Aktualizacja: 21.11.2024 16:25 Publikacja: 28.04.2022 07:31
Łódzka Kolej Aglomeracyjna to pierwszy przewoźnik w Polsce, który od początku br. kupuje energię pochodzącą z OZE
Foto: MirSiwy / shutterstock
Mimo gwałtownego rozwoju awiacji i transportu samochodowego w ostatnich dekadach sektor kolejowy to wciąż potęga. „Cały świat przecina milion kilometrów torów i pomimo tego, że w 2020 r. kompletnie zmieniły się uwarunkowania podróży, kolejami co roku odbywa się ponad 30 miliardów przejazdów pasażerskich” – podsumowują eksperci Lux Research, firmy badawczej z Bostonu.
„Ponad połowa tych przejazdów ma miejsce w Azji: głównie w Chinach, Indiach i Japonii – a za tym kontynentem podąża Europa, która odpowiada za czwartą część podróży. Do tego dodać należy transport towarów, o skali 9 mld ton rocznie. Biorąc pod uwagę zdolności transportowe tej branży na długie dystanse, koleje należy uznać za sektor kluczowy dla dekarbonizacji mobilności” – dodają.
Resztki pożniwne kukurydzy są wartościowym źródłem materii organicznej i składników mineralnych. Aby jednak rośliny następcze mogły je efektywnie wykorzystać, powinny zostać w odpowiedni sposób zagospodarowane. Właściwe zagospodarowanie resztek pożniwnych pozwoli również zoptymalizować koszty nawożenia. Aby wspomóc i jednocześnie przyśpieszyć rozkład resztek pożniwnych kukurydzy, warto postawić na preparaty mikrobiologiczne.
Szperając w spiżarniach sprzed dekad, znaleźlibyśmy pudełka po herbacie i czekoladkach, drewniane szkatuły po tytoniu, butelki o wyrafinowanym designie. Zbierano je nie tylko z biedy.
Stres bezpośrednio wpływa na zachowanie pszczół i powoduje u nich zmianę nastawienia na bardziej pesymistyczne – twierdzą brytyjscy naukowcy z Newcastle University i University of Birmingham. Jak zaznaczają eksperci, może to mieć negatywne konsekwencje także na zapylanie roślin.
Powinniśmy się skoncentrować na rewizji polskiej strategii wodorowej. Wskazać, które firmy za co będą odpowiedzialne, i uruchomić programy wsparcia. Bez tego trudno będzie podejmować decyzje inwestycyjne – mówi Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych w Orlenie.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Sytuacja sektora gospodarki odpadami komunalnymi oraz zbliżające się ważne dla niego zmiany na rynku znalazły się w centrum uwagi uczestników Seminarium im. Jerzego Staszczyka.
W wyniku zderzenia dwóch towarowych pociągów w Kuźni Raciborskiej do szpitala trafił jeden z maszynistów. Drugiemu nic się nie stało. Jak podała śląska policja, do wypadku doszło ok. 1.30 w nocy.
Farmy fotowoltaiczne i wiatrowe mają zapewnić neutralność węglową CPK. Budowę lotniska spółka rozpocznie w 2026 roku.
Zmiany prawa nie są receptą na poprawę bezpieczeństwa przejazdów kolejowych. – Kary, nawet te wysokie, nie pomagają, trzeba edukować – twierdzą eksperci.
Kierowcy i piesi omijają opuszczone zapory, ignorują znak stop i sygnalizację świetlną przez przejazdem. Na trzech testowanych przejazdach w ciągu jednego roku aż 6 tys. razy nie zatrzymano się na czerwonym świetle.
Na dworcach kolejowych, w terminalach cargo oraz w pociągach rozpoczęły się testy urządzenia, które wykrywa nawet śladowe ilości materiałów wybuchowych.
Przewoźnicy apelują do Ministerstwa Finansów o racjonalizację kontroli pociągów na polsko-ukraińskiej granicy.
Czy operatorzy sieci komórkowych będą mogli wieszać nadajniki na masztach powstających w ramach budowy dwóch systemów łączności kolejowej? Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi rozmowy PKP PLK.
Rosyjskie koleje państwowe wydały kilka miliardów złotych na zakup elitarnego drapacza chmur od firmy powiązanej z najbliższymi oligarchami Putina.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas