Małe zmiany przynoszą wielkie korzyści

Od 1 lipca standardem na sklepowych półkach staną się butelki z przytwierdzonymi nakrętkami, które mają na celu zarówno wspieranie zbiórki odpadów, jak i minimalizowanie ich obecności w środowisku. Jednak to tylko preludium do większych zmian. Kolejną będzie system kaucyjny.

Publikacja: 27.06.2024 21:00

Zgodnie z unijną dyrektywą ws. ograniczenia użycia produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztuczny

Zgodnie z unijną dyrektywą ws. ograniczenia użycia produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych już od 1 lipca sprzedaż produktów w butelkach PET będzie dozwolona tylko wtedy, gdy nakrętka pozostanie przymocowana do opakowania

Foto: u.wierzbicka

Materiał reklamowy na zlecenie producenta napojów Coca-Cola

Zmiany, z którymi mierzą się producenci napojów, właściciele punktów sprzedaży, a także sami konsumenci, to kolejne kroki na drodze do gospodarki cyrkularnej, która pozwoli zamknąć obieg opakowań. Jej kolejne etapy celu wyznaczyła Unia Europejska w dyrektywie dotyczącej ograniczenia użycia produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

Zmiany już za chwilę

Najnowsza inicjatywa wchodzi w życie już 1 lipca. Zgodnie ze wspomnianą już dyrektywą sprzedaż produktów w butelkach PET będzie dozwolona tylko wtedy, gdy nakrętka pozostanie przymocowana do opakowania.

Wiele osób zna już to rozwiązanie, bowiem liderzy rynku, w tym Coca-Cola HBC, wprowadzili je wcześniej, wyprzedzając regulacje. Na europejskich rynkach nowe opakowania napojów z portfolio Coca-Cola zaczęły pojawiać się już od maja 2021. W Polsce pierwsze butelki trafiły na półki we wrześniu 2023, stopniowo zastępując poprzednie zamknięcie. Od najbliższego poniedziałku wszystkie plastikowe butelki poniżej 3 litrów będą mogły być sprzedawane wyłącznie z takim zamknięciem.

Stałe przymocowanie nakrętek do opakowania to odpowiedź na znany od lat problem z ich zbiórką. W Polsce popularnością cieszyły się charytatywne akcje zbierania nakrętek, jednak choć były one wartościowe społecznie, nie miały szans rozwiązać problemu na szerszą, globalną skalę.

Z danych firm zajmujących się przetwarzaniem odpadów wynika, że nakrętki to część opakowania, która najczęściej nie wraca do obiegu. Chociaż coraz więcej osób wie, jak prawidłowo segregować odpady, i wrzuca butelki PET do żółtych pojemników, to rzadko towarzyszą im także zamknięcia. Zamiast tego nakrętki lądowały w środowisku naturalnym.

Ważne, by zrozumieć

– Wydaje się, że to nowe rozwiązanie w opakowaniach napojów to niewielka zmiana, ale to nieprawda. Mamy pytania od konsumentów, po co to i dlaczego ją wprowadziliśmy. Zdajemy sobie sprawę, że przyzwyczajenie się do przykręconych nakrętek wymaga zmiany naszych dotychczasowych nawyków, co nie zawsze przychodzi nam szybko i naturalnie. Dlatego tak ważne jest, aby tłumaczyć, co stoi za wprowadzeniem butelek PET z przytwierdzonymi nakrętkami – mówi Katarzyna Borucka, dyrektorka ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Katarzyna Borucka, dyrektorka ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju Coca-Cola HBC Polska i Kra

Katarzyna Borucka, dyrektorka ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

– Mamy nadzieję, że cel, jakim jest mniej odpadów w środowisku i zamknięcie obiegu opakowań, sprawi, że z czasem wszyscy ją zaakceptujemy i przyzwyczaimy się do nowych nakrętek – dodaje.

Aby pomóc konsumentom dostrzec korzyści płynące z tej zmiany oraz zachęcić do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz środowiska, Coca-Cola HBC została partnerem kampanii edukacyjnej #przytwierdzone, realizowanej przez Związek Pracodawców EKO-PAK, Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców, wybranych producentów opakowań oraz dystrybutorów wody i napojów.

– Kampania #przytwierdzone ma przede wszystkim dostarczyć jasnych informacji na temat nowych przepisów i ich rezultatów, takich jak właśnie przytwierdzone do butelek nakrętki. Wyjaśniamy w niej, dlaczego opakowania PET zostały zmienione i jakie korzyści ekologiczne i społeczne się z tym wiążą. W Coca-Cola HBC konsumentów traktujemy jak partnerów we wspólnych staraniach o minimalizowanie wpływu na środowisko. Jestem przekonany, że większa świadomość całego otoczenia na temat dochodzących regulacji przełoży się na łatwiejszą adaptację do zmian. Tym bardziej że czekają nas kolejne – mówi Krzysztof Baczyński, prezes EKO-PAK, a jednocześnie kierownik ds. public affairs i regulacji w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Krzysztof Baczyński, prezes EKO-PAK, a jednocześnie kierownik ds. public affairs i regulacji w Coca-

Krzysztof Baczyński, prezes EKO-PAK, a jednocześnie kierownik ds. public affairs i regulacji w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

rp.pl

System kaucyjny coraz bliżej

W ubiegłym tygodniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zaakceptował wniosek 12 największych producentów napojów w Polsce, w tym Coca-Cola HBC, którzy zrzeszyli się, by stworzyć tzw. wspólny podmiot reprezentujący, czyli w praktyce operatora systemu kaucyjnego. Co więcej, spółki chcą, aby przyszły operator realizował ustawowe obowiązki nie tylko na rzecz swoich akcjonariuszy, lecz także wszystkich innych firm wprowadzających napoje na polski rynek, które będą chciały do niego dołączyć.

Przed producentami jeszcze wiele prac przygotowawczych, ale zgoda UOKiK to zielone światło, które pozwala im stawiać kolejne kroki, konieczne, by wkrótce ich wspólny operator mógł przedstawić rynkowi oraz swoim przyszłym partnerom biznesowym i klientom efektywne rozwiązania w ramach selektywnej zbiórki opakowań.

– System kaucyjny to najlepszy sposób na osiągnięcie wysokich poziomów odzysku opakowań i zamknięcie ich obiegu. Rezultaty z krajów bałtyckich, gdzie także prowadzimy swój biznes, mówią same za siebie: w 2023 roku na Litwie wróciło aż 92 proc. opakowań, w Estonii 8 proc., a na Łotwie, gdzie system działa dopiero nieco ponad dwa lata, osiągnęliśmy już poziom 81 proc. Dlatego tak bardzo zależało nam na tym, by taki system powstał także w Polsce. To pozwoli nam realizować nasze cele zrównoważonego rozwoju – komentuje Katarzyna Borucka z Coca-Cola HBC.

Cele i ambicje

Opakowania stanowią największą część emisji CO2 firmy – w 2023 roku było to 38 proc. Dlatego Coca-Cola HBC cały czas szuka sposobów, by zmniejszyć ich wpływ na otoczenie i jednocześnie zbliżać się do realizacji swojego ambitnego celu – osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku.

To dlatego firma wprowadziła przytwierdzone nakrętki niemal na rok przed wyznaczonym przez Unię Europejską terminem. Od 2020 roku aktywnie uczestniczyła w rozmowach z decydentami, apelując o utworzenie efektywnego i przyjaznego zarówno konsumentom, jak i branży systemu kaucyjnego, i dzieląc się doświadczeniami z innych rynków, gdzie takie rozwiązanie już działają.

By zrealizować zobowiązanie, firma nieustannie zmniejsza także wagę swoich butelek i puszek oraz wprowadza innowacje, które redukują ilość użytego plastiku. Takim rozwiązaniem były kartonowe uchwyty, które zastąpiły folię w wielopakach puszek coca-coli czy nowa folia używana do owijania palet w zakładach Coca-Cola HBC. Tu ponownie – wydaje się to niewielką zmianą, jednak jej wpływ jest znaczący, bo dzięki niej zredukowano zużycie plastiku aż o 40 proc.

Wszystkie te działania wpisują się także w inną ambicję systemu Coca-Cola – „Świat bez odpadów”. Jej głównym założeniem jest, iż do 2030 roku firma będzie zbierać i poddawać recyklingowi wszystkie opakowania, które wprowadza na rynek.

Poza redukcją śladu węglowego i działaniami wokół selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych firma skupia się także na innych obszarach. Te opisuje Misja Zrównoważonego Rozwoju Coca-Cola HBC.

I tak wśród priorytetów firmy, poza realizacją celu Net Zero do 2040 i ambicji „Świata bez odpadów”, firma koncentruje się na odpowiedzialnym zarządzaniu zasobami wodnymi, pozyskiwaniu surowców ze zrównoważonych źródeł, poszerzaniu portfolio ZERO oraz na rozwoju swojego zespołu i wspieraniu lokalnych społeczności.

Jej konsekwentne działania i ich efekty publikowane są już od 18 lat w raporcie ESG. Wkrótce ukaże się podsumowanie za 2023 rok, w którym firma zaprezentuje także najnowsze dane wpływu gospodarczego. Transparentność i rzetelność raportowania Coca-Cola HBC oceniana jest przez globalnych i lokalnych ekspertów.

Firma jest liderem międzynarodowego rankingu Dow Jones Sustainability Index po raz siódmy z rzędu, zajmując pierwsze miejsce i utrzymując tytuł „Najbardziej zrównoważonej firmy napojowej na świecie”.

Właśnie ogłoszono także wyniki 18. edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm, organizowanego przez Koźmiński Business Hub w Akademii Leona Koźmińskiego. Działania Coca-Cola HBC zostały poddane skrupulatnej analizie ekspertów, którzy ocenili firmę zgodnie z Europejskimi Standardami Sprawozdawczości w zakresie Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). Po raz kolejny firma znalazła się w ścisłej czołówce liderów obszaru środowiskowego i ładu korporacyjnego. Zajęła także drugie miejsce w branży „Dobra konsumpcyjne”.

Materiał reklamowy na zlecenie producenta napojów Coca-Cola

Materiał reklamowy na zlecenie producenta napojów Coca-Cola

Zmiany, z którymi mierzą się producenci napojów, właściciele punktów sprzedaży, a także sami konsumenci, to kolejne kroki na drodze do gospodarki cyrkularnej, która pozwoli zamknąć obieg opakowań. Jej kolejne etapy celu wyznaczyła Unia Europejska w dyrektywie dotyczącej ograniczenia użycia produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

Pozostało 95% artykułu
Klimat
Zagospodarowanie resztek pożniwnych kukurydzy
Klimat
Potrzeba nowego rynku opakowań
Klimat
Stres sprawia, że pszczoły stają się pesymistkami. Nowe ustalenia badaczy
Klimat
Wodór potrzebuje jasnej wizji rozwoju
Materiał Promocyjny
Dylematy ekologiczne
Klimat
Odpady z perspektywy branży komunalnej