Ekologia ma znaczenie dla Polaków na zakupach

Niemal dwie trzecie polskich konsumentów woli kupować produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom oraz nie przyczyniają się do zmiany klimatu.

Publikacja: 27.06.2023 12:10

Ekologia ma znaczenie dla Polaków na zakupach

Foto: Adobe Stock

Jak na decyzje zakupowe wpływają kwestie zrównoważonego rozwoju i jak konsumenci postrzegają zagrożenia ekologiczne? Odpowiedzi na te i inne pytania szukała w globalnych badaniach konsumenckich organizacja Forest Stewardship Council przy współpracy firmy badawczej Ipsos.

Dwie najważniejsze obawy związane z lasami

Zarówno w Polsce, jak i na świecie, największe obawy ankietowanych budzą obecnie wojny, konflikty i terroryzm (65 proc. wskazań w polskim badaniu), trudna sytuacja gospodarcza (50 proc.) i kwestie związane ze zdrowiem (40 proc.). Zmiana klimatu zajęła czwarte miejsce na liście, z niemal jedną trzecią wskazań (31 proc.). Zapytani bardziej szczegółowo o zagrożenia związane z lasami, polscy respondenci wskazywali przede wszystkim utratę gatunków zwierząt i roślin, wylesianie, a także spowodowane nim susze i powodzie. W odpowiedziach badanych z innych krajów dobrze widać lokalne uwarunkowania: Hiszpanie i Amerykanie martwią się pożarami lasów, Brazylijczycy – wylesianiem.

Odpowiedzialne zakupy

Konsumenci starają się przeciwdziałać degradacji środowiska naturalnego, podejmując odpowiedzialne decyzje zakupowe. Niemal dwie trzecie polskich respondentów deklaruje, że wolałoby wybierać produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom, ani nie przyczyniają się do zmiany klimatu (odpowiednio 63 proc. i 62 proc.). Ponad połowa (58 proc.) oczekuje, że firmy nie będą przyczyniać się do wylesiania, 57 proc. chętniej sięga po artykuły w opakowaniach podlegających recyklingowi, np. papierowych, a 56 proc. uważa, że może pomagać chronić lasy, kupując produkty certyfikowane przez niezależne organizacje.

Jednym z takich systemów certyfikacji jest ten zarządzany przez Forest Stewardship Council. FSC to międzynarodowa organizacja not-for-profit, która wyznacza standardy dla odpowiedzialnej gospodarki leśnej, biorąc pod uwagę aspekty społeczne, przyrodnicze i ekonomiczne.

– Kiedy drewno opuszcza las z certyfikatem FSC, oznacza to, że zostało pozyskane w odpowiedzialny i zrównoważony sposób – wyjaśnia Karolina Tymorek, dyrektorka FSC w Polsce.

FSC okazało się zdecydowanym liderem rozpoznawalności w Polsce i na świecie. Połowa (50 proc.) polskich respondentów rozpoznaje logo FSC, podczas gdy na świecie ten odsetek wyniósł 46 proc.. Ten wskaźnik jest najwyższy wśród osób w wieku od 18 do 24 lat. Kolejny w rankingu system certyfikacji zebrał o niemal 10 punktów procentowych mniej wskazań. Niemal jedna trzecia badanych (31 proc.) w Polsce widuje logo FSC co najmniej kilka razy w miesiącu (w tym 7 proc. – kilka razy w tygodniu, a 1 proc. – codziennie).

Z rozpoznawalnością wiąże się zaufanie: 64 proc. polskich respondentów deklaruje, że są bardziej skłonni zaufać markom, które promują znak FSC lub oferują tak oznaczone produkty. Poziom zaufania jest jeszcze wyższy wśród osób, które znają FSC – sięga aż 75 proc.

– Te wyniki pokazują, że Polacy mają do nas zaufanie. FSC ułatwia konsumentom odpowiedzialne zakupy: mogą mieć pewność, że produkt oznaczony logo FSC został wykonany z surowców pochodzących ze zrównoważonych źródeł, a certyfikowane firmy w całym łańcuchu dostaw spełniają nasze wysokie standardy – komentuje Karolina Tymorek.

To wszystko ma znaczący wpływ na zachowania konsumenckie i decyzje zakupowe. 52 proc. spośród tych, którzy rozpoznają logo FSC, najprawdopodobniej wybierze tak oznakowany artykuł niż jego zamiennik bez certyfikacji. Ten sam odsetek polskich respondentów poleciłby produkt certyfikowany FSC swoim bliskim lub znajomym. Niemal dwie piąte (38 proc.) rozpoznających logo respondentów deklaruje, że są skłonni zapłacić więcej za produkt, jeśli posiada on certyfikat FSC.

Niezależne certyfikaty bardziej wiarygodne niż firmy… i rządy

Zarówno na świecie, jak i w Polsce konsumenci w zakresie ochrony lasów ufają raczej systemom certyfikacji (w Polsce 28 proc. badanych deklaruje do nich „pełne” lub „duże” zaufanie) niż instytucjom państwowym (w Polsce – 9 proc. analogicznych wskazań). Gdzieś pośrodku na skali lokują się zaś firmy produkujące i sprzedające produkty z drewna i papieru, którym w tej sprawie ufa w Polsce 16 proc. respondentów.

Konsumenci oczekują przy tym weryfikacji: w Polsce 59 proc. respondentów uważa, że informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju zamieszczone na produktach powinny być potwierdzone certyfikatem przez niezależną organizację.

Jak na decyzje zakupowe wpływają kwestie zrównoważonego rozwoju i jak konsumenci postrzegają zagrożenia ekologiczne? Odpowiedzi na te i inne pytania szukała w globalnych badaniach konsumenckich organizacja Forest Stewardship Council przy współpracy firmy badawczej Ipsos.

Dwie najważniejsze obawy związane z lasami

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Klimat i ludzie
Noblistka z ekonomii: opodatkujmy 3000 osób. Sposób na walkę ze zmianami klimatu
Klimat i ludzie
Seniorki pozwały władze za brak walki ze zmianami klimatu. Jest wyrok sądu
Klimat i ludzie
Niszczymy Półwysep Helski. Raport NIK: „Niedopuszczalna ingerencja w środowisko”
Klimat i ludzie
Ten rok może być przełomowy dla klimatu. Zdecydują o tym mieszkańcy 4 krajów
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Klimat i ludzie
Szef ExxonMobil o zmianach klimatu: winni są konsumenci, nie chcą płacić więcej