McDonald’s chce być eko, ale nie rezygnuje z mięsa

McDonald’s poinformował, że niemal wszystkie wykorzystywane przez niego opakowania papierowe pochodzą z recyklingu lub zrównoważonych źródeł.

Publikacja: 23.08.2021 14:56

McDonald’s chce być eko, ale nie rezygnuje z mięsa

Foto: Bloomberg

Sieć restauracji fast food podała, że w 2019 roku ilość tych materiałów wynosiła 92 proc., w ubiegłym roku natomiast sięgnęła 99,6 proc.

Ambicje McDonald’s w zakresie przyjaznych dla środowiska opakowań sięgają dalej i według deklaracji do 2025 roku wszystkie opakowania mają pochodzić ze źródeł odnawialnych lub recyklingu. Stopniowo wprowadza również papierowe słomki oraz drewniane sztućce, planuje również wykorzystanie pokrywek z włókna a także wielorazowych kubków.

Czy takie zmiany wywierają faktyczny wpływ na środowisko, czy stanowią jedynie klasyczny greenwashing? W ubiegłym miesiącu pod brytyjskimi restauracjami sieciówki odbywały się blokady aktywistów z Extinction Rebellion. Protestujący domagali się, aby McDonald’s zadeklarował, że do 2025 roku zrezygnuje z wykorzystywania produktów odzwierzęcych i stworzy menu w pełni roślinne.

Czytaj także: McDonald’s zablokowany. Aktywiści chcą bezmięsnych burgerów

Rzeczniczka Extinction Rebellion Rose Patterson podkreśliła, że przemysł mięsny i mleczarski odpowiadają za 80-90 proc. wylesiania Amazonii. Są również odpowiedzialne za co najmniej 18 proc. światowych emisji gazów cieplarnianych. „Żyjemy w czasach, w których możliwe są ogromne zmiany, ale nasze okno do działania w obliczu kryzysu klimatycznego szybko się zamyka” – stwierdziła Patterson. Aktywiści podkreślili, że McDonald’s stanowi symbol przemysłu, który trzeba jak najszybciej zmienić w związku z postępującymi zmianami klimatu.

Zdaniem niezależnego think tanku RethinkX, do 2035 roku w Stanach Zjednoczonych nastąpi redukcja miejsc pracy w przemyśle mięsnym i mleczarskim aż o 90 proc. Tymczasem McDonald’s, który ma szansę stać się pionierem nieuniknionej zmiany, stara się odwlec rezygnację z mięsa i nabiału.

Sieć restauracji zamierza wprowadzić techniki rolnictwa regeneracyjnego i utrzymywać bardziej zrównoważoną hodowlę krów. Projekt ma przystosować gospodarstwa do pochłaniania większej ilości dwutlenku węgla niż emitują, przy jednoczesnym przywracaniu jakości gleby i zwiększaniu bioróżnorodności.

Wyjątkowo szkodliwa dla klimatu jest produkcja wołowiny, która wraz z jagnięciną i baraniną wymaga aż 100 razy więcej ziemi niż żywność roślinna. Z kolei gwałtownie rosnąca liczba hodowanych kurczaków znacznie zwiększyła ich wpływ na środowisko, a produkcja soi na paszę dla nich wpływa znacząco na wylesianie Amazonii.

Jedynie w Wielkiej Brytanii McDonald’s ma już około 1300 restauracji, które codziennie serwują około trzech miliony kotletów wołowych dla 3,5 miliona klientów. Według danych z 2010 roku, każdego roku serwują też potrawy z około 30 milionów kurczaków. Na całym świecie sieciówka ma około 39 tys. restauracji i planuje dalszą ekspansję.

Sieć restauracji fast food podała, że w 2019 roku ilość tych materiałów wynosiła 92 proc., w ubiegłym roku natomiast sięgnęła 99,6 proc.

Ambicje McDonald’s w zakresie przyjaznych dla środowiska opakowań sięgają dalej i według deklaracji do 2025 roku wszystkie opakowania mają pochodzić ze źródeł odnawialnych lub recyklingu. Stopniowo wprowadza również papierowe słomki oraz drewniane sztućce, planuje również wykorzystanie pokrywek z włókna a także wielorazowych kubków.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekotrendy
Wielkopolska nie chce węgla. Pierwsze polskie województwo w globalnej koalicji
Ekotrendy
Sondaż: Polacy chcą płacić więcej, by ratować klimat, ale stawiają jeden warunek
Ekotrendy
Ranking najbardziej ekologicznych krajów Europy. Polska daleko od czołówki
Ekotrendy
Ekologiczne technologie wkraczają do polskiego ciepłownictwa. Czy zmienią tę branżę?
Ekotrendy
Jaka przyszłość czeka tworzywa sztuczne?