Wciąż jest wiele do zrobienia, ale aktywność firm handlowych w zakresie inicjatyw mających na celu ograniczenie zużycia energii, walkę z marnowaniem żywności, ograniczanie emisji CO2 i wielu innych – zdecydowanie rośnie. Aż 66,5 proc. Polaków, którzy kupują zdrowe produkty, przyznaje, że walka z marnowaniem jedzenia jest dla nich teraz bardzo ważna.
Z kolei tylko kilkanaście procent deklaruje, iż nie stara się kupować mniej produktów spożywczych. Pozostali – z rożnych natężeniem – starają się jednak do koszyków wkładać mniej – wynika z badania Kantar na użytkownikach aplikacji Zdrowe Zakupy. Pokazuje to, jak wielka zmiana zaszła wśród polskich konsumentów w ostatnich latach. Obecne zmiany w zachowaniach zakupowych to efekt tak pandemii, jak i rosnących cen w sklepach – od miesięcy są one sporo wyższe niż rok wcześniej, wbrew pozytywnym przekazom NBP. Dynamika wzrostu cen w sierpniu zmalała, ale w sklepach wciąż było średnio 12,4 proc. drożej niż przed rokiem.
Walka z marnowaniem
Jak podaje Federacja Polskich Banków Żywności w swoim raporcie, w Polsce każdego roku marnuje się 4,8 miliona ton żywności i to konsumenci odpowiadają za 60 proc. całości wyrzucanego jedzenia. W tym roku 56 proc. ankietowanych przyznało się do marnowania żywności w swoich domach. Jest to negatywny rekord w 14-letniej historii prowadzenia badań przez Banki Żywności.
Najczęściej w koszach ląduje pieczywo – z wynikiem 52 proc., z kolei owoce wskazało 38 proc. ankietowanych, warzywa 36 proc., a wędliny 32 proc. – Marnowanie żywności to problem, który ma ogromne konsekwencje dla społeczeństwa, środowiska i gospodarki. Raport Banków Żywności pomaga lepiej zrozumieć to zjawisko i jego przyczyny – mówi Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności. – Dla naszej organizacji żywność jest wszystkim: to bezpłatna pomoc, którą możemy przekazać potrzebującym, to produkty, które ratujemy przed zmarnowaniem oraz główny punkt naszej działalności edukacyjnej. Chcemy, żeby wszyscy mieli do niej równy dostęp i traktowali ją z takim samym szacunkiem – dodaje.
66,5 proc. Polaków przyznaje, że walka z marnowaniem jedzenia jest dla nich bardzo ważna