Amazon na dobrej drodze do neutralności klimatycznej

Firma ambitnie podchodzi do realizacji swojej polityki prośrodowiskowej. Światowy lider e-handlu i jedna z największych na świecie firm technologicznych inwestuje, by minimalizować wpływ swojej działalności na klimat.

Publikacja: 29.11.2023 17:50

Amazon przy każdym zamówieniu każdorazowo stosuje algorytm doboru rozmiaru pudełka. Technologia poma

Amazon przy każdym zamówieniu każdorazowo stosuje algorytm doboru rozmiaru pudełka. Technologia pomaga pracownikom wybrać to najmniejsze, nawet dla przedmiotów o dziwnym kształcie, jak np. parasol

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Naukowcy składający raporty za pośrednictwem Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) mówią, że nasz czas, by poczynić bezprecedensowe postępy w celu ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 stopnia Celsjusza do 2050 r., jest ograniczony. Żadna firma ani organizacja nie może tego dokonać samodzielnie, ale każdy zobowiązany jest do tego, by wykonać swoją część. Amazon był współzałożycielem i jednym z pierwszych sygnatariuszy deklaracji klimatycznej (ang. The Climate Pledge) wraz z Global Optimism w 2019 r. W jej ramach firmy podjęły zobowiązanie do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 r. – dziesięć lat przed celami założonymi w porozumieniu paryskim.

– W 2023 r. podjęliśmy wiele aktywności w ramach naszej pracy na rzecz lokalnych społeczności i środowiska, kontynuując realizację ambitnej polityki prośrodowiskowej. Nieustająco analizujemy, doskonalimy i rozszerzamy wizję zrównoważonego rozwoju naszej firmy. W centrum tych działań jest nasze bezwarunkowe zorientowanie na klientów – mówi Mateusz Hilgner, starszy kierownik operacyjny w centrum logistycznym Amazon w Sosnowcu.

– Wiemy, że zrównoważony rozwój jest ważny przede wszystkim dla nich, dlatego systematycznie i konsekwentnie inwestujemy, kreujemy nowe i ulepszamy dotychczasowe działania, aby ta współpraca i każda nasza operacja była bardziej zrównoważona niż poprzednia, jednocześnie minimalizując nasz wpływ na planetę i społeczności, w których funkcjonujemy – dodaje.

Nie tylko sklep

Amazon kojarzony jest przede wszystkim z największym na świecie sklepem internetowym, ale jego działalność jest zdecydowanie szersza. To również filmowe studio produkcyjne, dostawca usług w chmurze, centra rozwoju technologii i wiele innych biznesowych aktywności. Amazon podkreśla, że w każdym z obszarów, w których działa, zrównoważony rozwój jest dla firmy priorytetem. Jednocześnie, realizując zobowiązania wynikające z Climate Pledge, Amazon każdego dnia pracuje nad tym, by osiągnąć neutralność klimatyczną w wyznaczonym terminie.

– Od momentu, gdy klient kliknie „Kup teraz”, do chwili, gdy paczka dotrze do jego domu, mamy zespoły naukowców i inżynierów pracujących nad tym, aby proces ten był bardziej zrównoważony. W naszych studiach produkcyjnych ograniczamy zużycie paliw kopalnych, wdrażając generatory akumulatorowo-elektryczne, wykorzystując podczas produkcji zasilanie energią słoneczną i obsługując plany filmowe pojazdami elektrycznymi. W AWS pomagamy klientom zmniejszyć ich wpływ na środowisko, oferując zaawansowane rozwiązania technologiczne, w tym centra danych czy przetwarzanie danych w chmurze, które zmniejszają zużycie energii i emisję dwutlenku węgla – podsumowuje Marco Reissig, country manager Amazon.pl.

– Zrównoważony rozwój może nie być najważniejszy, kiedy nastawiasz się na oglądanie ulubionego serialu Amazon Original, ale to dla nas jest cel priorytetowy – mówi Kara Hurst, wiceprezeska i dyrektorka ds. ogólnoświatowego zrównoważonego rozwoju w Amazonie. – Zmiany, które wprowadzamy na dużą skalę, nie zawsze są widoczne od razu. Nasza firma myśli długoterminowo. Pracujemy niestrudzenie, aby wywiązać się z naszych zobowiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju z wpływem i skalą, jakiej oczekują od nas nasi klienci, jednocześnie pociągając za sobą całe branże – dodaje.

Energia z „odzysku”

Różnorodność form i narzędzi w drodze do neutralności klimatycznej to sposób Amazona na realizację prośrodowiskowych celów w ramach Climate Pledge.

Kolejnym, równie ważnym wyzwaniem, które przed sobą stawia Amazon, jest zasilanie wszystkich operacji i procesów w 100 proc. energią odnawialną. Firma jest na dobrej drodze do jego osiągnięcia do 2025 r., pięć lat przed pierwotnie planowanym terminem.

– W 2022 r. już 90 proc. energii elektrycznej zużywanej przez Amazona pochodziło z odnawialnych źródeł energii. Obecnie Amazon jest światowym liderem w korporacyjnych zakupach odnawialnych źródeł energii z jednocześnie ponad 400 własnymi projektami solarnymi i wiatrowymi. W 2023 r. firma dokonała również znaczących inwestycji w technologię bezpośredniego wychwytywania dwutlenku węgla z powietrza.

To jednak nie koniec, firma wciąż rozwija swoją działalność na tym polu.

– Poza energią wiatrową i słoneczną inwestujemy i wprowadzamy kolejne innowacje w zakresie nowych technologii energetycznych, jak chociażby zielony wodór. W ramach Climate Pledge Fund współpracujemy z takimi firmami, jak Electric Hydrogen i Sunfire, aby poprawić wytwarzanie, magazynowanie i wykorzystanie energii – wymienia Mateusz Hilgner.

Celem zeroemisyjność

W obszarze paliw alternatywnych Amazon przygląda się uważnie wszystkim technologiom. Według ekspertów firmy paliwa syntetyczne mogą również odegrać w tym przypadku rolę, ale trzeba brać pod uwagę ich wydajność i dostępność na dużą skalę, co wciąż wymaga rozwoju.

Niedawno Amazon podpisał w Stanach Zjednoczonych umowę z firmą Infinium, zajmującą się technologią paliw odnawialnych, aby już od 2023 r. zacząć zasilać swoją flotę transportową ultraniskoemisyjnymi paliwami elektrycznymi. Dostarczona ilość wystarczy na około 5 mln mil podróży rocznie.

Jest to jeden ze sposobów dekarbonizacji transportu przez firmę, która równolegle prowadzi prace nad elektryfikacją floty i rozwojem zrównoważonych opcji dostaw. W 2022 r. wykorzystywała już ponad 9 tys. elektrycznych pojazdów dostawczych w globalnej flocie, a w Europie i USA dostarczyła aż 145 mln paczek pojazdami elektrycznymi. Cel to 100 tys. elektrycznych rivianów na drogach do 2030 r.

Amazon inwestuje również w zrównoważone technologie logistyczne. W swoich centrach e-commerce w Ameryce Północnej wykorzystuje już ponad 15 tys. wózków widłowych napędzanych wodorem.

W 2022 r. koncern podpisał umowę na zakup zielonego wodoru, który pozwoli do 2025 r. zasilać nim 40 tys. wózków widłowych rocznie. Firma wdrożyła również rowery elektryczne, skutery i dostawy piesze w centrach mikromobilności, w tym na nowojorskim Manhattanie i w 20 miastach w całej Europie – od Londynu i Paryża po Marsylię i Monachium.

Zalety handlu w sieci

Badania firmy Oliver Wyman, przeprowadzone we współpracy z LAE, jednostką powstałą przy Instytucie Zarządzania Łańcuchem Dostaw na Uniwersytecie St Gallen, dowodzą, że w Europie e-commerce ma średnio mniejszy wpływ na środowisko naturalne niż niespożywczy fizyczny handel detaliczny. Wyniki jasno wskazują, że tradycyjne zakupy emitują 1,5 do 2,9 razy więcej CO2e na sprzedany produkt niż handel elektroniczny. O ile elektryfikacja transportu dokonuje się na naszych oczach, o tyle segment e-commerce mierzy się z niechlubnym zjawiskiem zwanym „air-commerce”. Jak sobie radzi z tym Amazon?

– Amazon nieustannie pracuje nad odkrywaniem i upraszczaniem opakowań, stosując podejście oparte na nauce, które łączy testy laboratoryjne, uczenie maszynowe, naukę o materiałach i partnerstwa produkcyjne. Każdorazowo stosuje algorytm doboru rozmiaru pudełka, nawet przy pojedynczych zamówieniach. Tym samym technologia pomaga pracownikom wybrać to najmniejsze, nawet dla przedmiotów o dziwnym kształcie, jak np. parasol. Z kolei nasze najbardziej skuteczne modele pozwalają nam również określić, które produkty nie potrzebują dodatkowego opakowania – podkreśla Wojciech Banaszak, starszy kierownik operacyjny w centrum logistycznym Amazona w Sadach k. Poznania.

Dzięki temu, od 2015 r. Amazon zmniejszył wagę opakowania na przesyłkę średnio o 41 proc. i wyeliminował ponad 2 mln ton materiałów opakowaniowych, wykorzystując w dużej mierze surowce, które nadają się do recyklingu i mają mniejszy ślad węglowy. Dodatkowo, w ciągu ostatnich pięciu lat algorytmy Amazon zmniejszyły zużycie pudeł z tektury falistej o ponad 35 proc.

To nie wszystko, bo firma wdraża jednocześnie w kolejnych europejskich krajach, w tym w Polsce, model SIPP [Ships in Product Packaging], zakładający wysyłkę produktów bez dodatkowego opakowania Amazona.

– W przypadku SIPP uczenie maszynowe pozwala nam przyjrzeć się konkretnym cechom produktów, aby zidentyfikować, ocenić i zacertyfikować te, które spełniają standardy programu. Mając te informacje, kontaktujemy się z partnerami handlowymi i zachęcamy ich do pakowania swoich produktów w łatwe do otwarcia opakowania, które w 100 proc. nadają się do recyklingu i są gotowe do wysyłki bez dodatkowych pudełek Amazona – wskazuje Wojciech Banaszak.

Mniejsze i lżejsze przesyłki zajmują mniej miejsca podczas transportu i powodują mniejszą emisję dwutlenku węgla podczas dostawy. Jednocześnie, w najnowszym raporcie rocznym nt. zrównoważonego rozwoju, Amazon wskazuje, że w 2022 r. dostarczył w modelu SIPP już 11 proc. paczek na całym świecie (wzrost z 8 proc. w 2021 r.). Na ten wynik złożyło się m.in. 7 proc. przesyłek w EU, co oznacza wzrost z 5 proc. w 2021 r.

Amazon w 2022 r. w Europie i USA dostarczył aż 145 mln paczek pojazdami elektrycznymi. Cel to 100 ty

Amazon w 2022 r. w Europie i USA dostarczył aż 145 mln paczek pojazdami elektrycznymi. Cel to 100 tys. elektrycznych Rivianów na drogach do 2030 r.

Foto: mat. pras.

W tym samym czasie w Polsce i w całej Europie Amazon odszedł od jednorazowych plastikowych toreb wykorzystywanych w dostawie zakupów. Firma stawia na papierowe opakowania i kartonowe koperty nadające się w 100 proc. do recyklingu. Zastąpił również – przy zamówieniach wysyłanych z europejskiej sieci dystrybucji Amazon – plastikowe poduszki powietrzne papierem pakowym w całości pochodzącym i nadającym się do recyklingu. Dotyczy to produktów sprzedawanych przez Amazon i partnerów handlowych, którzy korzystają z usługi Fulfillment by Amazon (FBA) w Europie.

Żeby zapobiec zjawisku „transportu powietrza”, wdrożono algorytmy zaprojektowane w celu zmniejszenia ilości opakowań przy przesyłkach zawierających wiele przedmiotów. Od momentu wprowadzenia tej technologii firma zmniejszyła rozmiar lub rodzaj opakowania już w przypadku 7 proc. przesyłek.

Amazon nie tylko minimalizuje ilość odpadów, ale też zwiększa recykling i zapewnia klientom opcje ponownego wykorzystania i recyklingu ich produktów, tym samym wysyłając mniej materiałów na wysypisko, a więcej z powrotem do gospodarki o obiegu zamkniętym. Od 2017 r. Amazon współpracuje ze Stena Recycling w celu wprowadzenia najlepszych praktyk recyklingu w centrach logistycznych. Obecnie aż dziewięć z dziesięciu centrów logistycznych Amazona w Polsce korzysta z tej technologii.

Warto dodać, że Amazon recyklinguje również odpady tekstylne. We współpracy z VIVE Textile Recycling firma poddała recyklingowi około 240 ton materiałów. Większość z tych tekstyliów była uszkodzona fabrycznie. W tym procesie uszkodzone ubrania są przetwarzane na: dywany, kompozytowe akcesoria tarasowe, a nawet meble.

Łańcuch ekowartości

Każda z prośrodowiskowych inicjatyw Amazona składa się na redukcję emisji CO2 w łańcuchu dostaw. Osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 r. wymaga od Amazona zmniejszenia śladu węglowego w całej działalności, w tym w ramach globalnego łańcucha dostaw. Podobnie jak w przypadku wielu firm tej wielkości jest to trudne, ponieważ są to działania, które odbywają się poza bezpośrednią kontrolą operacyjną Amazon, a wiele zależy od jego poddostawców i kontrahentów. – Wiemy jednak, że aby zmniejszyć nasz ślad węglowy, musimy współpracować z naszymi partnerami, aby pomóc im w dekarbonizacji ich własnych operacji – wyjaśnia firma.

Począwszy od 2024 r. Amazon będzie aktualizować standardy współpracy z partnerami w ramach wspólnego łańcucha dostaw, wymagając udostępniania przez nich danych i wyznaczania celów dotyczących emisji dwutlenku węgla.

Wykorzysta przy tym swoją skalę, inwestycje oraz innowacje, aby zapewnić partnerom narzędzia i zasoby, które pomogą im osiągnąć ich cele – niezależnie od tego, jakie narzędzia wybiorą. Czy będzie to przejście na energię odnawialną, czy dostęp do bardziej zrównoważonych materiałów.

Większa skala, niższy ślad

Nie ulega wątpliwości, że Amazon dynamicznie rozwija się na całym świecie, ale jednocześnie wraz z tą dynamiką maleje poziom emisji dwutlenku węgla związany z działalnością operacyjną przedsiębiorstwa. Intensywność emisji CO2 spadła o 7 proc. w 2022 r. Wskaźnik emisyjności pozwala zmierzyć, jak zmienia się ślad węglowy w stosunku do rozwoju firmy. Dane te wskazują jednocześnie na skuteczność przyjętej polityki zrównoważonego rozwoju.

Z kolei całkowity ślad węglowy generowany przez Amazon zmniejszył się o 0,4 proc. w 2022 r. Było to wynikiem inwestycji w energię odnawialną, a także spadku poziomu emisji wynikającej z technologii budowy i sposobu użytkowania budynków oraz transportu zewnętrznego.

Produktowa równowaga

Amazon chce też oferować klientom więcej bardziej zrównoważonych produktów, zgodnych z ich wartościami. Program Climate Pledge Friendly pomaga zidentyfikować te produkty, które zostały zweryfikowane przez co najmniej jedną zaufaną, zewnętrzną jednostkę certyfikującą w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także przez podmiot certyfikujący Amazon.

W 2022 r. firma ponaddwukrotnie zwiększyła liczbę dostępnych produktów CPF, a obecnie klienci mogą dokonywać zakupów spośród ponad 550 tys. tego typu produktów. W tym samym okresie firma wysłała do klientów ponad 800 mln produktów z certyfikatem CPF, a program obejmuje obecnie ponad 50 różnych certyfikatów.

Zwrot... w naturze

Zwiększenie skali usuwania dwutlenku węgla do połowy stulecia będzie wymagało natychmiastowych i trwałych inwestycji w szeroką gamę innowacyjnych rozwiązań oraz podejścia, które wymaga długiego czasu realizacji, aby uzyskać trwałe rezultaty na dużą skalę. Naturalne usuwanie dwutlenku węgla ma ogromny potencjał, jeśli chodzi o wypełnienie luki zidentyfikowanej przez IPCC. Na całym świecie setki miliony hektarów, które kiedyś były zalesione i nadal nadają się ekologicznie do uprawy drzew i krzewów drzewiastych, są obecnie wykorzystywane jako tereny otwarte typu pastwisko. Ponowne zalesianie lub ponowne włączenie drzew w regeneracyjne systemy rolno-leśne tylko na części tych gruntów mogłoby usunąć miliardy ton CO2 z atmosfery.

Amazon śledzi badania naukowe, aby finansować inicjatywy mające kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów porozumienia paryskiego i zapobieżenia najbardziej katastrofalnym skutkom zmian klimatycznych. Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) stwierdził, że emisje gazów cieplarnianych z kilku gałęzi przemysłu nie zostaną całkowicie zredukowane do 2050 r. Nawet przy agresywnych wysiłkach na rzecz dekarbonizacji wiele firm będzie musiało zneutralizować część emisji, których nie można wyeliminować, aby osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto.

Działania Amazona, związane z usuwaniem dwutlenku węgla w oparciu o naturę, skupiają się m.in. na powstrzymywaniu zagłady lasów tropikalnych, odnawianiu zdegradowanych gruntów i technologiach skalowania, wychwytujących emisje dwutlenku węgla.

Amazon pomógł w utworzeniu koalicji na rzecz obniżenia emisji poprzez przyspieszenie finansowania lasów (LEAF) – publiczno-prywatnego projektu, w ramach którego zmobilizowano ponad 1 miliard dolarów z finansów korporacyjnych i rządowych na ochronę tropikalnych lasów deszczowych na całym świecie. Koalicja LEAF ma na celu przyspieszenie działań klimatycznych poprzez zapewnienie finansowania pomagającego krajom chronić ich tropikalne lasy deszczowe. W listopadzie 2021 r. koalicja podpisała listy intencyjne z pięcioma krajami objętymi lasami tropikalnymi: Ekwadorem, Kostaryką, Ghaną, Wietnamem i Nepalem. W 2022 r. podczas COP27 cztery stany brazylijskie podpisały listy intencyjne dotyczące udziału w koalicji, co zwiększyło liczbę uczestniczących jurysdykcji lasów tropikalnych do dziewięciu. Oczekuje się, że koalicja LEAF stanie się jedną z największych w historii inicjatyw mających na celu ochronę lasów tropikalnych i wspieranie zrównoważonego rozwoju, i przyniesie korzyści miliardom ludzi na całym świecie, zależnym od lasów deszczowych. Według IPCC wylesianie obszarów tropikalnych odpowiada za mniej więcej jedną piątą globalnych emisji.

Amazon wielokrotnie podkreślał swoją wiarę w to, że rozwiązania oparte na przyrodzie, takie jak ochrona, renaturyzacja i ulepszone zarządzanie gruntami, odgrywają rolę niezbędną i uzupełniającą obok eliminacji emisji gazów cieplarnianych z działalności biznesowej.

Takie metody mogą też zapewnić dodatkowe korzyści w zakresie ochrony świata przyrody, takie jak ochrona siedlisk dzikich zwierząt, ochrona różnorodności biologicznej, dać poprawę jakości wody i zmniejszyć ryzyko powodziowe. Wszystkie te korzyści mogą poprawić dobrobyt społeczności na całym świecie.

LEAF jest wspierany przez rządy Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Norwegii, a także rosnącą liczbę wiodących w dziedzinie klimatu korporacji, a także przez Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska.

– Będziemy finansować realne ograniczenie wylesiania i emisji gazów cieplarnianych. Będziemy się również starać wspierać wysiłki oparte na projektach w lokalizacjach przynoszących ogromne korzyści dla lokalnej ludności i różnorodności biologicznej, zwłaszcza tam, gdzie takie korzyści płyną z tych projektów w największym stopniu – podaje Amazon.

Na tym wyzwania się nie kończą, spółka ma kolejne ambitne cele. – Mamy świadomość, że nasz postęp na drodze do zrównoważonego rozwoju może przynosić różne efekty, zależnie od roku – podaje firma w raporcie. – Już dziś pracujemy jednak nad rozwiązaniami – przyjmując ambitne założenia i stawiając czoła wszelkim wyzwaniom – na rzecz i w imieniu naszych klientów. Jesteśmy podekscytowani i zainspirowani tym, co nas czeka i gotowi do dalszego działania na rzecz społeczności i środowiska – dodaje.

Ekopriorytety

Inwestycje w odnawialne źródła energii, elektryfikacja transportu, rozwój zrównoważonych opcji dostaw, redukcja odpadów i nadmiaru opakowań, recykling, sprzedaż certyfikowanych produktów przyjaznych środowisku, a jednocześnie ochrona i odtwarzanie zdegradowanych terenów leśnych – to tylko wybrane aktywności podejmowane przez Amazon na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Amazon nie wstrzymuje tempa – wskazuje na kolejne, ambitne kierunki prośrodowiskowe, którymi podąża, a które mogą stać się jednocześnie dobrą inspiracją dla innych organizacji.

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Naukowcy składający raporty za pośrednictwem Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) mówią, że nasz czas, by poczynić bezprecedensowe postępy w celu ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 stopnia Celsjusza do 2050 r., jest ograniczony. Żadna firma ani organizacja nie może tego dokonać samodzielnie, ale każdy zobowiązany jest do tego, by wykonać swoją część. Amazon był współzałożycielem i jednym z pierwszych sygnatariuszy deklaracji klimatycznej (ang. The Climate Pledge) wraz z Global Optimism w 2019 r. W jej ramach firmy podjęły zobowiązanie do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 r. – dziesięć lat przed celami założonymi w porozumieniu paryskim.

Pozostało 96% artykułu
Walka o klimat
Przyszłość budowania to odzysk materiałów
Walka o klimat
Tak firmy postrzegają zrównoważony rozwój
Walka o klimat
Budowanie z akcentem na przyszłe wydatki
Walka o klimat
Nic się nie powinno zmarnować
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Walka o klimat
Energetycznych wyspiarzy będzie przybywać