Według badania EY Future Consumer Index 2023, Polacy coraz częściej wdrażają zasady zrównoważonego rozwoju w swoim codziennym życiu. Ważnym czynnikiem napędzającym te zmiany jest jednak chęć oszczędzania pieniędzy. Z jednej strony konsumenci wskazują, że dbałość o środowisko naturalne jest ich priorytetem, z drugiej w niewielkim stopniu przekłada się to na ich zachowania zakupowe w praktyce. Czy firmy są więc w stanie nadążyć za prawdziwymi potrzebami konsumentów?
Trudna rzeczywistość
Badanie EY Future Consumer Index 2023 wykazało, że aż 92 proc. Polaków stara się nie marnować jedzenia, 86 proc. poddaje produkty recyklingowi lub wykorzystuje je ponownie, a 78 proc. woli naprawiać sprzęty domowego użytku niż wymieniać je na nowe. W praktyce oznacza to jednak, że Polacy wybierają produkty i usługi, które są zrównoważone nie tyle z pobudek ekologicznych, co ekonomicznych.
Chociaż wiele osób deklaruje dbałość o środowisko naturalne, to w rzeczywistości głównym czynnikiem decyzyjnym przy zakupach jest cena. Aż 82 proc. ankietowanych uważa, że produkty zrównoważone są zbyt drogie, a 65 proc. twierdzi, że właśnie wysoka cena zniechęca do ich nabywania. Mimo tego, konsumenci oczekują od firm aktywnego podejścia w kwestii zrównoważonego rozwoju. Aż 86 proc. nabywców chce, by przedsiębiorstwa były liderami w dziedzinie zrównoważonej przyszłości, podczas gdy 85 proc. twierdzi, że dostawcy muszą spełniać wysokie standardy w zakresie praktyk społecznych i środowiskowych.
To stawia przedsiębiorstwa przed koniecznością dostosowania się do nowych trendów i zmienienia swoich strategii biznesowych. Muszą one nie tylko dostarczać produkty wysokiej jakości, ale także zapewnić, że ich produkcja jest zrównoważona i odpowiedzialna społecznie.
- W świetle tych informacji jasne jest, że firmy, które nie dostosują się do rosnących oczekiwań konsumentów, mogą zostać wykluczone z rynku. Jednak zadanie nie jest takie proste, ponieważ konsumenci chcą jedno, a robią drugie – wskazuje Anna Olipra, CEO, GlobalSM. Dlatego teraz, bardziej niż kiedykolwiek, przedsiębiorstwa muszą skupić się na budowaniu pozytywnych doświadczeń dla swoich klientów, dostarczając produkty, które nawet po części będą spełniać ich wymagania – dodaje.