Zdziwienie budzi jednak fakt, że zakres jednorazowych opakowań objętych systemem kaucyjnym ograniczono do butelek PET. – Wszystkie wdrożone i wprowadzane systemy kaucyjne w Europie obejmują co najmniej plastik i metal, a większość też butelki szklane. Według naszej ekspertyzy, która bazuje na rezultatach zbiórki istniejących systemów kaucyjnych, standardowy europejski system kaucyjny na opakowania plastikowe, metalowe i szklane przyczyniłby się do uzyskania 590 tys. ton surowców, co wydatnie zwiększyłoby ilość substratów do procesów recyklingu materiałowego – zwraca uwagę Anna Larsson.
Organizacje środowiskowe i część producentów postulują więc, by do systemu włączyć więcej opakowań jednorazowych, w tym puszki aluminiowe. Zdaniem stowarzyszenia Zero Waste system kaucyjny powinien objąć również jednorazowe szklane butelki.
opinia partnera
Andrzej Grzymała, dyrektor zarządzający i wiceprezes zarządu RLG w Polsce
Wpisanie projektu systemu kaucyjnego do wykazu prac legislacyjnych oraz procedowanie go wspólnie z projektem ROP to sygnał pokazujący, że ministerstwo słucha w tym obszarze kluczowych interesariuszy.
W trakcie konsultacji poświęconych ROP pojawiały się jasne sygnały od branży, wskazujące właśnie na takie podejście. Jednak, aby system kaucyjny realizował postawione przed nim zadanie, czyli zapewnił stabilny, wysokiej jakości strumień materiałów nadających się do przetworzenia i ponownego wykorzystania, musi posiadać pewien zestaw cech. Ma być powszechny, integrujący, bezpieczny, transparentny i nowoczesny. System powszechny to taki, w którym oddanie opakowania jest możliwe dosłownie „za rogiem"; integrujący – który wykorzystuje istniejącą już infrastrukturę w sposób umożliwiający optymalizację kosztów i procesów; transparentny – czyli taki, w którym przedsiębiorcy zapłacą dokładanie za te odpady, które wprowadzą na rynek. System bezpieczny oznacza zapobieganie oszustwom i wyłudzeniom oraz powstawaniu szarej strefy. System nowoczesny opiera się natomiast na nowych, dostępnych technologiach, wykorzystuje infrastrukturę IT i daje potencjał niskokosztowego rozwoju systemu w przyszłości. Na razie wiemy za mało, aby stwierdzić, czy zaproponowany kształt systemu kaucyjnego będzie posiadał te cechy.
Bazując na międzynarodowych doświadczeniach, wiemy, że zarówno ekonomicznie, jak i środowiskowo najlepsze rezultaty osiągają systemy kaucyjne obejmujące swoim zakresem opakowania po napojach wykonane z aluminium, szkła i plastiku. Dlatego proponowane przez ministerstwo założenie, obejmujące jedynie jednorazowe opakowania po napojach wykonane z plastiku, należałoby rozszerzyć o pozostałe opakowania. Za konieczne uważamy również wdrożenie systemu kaucyjnego dopasowanego do polskich warunków społeczno-ekonomicznych. Systemem powinny zostać objęte też mniejsze sklepy, poniżej 100 mkw., a to oznacza konieczność stworzenia dla nich zachęt i rekompensat za udział w systemie. Uczyni to system bardziej dostępnym dla obywateli, bez wykluczenia osób starszych, niezmotoryzowanych czy mieszkańców mniejszych miejscowości. Polska struktura handlu opiera się głównie na mniejszych sklepach. Nie ograniczajmy go zatem do dużych sieci handlowych, do których nie każdy ma łatwy dostęp. Zbudujmy system oparty o nowe technologie, który uwzględnia zachowania dzisiejszego konsumenta. Istnieją dostępne rozwiązania, które pozwolą niskim kosztem włączyć małe sklepy do systemu. Obecnie dyskutowane systemy kaucyjne w Anglii czy w Szkocji rozważają dostępność infrastruktury do zbiórki w koncepcie „po drodze".