Holandia jednak nie ograniczy liczby lotów. Ekolodzy nazywają decyzję „szokującą”

Plany zmniejszenia liczby lotów na lotnisku Schiphol w Amsterdamie, jednym z najbardziej ruchliwych węzłów lotniczych w Europie, zostały odłożone. Linie lotnicze triumfują, organizacje ekologiczne przypominają, że duża liczba lotów generuje ogromne emisje dwutlenku węgla.

Publikacja: 24.11.2023 10:31

Samolot linii KLM

Samolot linii KLM

Foto: Konstantin von Wedelstaedt (GFDL 1.2 <http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/fdl-1.2.html> or GFDL 1.2 <http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/fdl-1.2.html>), via Wikimedia Commons

Holenderski rząd poinformował, że tymczasowo zrezygnowano z pomysłu ograniczenia liczby lotów na lotnisku Schiphol w Amsterdamie. Planowane redukcje miały na celu zmniejszenie uciążliwości hałasem dla mieszkańców okolic lotniska oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Plan zakładał wprowadzenie limitu 460 000 lotów rocznie od lata 2024 roku, a następnie obniżenie go do 425 500 lotów od sezonu zimowego 2024-2025.

Linie lotnicze krytykowały plany holenderskiego rządu

Pomysł rządu spotkał się z ogromną krytyką przedstawicieli linii lotniczych. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) byłoby to nieodpowiedzialne posunięcie, generujące poważne konsekwencje dla holenderskiej gospodarki. Jego przedstawiciele argumentowali również, że podjęcia przez rząd decyzji w sprawie limitu lotów nie poprzedziły „znaczące konsultacje” z przewoźnikami.

Czytaj więcej

Black Friday jest nieekologiczny. Alternatywna propozycja: Green Friday

Decyzję skrytykowały również władze Stanów Zjednoczonych, nazywając ją działaniem „niesprawiedliwym, dyskryminującym i antykonkurencyjnym dla linii lotniczych”. Pięciu przewoźników: KLM, Easyjet, Delta, Tui i Corenden, zdecydowało się na złożenie pozwu przeciwko holenderskiemu rządowi, twierdząc, że plan ograniczenia liczby lotów narusza prawo unijne oraz międzynarodowe.

Organizacje ekologiczne: Ograniczenie liczby lotów jest niezbędne

W maju sąd niższej instancji zablokował plany ograniczenia liczby lotów, jednak wyrok został uchylony przez sąd apelacyjny. Sprawę ostatecznie rozstrzygnie Sąd Najwyższy, którego orzeczenia należy się spodziewać w drugim kwartale 2024 roku.

Aktywiści stwierdzili, że decyzja o odsunięciu w czasie ograniczenia liczby lotów stanowi porażkę, ale w przyszłości będzie nieunikniona

Organizacje ekologiczne w Holandii, takie Greenpeace i Friends of the Earth podkreślają, że ograniczenie liczby lotów jest niezbędne, aby ograniczyć wpływ krajowego lotnictwa na klimat oraz zmniejszyć dyskomfort mieszkańców okolic lotniska, borykających się z hałasem. Ich przedstawiciele uważają, że linie lotnicze muszą zaakceptować wprowadzanie limitów lotów, ponieważ epoka „niepohamowanego wzrostu” przewoźników musi się skończyć w imię walki z pogłębiającym się kryzysem klimatycznym. Aktywiści stwierdzili, że decyzja o odsunięciu w czasie ograniczenia liczby lotów stanowi porażkę, ale w przyszłości będzie nieunikniona, jeśli kraj będzie chciał stawić czoła zmianom klimatu.

Szacuje się, że globalne lotnictwo odpowiada za 2,4 proc. światowych emisji gazów cieplarnianych.

Holenderski rząd poinformował, że tymczasowo zrezygnowano z pomysłu ograniczenia liczby lotów na lotnisku Schiphol w Amsterdamie. Planowane redukcje miały na celu zmniejszenie uciążliwości hałasem dla mieszkańców okolic lotniska oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Plan zakładał wprowadzenie limitu 460 000 lotów rocznie od lata 2024 roku, a następnie obniżenie go do 425 500 lotów od sezonu zimowego 2024-2025.

Linie lotnicze krytykowały plany holenderskiego rządu

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Przyszłość to system kaucyjny w aplikacji
Walka o klimat
Słońce oświetli i ogrzeje Europę
Walka o klimat
Groźne topnienie wiecznej zmarzliny. Klimat zacznie ocieplać się jeszcze szybciej?
Walka o klimat
Ekolodzy zapłacą setki tysięcy euro za protest na lotniskach? Zostali pozwani
Walka o klimat
Arktyka doświadczyła najcieplejszego lata w historii. Rekord pobity
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?