Nieszczęśliwe owoce pomogą rozwiązać problem marnowania żywności? Ciekawe badanie

Naukowcy z niemieckich uniwersytetów odkryli, że wizerunek smutnego, samotnego banana nad koszykiem pojedynczych owoców sprawił, że konsumenci chętniej je kupowali.

Publikacja: 11.12.2024 18:45

Smutne banany chwytają konsumentów za serca skuteczniej niż te radosne.

Smutne banany

Smutne banany chwytają konsumentów za serca skuteczniej niż te radosne.

Foto: Adobe Stock

Marnowanie żywności jest jednym z największych wyzwań w kontekście ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Według danych ONZ, każdego roku na etapie sprzedaży detalicznej marnuje się 131 milionów ton jedzenia. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez naukowców ze szwedzkiego Uniwersytetu w Karlstad, najczęściej wyrzucanymi owocami w supermarketach są banany – kupujemy je najchętniej w kiściach, a pojedyncze pomijamy. W efekcie to właśnie banany, spośród wszystkich warzyw i owoców, najbardziej wpływają na pogłębiający się kryzys klimatyczny.

Smutne banany łatwiej sprzedać niż wesołe

Naukowcy z uniwersytetów w Bath i Frankfurcie postanowili zaapelować do sumienia konsumentów i w ten sposób ograniczyć ilość marnowanych owoców. W ramach eksperymentu w dużej, niemieckiej sieci supermarketów, obserwowano zachowania zakupowe 3810 klientów w ciągu 192 godzin.

Czytaj więcej

Nowe dane na temat marnowania żywności na świecie. Kto wyrzuca najwięcej?

W markecie nad półką z pojedynczymi bananami umieszczono kartkę, na której znajdował się wizerunek banana ze smutną miną i komunikatem mówiącym o tym, że „banany single również chcą być kupione”. Przetestowano również podobny komunikat, ale ozdobiony wizerunkiem uśmiechniętego banana. Okazało się, że smutny owoc bardziej chwytał konsumentów za serce, a liczba zakupionych, pojedynczych owoców wzrosła z 2,02 do 3,19 na godzinę, czyli o niemal 60 proc. Z kolei wizerunek uśmiechniętego banana poprawił sprzedaż pojedynczych owoców jedynie o 5,4 proc.

Badanie opublikowane na łamach czasopisma Psychology & Marketing jest pierwszym, w którym przeanalizowano wpływ radosnych i smutnych min oddzielonych od kiści owoców na ich sprzedaż.

Nieszczęśliwe emocje skutecznie budzą emocje

Wcześniejsze badania sugerowały, że antropomorfizacja żywności może pomóc w sprzedaży „niedoskonałych” produktów, np. warzywa o kształcie odbiegającym od normy. Teraz okazało się, że wzbudzanie współczucia jest również skutecznym sposobem na redukcję ilości odpadów spożywczych. Jedna z autorek badania, dr Lisa Eckmann z Uniwersytetu w Bath zauważyła, że wizerunek nieszczęśliwych owoców może budzić emocje, gdyż jedną z podstawowych ludzkich motywacji jest potrzeba przynależności. A smutne, odseparowane produkty mogą wydawać się „wykluczone”.

Czytaj więcej

Jakie potrawy najczęściej wyrzucamy w święta? Na czele ulubiony polski przysmak

Biorąc pod uwagę, że jedynie w Stanach Zjednoczonych każdego roku na wysypisko trafia 5 miliardów bananów, zdecydowanie warto szukać sposobów na ograniczenie ich marnowania.

Klimat i ludzie
Czy państwa mają obowiązek walczyć ze zmianami klimatu? Przełomowa opinia MTS
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Klimat i ludzie
Jaki wpływ na środowisko ma Black Friday? Święto przecen i góra śmieci
Klimat i ludzie
Polacy nie chcą rezygnować ze stylu życia, który szkodzi planecie. Nowe badanie
Klimat i ludzie
Dania wprowadzi podatek od emisji CO2 w rolnictwie. To pierwszy taki kraj na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Klimat i ludzie
Talibowie na szczycie klimatycznym w Baku. Chcą rozmawiać o zmianach klimatu