Jazda na rowerze wiąże się z szeregiem korzyści dla zdrowia, m.in. pomaga zmniejszyć ryzyko występowania chorób związanych ze stylem życia, takich jak otyłość. Jak wynika z badania opublikowanego na łamach czasopisma Communications Earth & Environment, wybór roweru jako środka transportu jest również jedną z bardziej efektywnych dróg ograniczenia globalnych emisji CO2.
Badanie wykazało, że gdyby inne kraje naśladowały pod tym względem mieszkańców Niderlandów, emisje CO2 związane z użytkowaniem samochodów spadłyby o jedną piątą. Pozwoliłoby to zredukować globalne emisje o niemal 700 milionów ton metrycznych CO2, czyli więcej niż wynoszą roczne emisje Kanady.
W Niderlandach korzystanie z roweru jest tak powszechne, że według BBC News jest tam więcej rowerów niż ludzi. W miastach takich jak Haga czy Amsterdam, aż 70 proc. podróży odbywa się rowerem. Ma to ogromny wpływ na redukcję emisji – jak ocenili naukowcy, używanie roweru zamiast samochodu nawet raz dziennie zmniejsza emisje z transportu przeciętnego człowieka o 67 proc.
Czytaj więcej
W Mediolanie do 2035 ma powstać 750 km ścieżek rowerowych.
Naukowcy zebrali dane z lat 1962-2015, tworząc pierwszy w historii globalny przegląd użytkowania i posiadania roweru. Zebrali informacje z ONZ, ankiety podróżnicze, artykuły w czasopismach oraz raporty branżowe. W badaniu przeanalizowano 60 krajów reprezentujących 95 proc. światowego PKB oraz produkcję, import i eksport rowerów.