Nowe regulacje są przede wszystkim odzwierciedleniem zmieniającego się już od jakiegoś czasu podejścia do prowadzenia biznesu, w którym wyniki finansowe nie są jedynym wyznacznikiem oceny działalności firmy. To również istotny element polityki klimatycznej Unii Europejskiej dążącej do ograniczenia negatywnych skutków zmian klimatu. Część firm niewątpliwie postrzega te regulacje i związane z nimi nowe obowiązki raportowania głównie jako dodatkowe obciążenia. Część – jako konieczną inwestycję pozwalającą rozwijać biznes w bardziej kompletny sposób.
Ten wysiłek w większości przypadków się opłaci
Co prawda wypełnianie pozafinansowych obowiązków informacyjnych może stanowić wyzwanie, szczególnie dla mniejszych firm, ponieważ wymaga dużego nakładu pracy, niekiedy zaangażowania całych zespołów oraz wdrożenia nowych procesów. Finalnie jednak, w przypadku większości przedsiębiorstw, powinno się wiązać z namacalnymi korzyściami.
Przykładowo wdrożenie przyjaznych środowisku rozwiązań będzie prowadzić do redukcji kosztów, np. dzięki zmniejszeniu zużycia energii, czy bardziej efektywnemu zarządzaniu zasobami. Usystematyzowanie kwestii społecznych wzmocni z kolei kulturę organizacyjną. Zadbanie o dobro pracowników – szkolenia, równość płacową i ogólnie korzystne warunki pracy – wpłynie natomiast nie tylko na lojalność zatrudnionych, ale również wzmocni wizerunek firmy jako pracodawcy, przyciągając i zatrzymując zaangażowanych pracowników, z korzyścią dla rozwoju i efektywności przedsiębiorstwa.
Dzięki wdrożeniu najlepszych praktyk z zakresu ładu korporacyjnego organizacja będzie działać sprawniej i będzie atrakcyjniejsza nie tylko dla pracowników, ale i innych interesariuszy. Wprowadzenie narzędzi oceny ESG pozwoli natomiast identyfikować oraz ograniczać potencjalne zagrożenia związane z działalnością firmy, odgrywając coraz istotniejszą rolę w ocenie ryzyka i wycenie spółek przez inwestorów.
Konsument się bacznie przygląda
Rośnie również świadomość konsumentów i oczekiwania dotyczące przestrzegania przez firmy polityki ESG. Blisko 40 proc. respondentów badania „Dobry biznes”, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia w 2022 r., przyznało, że wybrało kiedyś usługę czy produkt ze względu na zaangażowanie społeczne danego przedsiębiorstwa, a ponad połowie zdarzyło się poczuć niechęć do firmy, która nie zareagowała na poważny problem społeczny.
Z kolei według badania EY „Future Consumer Index” z tego roku 68 proc. respondentów wskazało, że zrównoważone zakupy i zachowanie to główna zasada, którą kierują się w codziennym życiu. Zdają sobie oni sprawę z tego, że te kwestie mają wpływ na ich życie oraz otoczenie. Dlatego nie tylko oczekują od firm inwestycji w zrównoważoną produkcję oraz usługi, ale są również bardziej krytyczni w ocenie ich działań. Co istotne, 60 proc. respondentów jest skłonna zapłacić więcej za produkt, jeśli został on wytworzony w bardziej zrównoważony sposób.