Marnowanie żywności jest jednym z największych wyzwań w kontekście ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Według danych ONZ, każdego roku na etapie sprzedaży detalicznej marnuje się 131 milionów ton jedzenia. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez naukowców ze szwedzkiego Uniwersytetu w Karlstad, najczęściej wyrzucanymi owocami w supermarketach są banany – kupujemy je najchętniej w kiściach, a pojedyncze pomijamy. W efekcie to właśnie banany, spośród wszystkich warzyw i owoców, najbardziej wpływają na pogłębiający się kryzys klimatyczny.
Smutne banany łatwiej sprzedać niż wesołe
Naukowcy z uniwersytetów w Bath i Frankfurcie postanowili zaapelować do sumienia konsumentów i w ten sposób ograniczyć ilość marnowanych owoców. W ramach eksperymentu w dużej, niemieckiej sieci supermarketów, obserwowano zachowania zakupowe 3810 klientów w ciągu 192 godzin.
Czytaj więcej
Nowy raport Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) wykazał ogromną skalę marnowania żywności na świecie. Z raportu organizacji wynika, że co roku na śmietnik trafia ponad miliard ton żywności.
W markecie nad półką z pojedynczymi bananami umieszczono kartkę, na której znajdował się wizerunek banana ze smutną miną i komunikatem mówiącym o tym, że „banany single również chcą być kupione”. Przetestowano również podobny komunikat, ale ozdobiony wizerunkiem uśmiechniętego banana. Okazało się, że smutny owoc bardziej chwytał konsumentów za serce, a liczba zakupionych, pojedynczych owoców wzrosła z 2,02 do 3,19 na godzinę, czyli o niemal 60 proc. Z kolei wizerunek uśmiechniętego banana poprawił sprzedaż pojedynczych owoców jedynie o 5,4 proc.
Badanie opublikowane na łamach czasopisma Psychology & Marketing jest pierwszym, w którym przeanalizowano wpływ radosnych i smutnych min oddzielonych od kiści owoców na ich sprzedaż.