządy, samorządy, organizacje pozarządowe, firmy i także my, konsumenci – łącząc nasz wysiłek,  ochronimy zasoby naturalne potrzebne do codziennego funkcjonowania. A za to, co zaczniemy robić dziś, z pewnością podziękują nam także przyszłe pokolenia.

Ograniczanie emisji CO2 stanowi jeden z najważniejszych kroków do powstrzymania postępujących zmian klimatycznych. Coraz bardziej ambitne cele stawiają przed sobą poszczególne kraje. Zobowiązań w tym zakresie podejmują się także firmy i organizacje pozarządowe. Jednak walka z kryzysem klimatycznym to problem na tyle złożony, że nie sposób go rozwiązać w pojedynkę. To nie jest wyzwanie na miarę jednego państwa czy jednej firmy. Choć rządy czy sektor biznesu, a także organizacje pozarządowe rozumieją ten problem najlepiej, największym wyzwaniem jest przekonanie nas, zwykłych konsumentów do zmiany przyzwyczajeń tak, by świadomie korzystać z takich zasobów jak energia, czy woda.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja klimatyczna
Sztuczna choinka czy drzewko z lasu? Co jest bardziej przyjazne środowisku?
Edukacja klimatyczna
Rodzice w Polsce chętnie uczą dzieci nawyków chroniących planetę
Edukacja klimatyczna
Bez udziału firm nie zatrzymamy zmian klimatu
Edukacja klimatyczna
Jak nauczyć dzieci dbać o planetę? Pomóc mają dwa projekty