Raport: ubrania gigantów odzieżowych skażone ropą z Rosji. Chodzi o znane marki

Nowy raport fundacji Changing Markets Foundation wykazał, że choć wiele znanych marek zawiesiło lub wycofało swoją działalność w Rosji po jej ataku na Ukrainę, wciąż w dużej mierze wspierają one rosyjską gospodarkę, wykorzystując ropę z tego kraju do produkcji ubrań z poliestru. O które firmy chodzi?

Publikacja: 14.12.2023 12:55

Autorzy raportu fundacji Changing Markets Foundation twierdzą, że czołowe koncerny odzieżowe wciąż w

Autorzy raportu fundacji Changing Markets Foundation twierdzą, że czołowe koncerny odzieżowe wciąż wykorzystują poliester produkowany z rosyjskiej ropy.

Foto: Rio Lecatompessy Unsplash

Każdego roku 70 milionów baryłek ropy naftowej wykorzystywanych jest do produkcji poliestru, najpopularniejszego włókna syntetycznego. W procesie jego produkcji każdego roku powstają setki ton gazów cieplarnianych, a rozkład poliestru zajmuje ponad 200 lat.

Pranie ubrań zrobionych z tego materiału prowadzi do zanieczyszczenia oceanów mikroplastikiem – według badania z 2017 roku trafiło tam ponad 1,4 biliarda syntetycznych mikrowłókien. Szacuje się, że włókna syntetyczne odpowiadają za 1,35 proc. całkowitego zużycia ropy naftowej, a więc więcej niż w ciągu roku zużywa Hiszpania.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

119 zł za rok czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Klimat i ludzie
Uczestnicy szczytu w Davos nie rezygnują z prywatnych odrzutowców. Nowy rekord
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Klimat i ludzie
Miliarder z USA pokryje koszt rezygnacji przez Trumpa z porozumień klimatycznych
Klimat i ludzie
Pożary w Kalifornii. Rośnie dezinformacja klimatyczna wokół przyczyn katastrofy
Klimat i ludzie
Najbogatsi wykorzystali już swój cały roczny „budżet węglowy”. Nowy raport Oxfam
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Klimat i ludzie
Zbadano aktualne podejście Polaków do zmian klimatycznych. Widać istotną zmianę
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej