Na przestrzeni ostatnich lat zdecydowanie rozwinęła się skala działania firm w celu dążenia do zrównoważonego rozwoju. Osadzenie go w strategii firmy wymaga z reguły zmiany modeli biznesowych, reorganizacji struktur korporacyjnych i sporej ilości czasu oraz zasobów. Ten wysiłek może być przez niektóre firmy oceniany jako zbędny, aktualne dane wskazują jednak, że standardy ESG będą raczej zyskiwać na znaczeniu. Lekceważenie ich może firmy słono kosztować.
Świadomi konsumenci motywują
Standardy ESG (z ang. Environmental, Social and Corporate Governance, czyli zarządzanie kwestiami środowiskowymi oraz społecznymi) na przestrzeni ostatnich lat w coraz większym stopniu zaczęły wpływać na kształtowanie się rynku. Ma to związek z rosnącą świadomością konsumentów, którzy zdecydowanie chętniej wybierają produkty firm stosujących zasady zrównoważonego rozwoju. Według badania zaufania „Edelman Trust Barometer 2023” od 70 proc. do 90 proc. respondentów oczekuje od dyrektorów generalnych firm publicznego zajęcia stanowiska w takich kwestiach, jak zmiana klimatu, dyskryminacja i luka majątkowa.
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Pew Research Center, szczególne zaangażowani pod tym względem są konsumenci z pokolenia milenialsów oraz pokolenia Z. Według raportu Nielsena, globalnego lidera w dziedzinie pomiaru oglądalności, danych i analiz, aż 75 proc. milenialsów dostosowuje swoje nawyki zakupowe do wysiłków firm w zakresie troski o środowisko. Zdecydowana większość konsumentów z pokolenia Z deklaruje, że produkcja w duchu zrównoważonego rozwoju jest dla nich ważniejsza od marki produktu, chętniej też za taki produkt dopłacą (nawet 10 proc.).
Od 2019 r. liczba wyszukiwań w internecie terminu „ESG” wzrosła pięciokrotnie, a na całym świecie kolejne jurysdykcje wprowadzają obowiązek raportowania osiągnięć firmy w zakresie realizacji standardów ESG. Dobre wyniki pozwalają się pozytywne wyróżnić na tle konkurencji, przyciągają inwestorów oraz mocno wpływają na wizerunek firmy. Pozwalają też na uzyskanie lepszych wyników finansowych.
Pod czujnym okiem inwestorów
Według raportu PwC standardy ESG stanowią obecnie kwestię decydującą dla wiodących inwestorów na całym świecie. Wśród ankietowanych inwestorów niemal połowa (49 proc.) zadeklarowała chęć wycofania się ze spółek, które nie podejmują wystarczających działań w kwestiach ESG. 79 proc. stwierdziło z kolei, że sposób, w jaki firma zarządza ryzykiem i szansami ESG, jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.