Po pandemii Europa stawia na rowery. Ścieżek będzie więcej

W niektórych dużych miastach na naszym kontynencie liczba rowerzystów w ciągu kilku miesięcy wzrosła o 25%.

Publikacja: 16.03.2021 15:34

Po pandemii Europa stawia na rowery. Ścieżek będzie więcej

Foto: monticellllo/ Adobe Stock

Po wprowadzeniu w ubiegłym roku pierwszych obostrzeń w związku z pandemią, rowery zaczęły zyskiwać coraz większe zainteresowanie, co potwierdzają ich producenci. „Od początku blokady w marcu obserwujemy rosnący popyt na rowery” – mówi Edoardo Girardi, dyrektor generalny Full Speed ​​Ahead Europe.

Trendowi zdecydowanie sprzyjają działania europejskich miast, które postanowiły dopracować infrastrukturę tak, by sprostać oczekiwaniom.

Według Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) miasta wydały w ubiegłym roku aż miliard euro, tworząc co najmniej 1000 km ścieżek rowerowych oraz wdrażając metody takie jak środki uspokajające ruch i ulice wolne od samochodów. Aleksander Buczyński z EFC uważa, że „pandemia jedynie przyspieszyła” procesy związane z rozwojem infrastruktury rowerowej. I wzywa do dalszych działań w tym zakresie: „Mamy kryzys klimatyczny, z którym nie możemy sobie poradzić za 50 lat. Musimy szybko zmienić system transportu, a to będzie bardzo trudne bez uczynienia roweru realną opcją dla wszystkich.”

Czytaj też: Problem z rowerem miejskim. Co poszło nie tak w Chinach? 

Barcelona planuje budowę niemal 170 kilometrów nowych lub ulepszonych tras rowerowych, zwiększając sieć do ponad 300 kilometrów do 2024 roku. W Paryżu ruch rowerowy wzrósł od początku pandemii o 70%, a aż 62% mieszkańców oczekuje, że ścieżki rowerowe zostaną na stałe. Wybudowano też połowę z zakładanych ponad 300 kilometrów nowych tras rowerowych. Lizbona do końca roku zamierza wybudować kolejne 100 kilometrów tras rowerowych, nastawiając się – podobnie jak Barcelona – na rozwój ruchu pieszego i rowerowego. Od 2020 roku liczba osób korzystających z rowerów jako środka komunikacji wzrosła tam o 25%. W Londynie ruch rowerowy wzrósł od 2019 roku o 22%, a prawie połowa wszystkich podróży od kwietnia do czerwca 2020 roku, odbyła się tam pieszo lub na rowerze. W rowery inwestują także polskie miasta, np. Kraków, który opracował 5-letni plan rozbudowy sieci rowerowej, a od zeszłego roku podwoił liczbę tras rowerowych.

Co najmniej połowa podróży na terenie Unii Europejskiej to trasy wynoszące średnio 5 kilometrów, warto zatem by jak najwięcej takich tras pokonywać właśnie na rowerze – i cieszyć się zdrowym wysiłkiem fizycznym i podróżą bez stania w korkach i bez emisji CO2. Nie ulega jednak wątpliwości, że systemowe działania miast i dalsze inwestycje w infrastrukturę rowerową, mają tu kluczowe znaczenie.

Po wprowadzeniu w ubiegłym roku pierwszych obostrzeń w związku z pandemią, rowery zaczęły zyskiwać coraz większe zainteresowanie, co potwierdzają ich producenci. „Od początku blokady w marcu obserwujemy rosnący popyt na rowery” – mówi Edoardo Girardi, dyrektor generalny Full Speed ​​Ahead Europe.

Trendowi zdecydowanie sprzyjają działania europejskich miast, które postanowiły dopracować infrastrukturę tak, by sprostać oczekiwaniom.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Zielone technologie
Kolos na pustyni. Dubaj pokazał, jak może wyglądać przyszłość produkcji żywności
Zielone technologie
Spalarnie mają swoje miejsce na rynku
Zielone technologie
Naukowcy opracowali nową metodę wychwytywania CO2. Ma być tania
Zielone technologie
UE stawia na zielony przemysł. Kluczowy element „Zielonego Ładu”
Zielone technologie
UNEP: potrzebujemy więcej inwestycji w działania przyjazne środowisku