Według raportu panelu naukowego ONZ, cały kontynent afrykański jest szczególnie narażony na konsekwencje globalnego ocieplenia. Jednym z dowodów na to jest wyjątkowo dotkliwa fala upałów, która przeszła przez północną część kontynentu w sierpniu.
Według profesor Coleen Vogel, wybitnej klimatolożki w Instytucie Globalnych Zmian Uniwersytetu Witwatersrand w RPA, rola afrykańskich uniwersytetów w zakresie badań nad klimatem jest nieoceniona. Stanowisko to potwierdza również David Ssekamatte, konsultant wykładający w w Uganda Management Institute i autor badania 2020 „W kierunku teoretycznego modelu łączącego edukację uniwersytecką z interwencjami w zakresie zmian klimatu w kontekście afrykańskim”.
Ssekamatte powiedział, że afrykańskie uniwersytety mogą zintegrować aspekty zmiany klimatu i zrównoważonego rozwoju w ich programy nauczania w różnych dyscyplinach „aby umożliwić im kształcenie absolwentów z wiedzą, umiejętnościami i postawami w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu”. Naukowcy uważają również, że afrykańskie uniwersytety mogą też angażować społeczności w kwestie zmiany klimatu i jej wpływu, a także wspierać społecznościowe działania łagodzące i adaptacyjne.
Tristan McCowan, profesor edukacji międzynarodowej w Instytucie Edukacji University College London, również uważa, że rola uniwersytetów w edukacji klimatycznej społeczeństwa jest szczególna. McCowan twierdzi, że uczelnie odgrywają ważną, długoterminową rolę edukacyjną, aby kształcić „następne pokolenie obywateli i pomagać im w nabyciu umiejętności zrównoważonego rozwoju, zrozumienia złożoności zmiany klimatyczne i polityczne zdolności do przekształcania społeczeństw”.
Według profesor Vogel istotne jest jednak, aby m.in. zmobilizować afrykańskie rządy do zwiększenia środków na badania nad zmianami klimatycznymi . Vogel uważa, że budowanie afrykańskiego potencjału w zakresie dużych zbiorów danych i wysokowydajnej infrastruktury obliczeniowej, modelowania klimatu i nadrzędnej dziedziny modelowania systemu ziemskiego powinno być kluczowym celem technologicznym przynajmniej niektórych afrykańskich uniwersytetów.