Po podpisaniu umowy z Phillips 66, która produkuje paliwa odnawialne z przetworzonego oleju spożywczego w rafinerii Humber w North Lincolnshire, British Airways stały się pierwszą linią wykorzystującą paliwo SAF. Paliwo już na początku 2022 roku ma być dostarczane za pomocą istniejącej już infrastruktury rurociągów, zasilającej bezpośrednio lotniska w Wielkiej Brytanii.

Czytaj więcej

Zrównoważone paliwo z gorczycy zastąpi ropę naftową?

Umowa stanowi część planu przewoźnika aby osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2050 roku. I choć paliwo SAF generuje emisje CO2 podczas lotów, to zmniejsza je w cyklu życia o ponad 80 proc. w porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym. British Airways zdecydowały się na zakup wystarczającej ilości zrównoważonego paliwa, aby zmniejszyć emisje CO2 w cyklu życia o prawie 100 000 ton. Jak wyjaśnia Phillips 66 w komunikacie prasowym, odpowiada to obsłudze 700 lotów o zerowej emisji CO2 netto z Londynu do Nowego Jorku samolotami Boeing 787.

„Ta umowa stanowi kolejny kamień milowy w naszym dążeniu do zerowej emisji dwutlenku węgla netto i stanowi część naszego zobowiązania, jako części International Airlines Group, do obsługi 10 proc. lotów z SAF do 2030 roku. Wielka Brytania dysponuje zasobami i możliwościami, aby stać się światowym liderem w rozwoju SAF, ale zwiększenie produkcji wymaga opartej na współpracy strategii między branżą a rządem” – powiedział Sean Doyle, dyrektor generalny British Airways.

Współpracę docenia również szef rafinerii Humber, a zarazem dyrektor generalny firmy Phillips 66 w Wielkiej Brytanii Darren Cunningham.

„Rafineria Humber była pierwszą w Wielkiej Brytanii współprzetwarzającą oleje odpadowe w celu produkcji paliw odnawialnych, a teraz jako pierwsi będziemy produkować SAF na dużą skalę i cieszymy się, że British Airways jest naszym pierwszym klientem w Wielkiej Brytanii. Obecnie przetwarzamy prawie pół miliona litrów zrównoważonych surowców odpadowych dziennie, a to dopiero początek. Rynki produktów niskoemisyjnych rosną, a ta umowa pokazuje, że jesteśmy w stanie je dostarczać” – podkreśla Cunningham.

W rozwój zrównoważonego paliwa zainwestuje również spółka macierzysta British Airways, International Airlines Group, która w ciągu najbliższych 20 lat zamierza wydać na nie 400 milionów dolarów.

Szacuje się, że zrównoważone paliwa stanowią jedyne średnioterminowe rozwiązanie ograniczenia emisji lotniczych, zwłaszcza w przypadku lotów długodystansowych, chociaż linie lotnicze oraz producenci twierdzą, że już w 2035 roku można się spodziewać elektrycznych odrzutowców pasażerskich.