OT Logistics obsługuje w portach coraz więcej towarów

W tym roku grupa szczególnie dużo zarabia na realizowanych w Gdyni i Świnoujściu przeładunkach towarów masowych i usługach dodatkowych. Co ważniejsze, zarząd zapowiada dalsze wzrosty.

Publikacja: 20.09.2023 10:53

OT Logistics obsługuje w portach coraz więcej towarów

Foto: OT Logistics

W II kwartale grupa OT Logistics wypracowała na działalności kontynuowanej 156,5 mln zł przychodów ze sprzedaży i 35,3 mln zł zysku netto. W ujęciu rok do roku oba wyniki wzrosły, odpowiednio o 98,7 proc. oraz o 27,3 proc. Jeszcze większe zwyżki odnotowano w całym I półroczu. W tym czasie przychody wzrosły o 137,9 proc. (do 351,6  mln zł), a zysk netto o 272,6 proc. (do 125,4 mln zł).

Zarząd zauważa, że były one rekordowe, w czym niewątpliwie pomogła sytuacja zewnętrzna. Chodzi przede wszystkim o przekierowanie transportu znaczącej części towarów masowych z kolei na drogę morską za sprawą trwającej wojny w Ukrainie oraz zmian w łańcuchach logistycznych dostaw w Europie.

Grupa OT Logistics w I półroczu zanotowała wzrost przychodów we wszystkich wyodrębnionych biznesach. Na kluczowej działalności portowej sprzedaż uległa niemal podwojeniu za sprawą przeładunków towarów masowych (węgiel, zboża) i usług dodatkowych. Z kolei przychody w biznesie spedycyjnym zwyżkowały o ponad 256 proc., w kolejowym o 48,3 proc. oraz w hydrotechnicznym o 76,3 proc. Istotny wpływ na rezultaty grupy miało też zdarzenie jednorazowe w postaci zbycia przez OT Logistics wszystkich posiadanych akcji chorwackiej firmie Luka Rijeka.

„W dalszym ciągu obserwujemy utrzymujący się wzmożony popyt na usługi logistyczne, głównie związane z przewozem, magazynowaniem oraz przeładunkami zbóż i pasz. Spodziewamy się także wzrostów na rynku dostaw węgla” - mówi cytowany w komunikacie prasowym Kamil Jedynak, prezes OT Logistics. Jego zdaniem cały ten rok powinien przynieść grupie wzrost przychodów, w dużej mierze właśnie za sprawą czynników rynkowych, w tym obsługi ładunków zboża z Ukrainy. Towary te w istotnej części zostały przekierowane do naszego kraju po wycofaniu się Rosji z umowy zbożowej na początku lipca.

„Ostatnie dwa lata dobitnie pokazały, że porty morskie pełnią kluczową rolę w światowej gospodarce, a nasz kraj ma szansę stać się logistycznym hubem dla Europy. Po wojnie to Polska może odgrywać kluczową rolę w tranzycie ukraińskich towarów, jak również ładunków kierowanych do Ukrainy w związku z odbudową kraju” - twierdzi Jedynak.

Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi portowe, grupa OT Logistics stara się przeprowadzać następne inwestycje. „Wśród aktualnie realizowanych zakupów są dwa żurawie, które będą pracować w porcie w Świnoujściu, głównie przy przeładunkach towarów masowych, ale także ładunkach ponadgabarytowych czy kontenerów. Zakupione żurawie są urządzeniami nowej generacji, które spełniają normy środowiskowe i wpisują się w szybki postęp technologiczny” - informuje Grzegorz Zubrzycki, wiceprezes OT Logistics. Dodaje, że wartość tej inwestycji to około 40 mln zł.

Celem grupy jest osiągniecie w niedalekiej przyszłości potencjału przeładunkowego w polskich portach na poziomie około 12 mln ton rocznie. W ubiegłym roku było to 8 mln ton. Jakie jeszcze ma plany zarząd, powinno być wiadomo po publikacji nowej strategii, co ma nastąpić niebawem.

W II kwartale grupa OT Logistics wypracowała na działalności kontynuowanej 156,5 mln zł przychodów ze sprzedaży i 35,3 mln zł zysku netto. W ujęciu rok do roku oba wyniki wzrosły, odpowiednio o 98,7 proc. oraz o 27,3 proc. Jeszcze większe zwyżki odnotowano w całym I półroczu. W tym czasie przychody wzrosły o 137,9 proc. (do 351,6  mln zł), a zysk netto o 272,6 proc. (do 125,4 mln zł).

Zarząd zauważa, że były one rekordowe, w czym niewątpliwie pomogła sytuacja zewnętrzna. Chodzi przede wszystkim o przekierowanie transportu znaczącej części towarów masowych z kolei na drogę morską za sprawą trwającej wojny w Ukrainie oraz zmian w łańcuchach logistycznych dostaw w Europie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach
Transport
Greenpeace bierze się za branżę moto. Aktywiści żądają: dość tych SUV-ów
Transport
Kaszubskie aleje pod topór? Społeczeństwo mówi „nie”
Transport
Strefa czystego transportu w Warszawie? „50 proc. mniej spalin w tej dekadzie”
Transport
Niemcy: Wielki sukces biletu za 49 euro. O 25 proc. pasażerów więcej