Zaczynamy od siebie, od swoich emisji i operacji. W 2022 r. zatwierdziliśmy cele klimatyczne w ramach Science Based Targets initiative. Wraz ze wzrostem naszego biznesu zobowiązaliśmy się do redukcji śladu węglowego we własnych operacjach o 38 proc. w stosunku do roku bazowego. Mamy już pierwsze pozytywne efekty. W 2023 r. zmniejszyliśmy emisję absolutne o 5 proc. we własnych operacjach. Głównie mówimy tu o pracy na rzecz efektywności energetycznej, czyli zmniejszamy zużycie energii, także we współpracy z właścicielami budynków, które wynajmujemy, ale też wykorzystujemy energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Z drugiej strony zachęcamy naszych partnerów biznesowych, aby stawiali cele dekarbonizacji i redukowali emisje. Odświeżyliśmy i zatwierdziliśmy kodeks dla partnerów biznesowych i dostawców, są w nim także kwestie śladu węglowego. Prowadzimy z naszymi najważniejszymi partnerami, przede wszystkim logistycznymi, rozmowy, budujemy wspólne projekty, które w efekcie mają minimalizować ślad środowiskowy.
Odpowiedzialne korzystanie z zasobów planety oznacza także domykanie ich obiegu. Jak wyglądają działania Allegro w tym obszarze?
Mówiąc o redukcji emisji chciałam zaznaczyć, że z naszej perspektywy działania dla e-commerce dotyczą przede wszystkim opakowań i właśnie domykania obiegu. Mogą one przynieść największą widoczną zmianę na całym rynku e-commerce, choćby z uwagi na wolumen naszych operacji, na liczbę ofert, które są na Allegro. Ta kwestia jest niezwykle ważna obok działań dekarbonizacyjnych, o których mówiłam.
W Allegro propagujemy zasadę ekoprojektowania, która jest związana z 3R, czyli reduce, reuse i recycle. A więc po pierwsze staramy się unikać zużywania surowców, po drugie stawiamy na ponowne użycie, a dopiero na końcu myślimy o recyklingu, który oczywiście też jest niezwykle ważny.
W ostatnich latach przeprowadziliśmy rewolucję opakowaniową we własnych operacjach. Po pierwsze: reduce – tam, gdzie to możliwe używamy oryginalnych opakowań producentów i staramy się nie dodawać kolejnych. Już co trzecia przesyłka z oficjalnego sklepu Allegro nie ma dodanego opakowania. To naprawdę może zrobić różnicę. Po drugie: reuse – to nie marnowanie zasobów, a ponowne ich użycie. W ramach oficjalnego sklepu Allegro zamiast plastikowych wypełniaczy używamy specjalnie przygotowanych kartonów, które wcześniej były używane jako opakowania zbiorcze. Dzięki temu zmniejszyliśmy ilość odpadów o ok. 500 ton w stosunku do ubiegłego roku. To bardzo konkretna zmiana. Tam, gdzie zredukowanie opakowania czy jego ponowne użycie nie jest możliwe, dbamy o to, by było ono zdatne do recyklingu lub pochodziło z recyklingu. Zachęcamy też naszych sprzedających, by korzystali z oferty kartonów Allegro Pack, które są dostępne do zakupu na naszej platformie. Nie pobieramy za to prowizji, więc ich cena jest bardzo korzystna z perspektywy innych opakowań na rynku. Na końcu to się sprzedającym bardzo opłaca, bo klient dostaje zrównoważone opakowanie, co może spowodować, że będzie wracał do tego sklepu.
Na bieżąco śledzimy to, co się dzieje na rynku opakowaniowym, prace naukowców nad innowacyjnymi, np. kompostowalnymi opakowaniami. Wspieramy działania start-upów i innowacyjnych przedsiębiorców, którzy pracują w tym kierunku. Prowadzimy również pilotaże, mając nadzieję, że z czasem nasze operacje biznesowe będą mogły być w pełnej synergii z takimi innowacjami. Cały temat opakowań jest bardzo ważny nie tylko dla użytkowników i e-commerce, ale i dla całej też gospodarki.