Pomalują tory kolejowe na biało. To ma zapobiec awariom w czasie letnich upałów

Jeszcze przed nadejściem lata – które i w tym roku będzie prawdopodobnie wyjątkowo ciepłe – część torów w Wielkiej Brytanii zostanie pomalowana na biało. Szyny mają się dzięki temu mniej przegrzewać, co mogłoby stanowić zagrożenie dla niezawodności działania kolei.

Publikacja: 30.04.2025 15:06

Kiedy tory się przegrzewają, rozszerzają się i wyginają, a co za tym idzie – mogą stanowić zagrożeni

Kiedy tory się przegrzewają, rozszerzają się i wyginają, a co za tym idzie – mogą stanowić zagrożenie dla ruchu pociągów.

Foto: Erik Adair Unsplash

Europa jest obecnie najszybciej ocieplającym się kontynentem na świecie i coraz bardziej dotkliwie odczuwa skutki zmian klimatu – wskazuje ostatnia analiza European State of the Climate. Ubiegły rok był najcieplejszym w historii kontynentu, a liczba dni z „silnym”, „bardzo silnym” i „ekstremalnym stresem cieplnym” była drugą najwyższą w historii.

Lepiej nie było także w roku ubiegłym – jak wskazywały wówczas dane Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) oraz unijnej agencji klimatycznej Copernicus, temperatury na naszym kontynencie rosły wtedy mniej więcej dwukrotnie szybciej niż wynosi średnia światowa. 

By poradzić sobie z trudną sytuacją związaną z upałami, naukowcy i rządy na całym świecie starają się wprowadzać rozwiązania, które pomogą choć trochę zminimalizować negatywne skutki globalnego ocieplenia. Na kolejne lato stara się obecnie przygotować między innymi Wielka Brytania. 

Wielka Brytania: Tory kolejowe będą białe. To ochrona przed upałami   

Jak informuje stacja BBC, powołując się na Network Rail – państwowego zarządcę infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii – część torów, znajdujących się w południowo-wschodniej Anglii, zostanie niebawem pomalowana na biało. Władze kraju chcą w ten sposób zapobiec ich przegrzewaniu się przed nadejściem lata. 

Network Rail twierdzi, że malowanie szyn na biało może obniżyć ich temperaturę nawet o 10 stopni Celsjusza. A to całkiem sporo, biorąc pod uwagę, że kiedy tory się przegrzewają, rozszerzają się i wyginają, a co za tym idzie – mogą stanowić zagrożenie dla ruchu pociągów. 

Czytaj więcej

Nowa linia podziału w Europie dotyczy zmian klimatu. Eksperci biją na alarm

Dane wskazują, że między kwietniem 2023 a marcem 2024 roku wyginające się z powodu wysokiej temperatury szyny spowodowały ponad 92 tys. minut opóźnień oraz odwołanie łącznie 647 połączeń. 

„Wysokie temperatury na kolei mogą wywierać ogromną presję na naszą infrastrukturę” – wyjaśnia w rozmowie z BBC Lisa Angus, dyrektor ds. reakcji na warunki pogodowe w Network Rail. „W związku z coraz częstszymi ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi intensywnie pracujemy, by zapewnić pasażerom sprawne podróże w nadchodzących letnich miesiącach” – dodaje. 

Zmiany klimatyczne w Europie

Autorzy analizy European State of the Climate podkreślają, że w 2024 roku obszar Europy, na którym dni mroźne trwały mniej niż trzy miesiące (90 dni), był największy w historii (ok. 69 proc., przy średniej 50 proc.). Odnotowano również rekordowo niską liczbę dni z co najmniej „silnym stresem zimna”. Europa mierzyła się też z ekstremalnie wysoką utratą lodu, a lodowce w Skandynawii i na Svalbardzie odnotowały najwyższe wskaźniki utraty masy w historii.

Czytaj więcej

Zmiany klimatu w Europie zbierają żniwo. Przerażające dane

Kontynent doświadczył w ubiegłym roku również wielu ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak silne burze oraz powodzie, które doprowadziły do śmierci co najmniej 335 osób. Według raportu, szkody wyrządzone przez te zjawiska przekraczają 18 miliardów euro.

Najcieplejszym dniem 2024  roku w Wielkiej Brytanii był 12 sierpnia – w Cambridge termometry pokazały 34,8 stopnia Celsjusza. Niewiele niższe wartości padły w innych miejscach w Anglii, w tym w Londynie, gdzie po południu temperatura osiągnęła 33 stopnie. Jak podawało wówczas Met Office, 2024 rok był zaledwie jedenastym od 1961, w którym gdziekolwiek w Wielkiej Brytanii zanotowano taką lub wyższą temperaturę, przy czym osiem z tych lat przypadło na okres od 2000 roku, a sześć – w ciągu ostatnich 10 lat.

Europa jest obecnie najszybciej ocieplającym się kontynentem na świecie i coraz bardziej dotkliwie odczuwa skutki zmian klimatu – wskazuje ostatnia analiza European State of the Climate. Ubiegły rok był najcieplejszym w historii kontynentu, a liczba dni z „silnym”, „bardzo silnym” i „ekstremalnym stresem cieplnym” była drugą najwyższą w historii.

Lepiej nie było także w roku ubiegłym – jak wskazywały wówczas dane Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) oraz unijnej agencji klimatycznej Copernicus, temperatury na naszym kontynencie rosły wtedy mniej więcej dwukrotnie szybciej niż wynosi średnia światowa. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Klimat i ludzie
Sto dni Donalda Trumpa w Białym Domu. Paliwa kopalne na pierwszym planie
Klimat i ludzie
Moda cyrkularna nie jest eko? Pomyłka ekspertów warta 460 miliardów dolarów
Klimat i ludzie
Banki mniej chętne do walki ze zmianami klimatu. Reakcja na politykę Trumpa
Klimat i ludzie
Amerykanie zmieniają zdanie w sprawie klimatu. Najwyższy wynik w historii
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Klimat i ludzie
„Toksyczny koktajl” w europejskich domach. Badanie wykryło niemal 200 pestycydów