Zrównoważony biznes Coca-Cola w Polsce: w stronę neutralności klimatycznej i Świata Bez Odpadów

Coca-Cola od lat podejmuje szereg działań, by prowadzić swój biznes odpowiedzialnie. Już kolejny rok z rzędu utrzymuje tytuł nadany w ramach Dow Jones Sustainability Index „Najbardziej zrównoważonej firmy napojowej na świecie”. Jak to możliwe?

Publikacja: 22.04.2024 03:00

System Coca-Cola dokłada starań, by zminimalizować swój wpływ na środowisko

System Coca-Cola dokłada starań, by zminimalizować swój wpływ na środowisko

Foto: mat. pras.

Artykuł reklamowy na zlecenie producenta napojów Coca-Cola

Działania w zakresie ESG od wielu lat stanowią fundament strategii biznesowej systemu, a jego drogowskazem jest jasno zdefiniowana przez Coca-Cola HBC Misja Zrównoważonego Rozwoju, która wyznacza kroki milowe na drodze do realizacji dwóch kluczowych ambicji – osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 oraz realizacji założeń „Świata Bez Odpadów”. W ramach Misji, poza redukcją śladu węglowego i działaniami wokół selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych, firma skupia się jednak także na innych obszarach tj.: odpowiedzialnym zarządzaniu zasobami wodnymi, pozyskiwaniu surowców ze zrównoważonych źródeł, poszerzaniu portfolio ZERO oraz na rozwoju swojego zespołu i lokalnych społeczności. Swoje działania i osiągnięcia w tych obszarach raportuje rok do roku. Tegoroczne podsumowanie będzie też zawierało najnowsze dane ekonomiczne firmy, które – przy zatrudnieniu na poziomie niemal 1800 pracowników i lokalnej produkcji szerokiego portfolio firmy – wiele mówią o jej wpływie na polską gospodarkę.

Redukcja CO2... do ZERA

Celem Coca-Cola HBC jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 r. Treść zobowiązania wyznacza jasną ścieżkę – redukcja śladu węglowego o 25 proc. do 2030 r. i o 50 proc. w kolejnej dekadzie. Jak firma ją realizuje?

Zmiany są wdrażane już na poziomie projektowania opakowań – na przestrzeni lat firma konsekwentnie zmniejsza ich wagę. Bardziej przyjazne środowisku rozwiązania wprowadzane są także w zakładach. Jednym z nich jest zmiana folii, którą owijane są palety, na bardziej wytrzymałą wersję, co zmniejszyło poziom jej zużycia aż o 40 proc.

Coca-Cola HBC skrupulatnie dba także o zasoby wodne. Dla przykładu fabryka w Radzyminie w wieżach chłodniczych wykorzystuje wodę pochodzącą z przyzakładowej oczyszczalni zamiast miejskiej, dzięki czemu także tutaj zużycie tego cennego zasobu spadło o 40 proc., co pozwala na oszczędność aż 21 tys. m3 wody rocznie. Na redukcję CO2 wpływa także energia zakupywana, by zasilić zakłady firmy – tu Coca-Cola HBC w 100 proc. stawia na tę z odnawialnych źródeł.

Ślad węglowy redukowany jest także na zewnątrz – firma konsekwentnie wymienia lodówki w punktach sprzedaży na te niskoemisyjne oraz modernizuje swoją flotę, zwiększając liczbę aut elektrycznych i hybrydowych.

Globalne plany, lokalne działania

System Coca-Cola w ramach ambicji „Świat Bez Odpadów” chce do 2030 r. zbierać i poddawać recyklingowi tyle butelek i puszek, ile wprowadza na rynek. I w tym przypadku firma działa wielotorowo: w 2023 roku wprowadziła we wszystkich opakowaniach PET w swoim portfolio przytwierdzone nakrętki, prawie rok przed terminem wyznaczonym przez UE. Jest też aktywnym uczestnikiem koalicji branżowej pracującej na rzecz wdrożenia efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce, który ma pozwolić zamknąć obieg opakowań.

Coca-Cola organizuje także prośrodowiskowe akcje, angażując do udziału lokalne władze, społeczności i swoich pracowników. Jednym z takich przedsięwzięć w ostatnim roku była kolejna odsłona współpracy ze Stowarzyszeniem Czysta Polska. Po akcji „Czyste Lasy”, w ramach której zebrano 3,5 tony odpadów, przyszedł czas na „Czysty Bałtyk”. Ponad 800 wolontariuszy, sprzątając tereny nadmorskie w Świnoujściu, usunęło z nich ponad pół tony odpadów.

Długofalowe i konsekwentne wysiłki systemu w ramach zrównoważonego rozwoju zostały po raz kolejny dostrzeżone. W międzynarodowym rankingu Dow Jones Sustainability Index Coca-Cola HBC zajęła pierwsze miejsce jako „Najbardziej zrównoważona firma napojowa na świecie” już po raz siódmy z rzędu. Firma została wyróżniona również na liście producentów docenionych przez Carbon Disclosure Project za zaangażowanie w przeciwdziałanie zmianom klimatu i ochronę zasobów wodnych. Uzyskała podwójną ocenę A za swoje inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, co potwierdza jej pozycję jako lidera nie tylko w branży napojowej, ale także wśród wszystkich firm ocenionych w ramach inicjatywy. Ten sukces wynika z jasnej wizji, konsekwencji w jej realizacji oraz silnego przekonania, że odpowiedzialny biznes przynosi wartość wszystkim.

Artykuł reklamowy na zlecenie producenta napojów Coca-Cola

Klimat
Zagospodarowanie resztek pożniwnych kukurydzy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Klimat
Potrzeba nowego rynku opakowań
Klimat
Stres sprawia, że pszczoły stają się pesymistkami. Nowe ustalenia badaczy
Klimat
Wodór potrzebuje jasnej wizji rozwoju
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Klimat
Odpady z perspektywy branży komunalnej