Materiał powstał we współpracy z Tetra Pak
Dzisiejszy świat stoi przed różnymi wyzwaniami, a jednym z nich jest ponowne wykorzystywanie surowców znajdujących się już w obiegu. Obszarem, w którym w tym zakresie wdrażanych jest wiele innowacji, są opakowania, bez których trudno jest mówić o bezpieczeństwie żywności i bez których nie ma mowy o efektywnej gospodarce obiegu zamkniętego.
W ramach stowarzyszenia producentów Alliance for Beverage Cartons and the Environment (ACE) Tetra Pak wspiera dążenie branży do tego, aby do 2030 roku zwiększyć unijny wskaźnik zbiórki kartonów po napojach do recyklingu do 90 proc., a wskaźnik samego recyklingu do 70 proc.
Co to oznacza w praktyce? Chodzi o stworzenie takiego opakowania, które będzie wykonane w całości z surowców odnawialnych lub pochodzących z recyklingu, i które w pełni będzie się nadawało do powtórnego przetworzenia. Celem tych działań jest minimalizowanie wpływu na planetę zarówno w procesie produkcji, jak i przez cały okres użytkowania opakowania. Takie podejście wymaga nie tylko świadomości producentów co do wyzwań ekologicznych, jakie stoją przed ludźmi i przemysłem, ale też innowacyjnego myślenia i inwestycji w nowoczesne linie produkcyjne.
Wszystko to odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na stojące przed nimi wyzwania środowiskowe. Firmy i marki, które nie przykładają uwagi do tych wyzwań, będą tracić z powodu takich zaniechań – twierdzą autorzy ogłoszonego w marcu w USA raportu „2023 US Brand Sustainability Benchmark”. Podsumowuje on wyniki sondażu, który w 2022 r. objął aż 33 tys. konsumentów w Stanach Zjednoczonych. I wykazał, że co drugi z nich zmienił zawartość swego koszyka zakupowego ze względu na podejście marek do ESG, czyli ich dbałości o środowisko naturalne, odpowiedzialności społecznej i ład korporacyjny („Parkiet”, 28 sierpnia 2023).