Elektromobilność: kto zadba o recykling akumulatorów?

Pod względem emisji samochody elektryczne mają przewagę nad spalinowymi odpowiednikami. Problemem pozostaje kwestia szkodliwych dla środowiska akumulatorów litowo-jonowych.

Publikacja: 28.04.2021 11:15

Elektromobilność: kto zadba o recykling akumulatorów?

Foto: Michael Fousert/ Unsplash

Do 2030 roku po europejskich drogach ma jeździć 30 milionów samochodów elektrycznych. Mimo, że pod względem emisji CO2 będą neutralne przez cały okres użytkowania, to problemem w kontekście odpadów mogą się okazać ich akumulatory. Doktor Paul Anderson z Uniwersytetu w Birmingham podkreśla, że istotne jest stworzenie sprawnego recyclingu dla akumulatorów litowo-jonowych, stosowanych w pojazdach elektrycznych. Niepoddane obróbce akumulatory są szczególnie szkodliwe dla środowiska, a wykorzystane do ich produkcji surowce w większości przypadków mogą zostać wykorzystane ponownie.

„Obecnie na całym świecie bardzo trudno jest uzyskać szczegółowe dane dotyczące odsetka akumulatorów litowo-jonowych poddawanych recyklingowi, ale wartość, którą wszyscy podają, to około 5%” – mówi dr Anderson. – „W niektórych częściach świata jest to znacznie mniej”.

Czytaj też: Nieekologiczne auta korkują polskie miasta. Jak to zmienić?

Niektórzy producenci wychodząc naprzeciw wymogom unijnym, starają sie odpowiedzialnie podchodzić do kwestii odpadów z aut elektrycznych.  Nissan ponownie wykorzystuje stare akumulatory z samochodów Leaf w zautomatyzowanych pojazdach, dostarczając części pracownikom swoich fabryk. Podobnie działa Volkswagen, który niedawno otworzył również swój pierwszy zakład recyklingu w niemieckim Salzgitter i w fazie pilotażowej planuje recykling do 3600 systemów akumulatorów rocznie. Każdy z akumulatorów jest w ponad 90% poddawany recyclingowi.

„W wyniku procesu recyklingu odzyskuje się wiele różnych materiałów. W pierwszej kolejności skupiamy się na metalach katodowych, takich jak kobalt, nikiel, lit i mangan, a zdemontowane części systemów akumulatorów, takie jak aluminium i miedź, trafiają do ustalonych strumieni recyklingu” – mówi Thomas Tiedje, szef planowania recyklingu w Volkswagen Group Components.

Renault z kolei poddaje recyklingowi wszystkie swoje akumulatory do samochodów elektrycznych, około kilkuset rocznie. Robi to poprzez konsorcjum z francuską firmą Veolia, zajmującą się gospodarką odpadami i belgijską firmą chemiczną Solvay.

–  „Naszym celem jest zaspokojenie 25% rynku recyklingu. Chcemy utrzymać ten poziom pokrycia, który oczywiście pokrywałby zdecydowanie potrzeby Renault” – mówi Jean-Philippe Hermine, wiceprezes Renault ds. planowania strategicznych działań środowiskowych.

Tesla z kolei planuje wybudowanie zakładu recyclingu w swojej fabryce w Szanghaju, podkreślając swoje zaangażowanie w zmniejszanie wpływu swoich produktów i działalności na środowisko – Chiny zmieniły przepisy, chcąc zachęcić producentów pojazdów elektrycznych do recyklingu podstawowych komponentów w celu oszczędzania materiałów i lepszej ochrony środowiska.

Do 2030 roku po europejskich drogach ma jeździć 30 milionów samochodów elektrycznych. Mimo, że pod względem emisji CO2 będą neutralne przez cały okres użytkowania, to problemem w kontekście odpadów mogą się okazać ich akumulatory. Doktor Paul Anderson z Uniwersytetu w Birmingham podkreśla, że istotne jest stworzenie sprawnego recyclingu dla akumulatorów litowo-jonowych, stosowanych w pojazdach elektrycznych. Niepoddane obróbce akumulatory są szczególnie szkodliwe dla środowiska, a wykorzystane do ich produkcji surowce w większości przypadków mogą zostać wykorzystane ponownie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zielone technologie
Naprawa samolotu podczas lotu
Zielone technologie
Kolos na pustyni. Dubaj pokazał, jak może wyglądać przyszłość produkcji żywności
Zielone technologie
Spalarnie mają swoje miejsce na rynku
Zielone technologie
Naukowcy opracowali nową metodę wychwytywania CO2. Ma być tania
Zielone technologie
UE stawia na zielony przemysł. Kluczowy element „Zielonego Ładu”