Obchodzony 22 września, na zakończenie Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, Dzień bez Samochodu to inicjatywa mająca skłonić do refleksji nad wyborem środka transportu. W tym celu mieszkańcom miast oferowane są m.in. bezpłatne przejazdy środkami komunikacji miejskiej.
Czytaj więcej
Zależność Europy od ropy naftowej znacznie przewyższa zapotrzebowanie na surowce do produkcji baterii, a w najbliższych latach ta różnica będzie jeszcze się pogłębiać.
Organizacje pozarządowe zrzeszone w ramach Koalicji Klimatycznej wzywają wspólnie władze miast do wykorzystania tego dnia i nie tylko zapewnienia odpowiedniej edukacji mieszkańcom, ale też udowodnienia im, że pracują nad wdrożeniem zrównoważonej mobilności. Aktywiści przekonują, że włodarze miast powinni powiązać Dzień bez Samochodu z publicznym ogłoszeniem podjęcia przez władze dużych polskich miast, powyżej 100 tysięcy mieszkańców, decyzji o działaniach zmierzających w kierunku zdrowszej, mniej emisyjnej mobilności.
– Wiemy, że wiele miast już teraz tworzy plany zrównoważonej mobilności, buduje ścieżki rowerowe, rozwija systemy roweru miejskiego itd. – tak samo jak wielu mieszkańców zmienia swoje zachowania. Gdybyśmy zrobili przegląd wszystkich miast, to znajdziemy w nich pełen wachlarz dobrych praktyk we wszystkich obszarach miejskiej mobilności. Jednocześnie jednak w każdym z tych miast ich władze ciągle mają przed sobą wiele wyzwań. Nadal jesteśmy bardzo daleko od wykorzystania pełnego potencjału dostępnych rozwiązań w zakresie zrównoważonego transportu. Dzień bez Samochodu to okazja do podniesienia poprzeczki, podjęcia decyzji o zrobieniu czegoś więcej, do sięgnięcia po dobre praktyki z innych miast i podjęcia decyzji o ich wdrożeniu. Dobrze, że miasta wzywają mieszkańców do zmiany zachowań, ale mieszkańcy też mają prawo wezwać miejskich włodarzy do działania. I z tego prawa korzystamy – podkreśla Urszula Stefanowicz, ekspertka Koalicji Klimatycznej z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Mazowiecki.
Eksperci podkreślają również, że w opinii środowisk medycznych zmiany nawyków transportowych są niezbędne, podobnie jak działania władz samorządowych w tym zakresie: