Kraje z najbardziej zrównoważonymi i najgorszymi konsumentami w Europie

Platforma fundraisingowa Savoo stworzyła ranking 30 najludniejszych krajów europejskich o najbardziej zrównoważonych nawykach zakupowych. Przyjrzała się również markom najchętniej kupowanych używanych ubrań.

Publikacja: 17.12.2022 15:30

Kraje z najbardziej zrównoważonymi i najgorszymi konsumentami w Europie

Foto: Adobe Stock

Autorzy rankingu w ocenie zrównoważonego rozwoju wzięli pod uwagę szereg czynników takich, jak wskaźniki recyklingu, ślad konsumpcyjny, liczbę pchlich targów oraz ilość odpadów wyprodukowanych przez każdy kraj w latach 2020-2021.

Niekwestionowanym zwycięzcą zestawienia została Finlandia, której konsumenci kierują się regułami najbardziej zgodnymi z zasadami zrównoważonego rozwoju. W Raporcie o Zrównoważonym Rozwoju Finlandia uzyskała 85,51 na 100 punktów, co zawdzięcza m.in. imponującym postępom, jakie poczyniła w ciągu ostatnich lat. Według raportu kraj zmniejszył swój ślad konsumpcyjny o 20,37 proc. w latach 2010-2020. Finlandia osiągnęła bardzo dobre wyniki w większości z 17 kryteriów zrównoważonego rozwoju, nieco gorzej wypadając jednak pod względem liczby sklepów z antykami i pchlich targów. Autorzy raportu podkreślają, że funkcjonowanie takich sklepów pozwala znacząco wydłużyć cykl życia tekstyliów i ograniczyć ilość, jaka trafia na wysypiska śmieci.

Tuż za Finlandią znalazła się Dania z wynikiem 85,63 punktów, gdzie w 2020 roku 53,9 proc. odpadów zostało poddane recyklingowi. W latach 2010-2020 ślad konsumpcyjny Danii zmniejszył się o 14,26 proc., kraj produkuje też stosunkowo niewiele odpadów tekstylnych rocznie w porównaniu z innymi. Posiada też niemal dwukrotnie więcej pchlich targów i sklepów z antykami niż Finlandia.

Na trzecim miejscu znalazła się Słowenia, która produkuje jedynie 34 kg odpadów z gospodarstw domowych na mieszkańca, co stanowi najniższy wynik z 30 krajów w zestawieniu. Niemal 60 proc. odpadów jest tam poddawanych recyklingowi. Kraj ma też bardzo niski ślad konsumpcyjny, który w ciągu ostatnich lat jeszcze obniżył, za to posiada jedynie dziewięć pchlich targów i sklepów z antykami.

Czytaj więcej

Zielona hochsztaplerka kwitnie. Biznes oszukuje konsumentów na potęgę

Nieco gorszy, choć i tak bardzo dobry wynik osiągnęła Austria, w której na mieszkańca przypada rocznie 39 kg odpadów, a 58,2 proc. zostaje poddanych recyklingowi. Ślad konsumpcyjny Austrii zmniejszył się w latach 2010-2020o 8,89 proc.

Pod względem zrównoważonych zakupów na piątym miejscu w rankingu znalazła się Szwecja. W Raporcie Zrównoważonego Rozwoju zajmuje miejsce trzecie. W ciągu ostatniej dekady udało jej się zredukować swój ślad konsumpcyjny o 21,99 proc.

Wielka Brytania wiedzie w zestawieniu prym pod względem liczby pchlich targów i sklepów z antykami, których ma niemal 1300. Niestety, produkuje ogromne ilości odpadów (209 545 ton rocznie), co obniżyło jej pozycję w rankingu. W Raporcie Zrównoważonego Rozwoju zajęła jednak 11. miejsce z wynikiem 80,55 i wskaźnikiem recyklingu na poziomie 42,9 proc.

Najgorzej pod względem zrównoważonych nawyków zakupowych wypadły z kolei Malta, Irlandia, Grecja, Luksemburg oraz Rumunia.

Malta w zestawieniu posiada najniższy wskaźnik recyklingu– według raportu w 2020 roku poddano mu jedynie 10,5 proc. odpadów. Kraj posiada jedynie siedem pchlich targów i sklepów z antykami. Choć generuje jedynie 568 ton odpadów tekstylnych rocznie, to ich ilość na mieszkańca wynosi 129 kg.

Fatalne praktyki zakupowe panują również w Irlandii, gdzie w latach 2010-2020 ślad konsumpcyjny wzrósł o 42,86 proc., co stanowi najgorszy wynik w zestawieniu. Warto podkreślić, że kraj jest ojczyzną popularnej sieciówki Primark, której zarzuca się szereg niezrównoważonych praktyk.

Słabo w rankingu wypadła również Grecja, choć jej ślad konsumpcyjny zmniejszył się w latach 2010-2020 o 20,75 proc. Kraj zredukował również ilość odpadów tekstylnych, osiągając wynik 1268 ton rocznie. Roczne odpady z gospodarstw domowych wynoszą 142 kg na mieszkańca, a w kraju znajdują się jedynie 53 pchle targi i sklepy z antykami.

Savoo zbadało również, ubrania jakich marek z drugiej ręki konsumenci kupują najchętniej. Okazało się, że konsumenci najczęściej sięgają po używane ubrania z metkami Nike, Zary oraz Adidasa. Na stronie Savoo zamieszczono też rady na temat kupowania w sposób bardziej zrównoważony oraz zachęcono do dokonywania świadomych, przyjaznych dla klimatu wyborów.

„Nowe ubrania nie muszą być zupełnie nowe. Zakupy to jedna z największych przyjemności w życiu i nigdy nie chcielibyśmy pozbawić się tego uczucia związanego z kupnem nowych dżinsów. Ale to nie znaczy, że wszystko, co kupujemy, musi być fabrycznie nowe” – napisali autorzy rankingu.

Autorzy rankingu w ocenie zrównoważonego rozwoju wzięli pod uwagę szereg czynników takich, jak wskaźniki recyklingu, ślad konsumpcyjny, liczbę pchlich targów oraz ilość odpadów wyprodukowanych przez każdy kraj w latach 2020-2021.

Niekwestionowanym zwycięzcą zestawienia została Finlandia, której konsumenci kierują się regułami najbardziej zgodnymi z zasadami zrównoważonego rozwoju. W Raporcie o Zrównoważonym Rozwoju Finlandia uzyskała 85,51 na 100 punktów, co zawdzięcza m.in. imponującym postępom, jakie poczyniła w ciągu ostatnich lat. Według raportu kraj zmniejszył swój ślad konsumpcyjny o 20,37 proc. w latach 2010-2020. Finlandia osiągnęła bardzo dobre wyniki w większości z 17 kryteriów zrównoważonego rozwoju, nieco gorzej wypadając jednak pod względem liczby sklepów z antykami i pchlich targów. Autorzy raportu podkreślają, że funkcjonowanie takich sklepów pozwala znacząco wydłużyć cykl życia tekstyliów i ograniczyć ilość, jaka trafia na wysypiska śmieci.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
W partnerstwie siła – zainaugurowaliśmy 2. edycję programu „Razem dla planety”
Materiał Partnera
Nasza Ziemia to nasza przyszłość
Materiał partnera
Ewolucja, a nie rewolucja w odpadach
Materiał Promocyjny
Eksperckie rozmowy na szczycie i mocne słowa Rzecznika MŚP na śniadaniu prasowym – TOGETAIR 2024 trwa!
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Ekotrendy
Sondaż: Polacy chcą płacić więcej, by ratować klimat, ale stawiają jeden warunek