Z najnowszego raportu UNESCO „Świat w 2030 roku” wynika, że troska o postępujące zmiany klimatyczne i utratę różnorodności stanowi jeden z najbardziej powszechnych współcześnie problemów. Właśnie to wyzwanie wskazało aż 67% respondentów, którzy najbardziej martwili się rosnącą liczbą klęsk żywiołowych i ekstremalnymi warunkami pogodowymi, utratą różnorodności biologicznej, ryzykiem konfliktu lub przemocy, wpływem na oceany oraz, co najważniejsze, coraz mniejszą szansą na rozwiązanie problemu.
Czytaj też: Aktywiści klimatyczni protestują przeciwko bierności rządu
Jako potencjalne opcje na zażegnanie kryzysu, zdecydowana większość globalnych respondentów ze wszystkich regionów i grup demograficznych wybrała inwestowanie w zieloną energię i zrównoważone gospodarki, a następnie edukację w zakresie zrównoważonego rozwoju, promowanie współpracy międzynarodowej i budowanie zaufania do nauki.
Z raportu wynika, że poza zmianami klimatycznymi i utratą bioróżnorodności, respondentów niepokoją również przemoc i konflikty (44%), dyskryminacja i nierówności (43%) a także brak żywności, wody i mieszkań (42%). Sposobem na rozwiązanie każdego z tych problemów, jaki wybierano najczęściej, była edukacja. W kategorii kwestii, które po pandemii będą wymagały ponownego przemyślenia, zaraz po edukacji wskazano ogólną relację człowieka z naturą.