Szef ExxonMobil o zmianach klimatu: winni są konsumenci, nie chcą płacić więcej

Konsumenci nie chcą płacić za czystszą, choć droższą energię – powiedział dyrektor generalny ExxonMobil Corp., Darren Woods, w wywiadzie dla magazynu „Fortune”. Wypowiedź wywołała oburzenie ekspertów i aktywistów.

Publikacja: 08.03.2024 17:11

Darren Woods podczas szczytu klimatycznego COP28 w Dubaju w 2023 roku.

Darren Woods podczas szczytu klimatycznego COP28 w Dubaju w 2023 roku.

Foto: Hollie Adams; 2023 Bloomberg Finance LP

Kryzys klimatyczny jest w największym stopniu napędzany przez spalanie paliw kopalnych. Węgiel, ropa oraz gaz odpowiadają za ponad 75 proc. światowych emisji gazów cieplarnianych i niemal 90 proc. wszystkich emisji dwutlenku węgla.

W 2023 roku sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres ostrzegał, że nie da się uniknąć najgorszych scenariuszy katastrofy klimatycznej bez niezwłocznej transformacji energetycznej. Szef ONZ podkreślił, że giganci branży paliw kopalnych są odpowiedzialni za pogłębiający się kryzys klimatyczny, inwestując w kolejne projekty węglowe, gazowe oraz naftowe, zamiast rozwijać czystą energię i wspierać przejście na niskoemisyjne źródła energii.

Szef giganta naftowego o zmianach klimatu

Jednak mimo że eksperci i naukowcy nie mają wątpliwości, kto ponosi największą winę za zmiany klimatu, przedstawiciele branży kopalnej są innego zdania. Szef Exxon Mobil Corp., Darren Woods, oświadczył niedawno w wywiadzie dla magazynu Fortune, że postępujące ocieplenie klimatu wynika z opieszałości społeczeństwa i spóźnionych inwestycji w technologie mogące powstrzymać wzrost globalnej temperatury.

Czytaj więcej

„Lodowiec zagłady” topnieje w błyskawicznym tempie. Naukowcy poznali przyczynę

„Świat nie jest na dobrej drodze do osiągnięcia swoich celów klimatycznych” – oświadczył Woods, podkreślając, że to nie paliwa kopalne stanowią problem, a rzekoma niechęć konsumentów do płacenia za przejście na czystą energię. Według szefa Exxon ludzie powinni mieć świadomość kosztów sprawiedliwej transformacji energetycznej oraz chęć do ich pokrycia. 

„Brudnym sekretem, o którym nikt nie chce rozmawiać jest to, ile będzie kosztowało przejście na korzystanie z czystszych źródeł energii i kto za to zapłaci” – powiedział Woods w rozmowie z „Fortune”. „Ludzie, którzy przyczyniają się do wytwarzania emisji powinni być tego świadomi i pokryć koszty tych emisji. W taki sposób rozwiązuje się problem” – powiedział i dodał: – „Mamy możliwości wytwarzania paliw o niższej zawartości węgla, ale ludzie nie chcą wydawać na to pieniędzy”.

Warto przypomnieć, że nieco ponad rok temu brytyjski „Guardian” opublikował badania, z których wynikało, że firma Exxon co najmniej od pięćdziesięciu lat zdawała sobie sprawę ze szkodliwego wpływu swojej działalności na klimat. Zatrudnieni przez nią naukowcy bardzo precyzyjnie ocenili rosnącą krzywą globalnych temperatur oraz emisji dwutlenku węgla.

Naftowy gigant nie miał jednak oporów przed prowadzeniem przez kolejne dekady kampanii podważającej naukowe ustalenia, a jeszcze w 2013 roku ówczesny szef Exxon, Rex Tillerson, twierdził, że wpływ spalania paliw kopalnych na klimat jest niepotwierdzony, a modele klimatyczne nie są wiarygodne.

Kryzys klimatyczny jest w największym stopniu napędzany przez spalanie paliw kopalnych. Węgiel, ropa oraz gaz odpowiadają za ponad 75 proc. światowych emisji gazów cieplarnianych i niemal 90 proc. wszystkich emisji dwutlenku węgla.

W 2023 roku sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres ostrzegał, że nie da się uniknąć najgorszych scenariuszy katastrofy klimatycznej bez niezwłocznej transformacji energetycznej. Szef ONZ podkreślił, że giganci branży paliw kopalnych są odpowiedzialni za pogłębiający się kryzys klimatyczny, inwestując w kolejne projekty węglowe, gazowe oraz naftowe, zamiast rozwijać czystą energię i wspierać przejście na niskoemisyjne źródła energii.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Klimat i ludzie
Sponsorzy igrzysk na bakier z ekologią. Najgorzej wypadł producent aut na wodór
Klimat i ludzie
Igrzyska w Paryżu mniej ekologiczne niż zakładano. Niespełnione obietnice
Klimat i ludzie
Kto w Polsce nie chce Stref Czystego Transportu? Badanie pokazało prawidłowość
Klimat i ludzie
Globalny raport: czego wyborcy oczekują od polityków? Klimat na czele listy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Klimat i ludzie
NATO zbroi się na potęgę i ma coraz większy ślad węglowy. Polska w czołówce