Koleje jeszcze bardziej zielone

Największy polski kolejowy przewoźnik pasażerski przechodzi na energię ze źródeł odnawialnych od PGE Energetyka Kolejowa. Spółka gwarantuje stabilność i bezpieczeństwo dostaw.

Publikacja: 27.09.2023 21:00

PKP InterCity i PGE Energetyka Kolejowa podpisały na gdańskich targach TRAKO list intencyjny

PKP InterCity i PGE Energetyka Kolejowa podpisały na gdańskich targach TRAKO list intencyjny

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z PKP Energetyka Kolejowa

Spółka PKP InterCity przystąpiła do programu Zielona Kolej prowadzonego przez PGE Energetyka Kolejowa. Jego celem jest zastępowanie dotychczasowych źródeł energii wykorzystywanych przez kolej, energią odnawialną pochodzącą z wiatraków i farm fotowoltaicznych. Realizacja założeń programu Zielona Kolej pozwoli zredukować emisje dwutlenku węgla na kolei o 8 mln ton.

Stabilne dostawy energii

Obie spółki podpisały na gdańskich targach kolejowych TRAKO list intencyjny. – Nasze cele strategiczne są zbieżne. Intencją zainicjowanego przez PGE Energetyka Kolejowa programu Zielona Kolej jest zasilanie sektora kolejowego czystą energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych i osiągnięcie neutralności klimatycznej. Wspólnie z przewoźnikami pracujemy nad tym, aby zwiększać na kolei wykorzystanie energii pochodzącej z OZE – tłumaczy prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa Sylwester Szczensnowicz.

Zapewnia, że odnawialne źródła energii bardzo dobrze sprawdzają się w tym zakresie. – Przy wykorzystaniu rozwiązań hybrydowych i offshore, w które inwestuje Grupa PGE, będzie można zagwarantować stabilne dostawy prądu. Rozwiązania hybrydowe to uzupełnienie dostaw z OZE w obszarze konwencjonalnej energetyki, które pozwolą praktycznie nieprzerwanie dostarczać energię elektryczną – tłumaczy prezes PGE Energetyka Kolejowa. Dodaje, że kluczowe w tym względzie będzie także zapewnienie elastyczności sieci, w czym pomóc ma budowa magazynów energii wspomagających pracę sieci dystrybucyjnej PGE Energetyka Kolejowa oraz instalacji OZE. Będą one ulokowane w miejscach, w których występują krótkotrwałe szczyty mocy pobieranej. Magazyny będą także gromadzić energię z rekuperacji, z hamowania pojazdów szynowych, a następnie udostępniać ją za pośrednictwem sieci do wykorzystania przez inne pociągi. – To także rodzaj energii odnawialnej, bo odzyskiwanej z energii mechanicznej – dodaje prezes Szczensnowicz.

PGE Energetyka Kolejowa zbiera doświadczenie z pierwszego magazynu energii w Garbcach na Dolnym Śląsku, o pojemności użytecznej 1,2 MWh. Program badawczy zakończy się w tym roku i pozwoli wysnuć wnioski, jakiej wielkości instalacje magazynowe są niezbędne dla sprawnego zasilenia kolei.

Przewoźnicy będą kupować zieloną energię od PGE Energetyka Kolejowa w zależności od wybranego modelu przez przewoźnika: np. na niektórych trasach lub dla określonych pociągów lub określonych wolumenów.

Ekonomia i ekologia

PKP InterCity to największy klient PGE Energetyki Kolejowej, zużywający rocznie 750 GWh, co odpowiada ponad jednej szóstej sprzedaży. Przewoźnik spodziewa się, że w 2025 r. połowa zakupionej przez niego energii będzie pochodziła z odnawialnych źródeł, a w 2030 r. – 85 proc.

85 proc. taboru przewoźnika ma napęd elektryczny i dla PKP InterCity ceny energii to temat nr 1, gdy nieco ponad dwa lata temu wydatki na zakup prądu zajmowały trzecie miejsce na liście największych zakupów. Zielona energia, zastępując dotychczasowe źródła, nie będzie obciążona opłatami z tytułu praw do emisji CO2.

Jednak zakupy zielonej energii to nie wszystko. Pozytywne rezultaty w zarządzaniu energią na kolei i korzyści środowiskowe można osiągnąć również dzięki oszczędnościom. PGE Energetyka Kolejowa oferuje w tym zakresie SENSUM – narzędzie do eco-drivingu bazujące na sztucznej inteligencji, które pozwala na optymalizację jazdy maszynistów. Dzięki niemu przewoźnicy są w stanie zaoszczędzić nawet do 15 proc. energii elektrycznej, co przełoży się także na ograniczenie wytwarzania CO2 o kilkaset tysięcy ton.

– Zgodnie z naszymi szacunkami SENSUM w ciągu dziesięciu lat może wygenerować oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh oraz zredukować emisje CO2 o 320 tys. ton – powiedział Sylwester Szczensnowicz. Narzędzie będzie w sprzedaży od kwietnia przyszłego roku.

Polska branża kolejowa powołała Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) skupiające kilkadziesiąt podmiotów odpowiedzialnych za 95 proc. krajowej konsumpcji energii elektrycznej na kolei. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie efektywności energetycznej transportu kolejowego, a co za tym idzie, także jego konkurencyjności, przy jednoczesnym zniwelowaniu negatywnego wpływu na środowisko.

Europejski Zielony Ład zakłada, że do roku 2050 emisje dwutlenku węgla generowane przez branżę transportową powinny spaść o 90 proc. w stosunku do poziomu z 1990 r.

Materiał powstał we współpracy z PKP Energetyka Kolejowa

Materiał powstał we współpracy z PKP Energetyka Kolejowa

Spółka PKP InterCity przystąpiła do programu Zielona Kolej prowadzonego przez PGE Energetyka Kolejowa. Jego celem jest zastępowanie dotychczasowych źródeł energii wykorzystywanych przez kolej, energią odnawialną pochodzącą z wiatraków i farm fotowoltaicznych. Realizacja założeń programu Zielona Kolej pozwoli zredukować emisje dwutlenku węgla na kolei o 8 mln ton.

Pozostało 91% artykułu
Walka o klimat
Tylko zielona chemia ma przyszłość
Walka o klimat
Korzyści dalece większe niż koszty
Walka o klimat
W Polsce brakuje wizji systemu gospodarki odpadami
Walka o klimat
Wyzwania zielonej transformacji branży chemicznej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Obowiązkowa pozycja w budżecie inwestycji