Elektromobilny polski rynek daleko od Europy

Gdy udział aut czysto elektrycznych w łącznej sprzedaży samochodów osobowych w całej Unii Europejskiej wynosi już 14 proc., odsetek elektryków w Polsce to zaledwie 4 proc.

Publikacja: 29.11.2023 19:45

Cena przeciętnego auta z napędem bateryjnym zbliża się do 280 tys. zł, co jest barierą dla wielu nab

Cena przeciętnego auta z napędem bateryjnym zbliża się do 280 tys. zł, co jest barierą dla wielu nabywców

Foto: AdobeStock

Liczba samochodów elektrycznych szybko rośnie, także w Polsce, ale Europa nam ucieka. Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, we wrześniu 2023 r. zarejestrowano 1275 aut z napędem wyłącznie bateryjnym, natomiast od stycznia sprzedano ich prawie 12,2 tys., o ponad połowę więcej niż przed rokiem. Jednak o ile udział elektryków w łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. wyniósł ok. 4 proc., o tyle według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA w Unii Europejskiej sięgnął 14 proc. Z kolei, gdy tylko we wrześniu rejestracje elektryków w UE zwiększyły się o 14,3 proc., w Polsce zmalały o prawie jedną dziesiątą – i był to jeden z nielicznych wrześniowych spadków w całej UE.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Walka o klimat
Chcemy świata, w którym opakowania będą w całości pochodzić z materiałów odnawialnych
Walka o klimat
Trzeba zadbać o to, by recyklat został w Polsce
Walka o klimat
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Walka o klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Walka o klimat
Jaki ma być ROP po polsku. Różne spojrzenia, wspólny cel