Pierwsze partie napojów Pepsi oraz Mirinda rozlewane do butelek wykonanych w 100 proc. z przetworzonego plastiku (rPET) opuszczają polskie zakłady produkcyjne PepsiCo w Michrowie i Żninie. Napoje w nowych opakowaniach będą pojawiać się sukcesywnie na sklepowych półkach jeszcze w grudniu 2021 r. Tym samym Pepsi staje się pierwszą tak dużą marką napojów gazowanych na polskim rynku dostępną w plastikowych butelkach pochodzących wyłącznie z recyklingu. W ten sposób firma przyczynia się do realizacji założeń gospodarki obiegu zamkniętego, w której surowce mogą być wykorzystywane wielokrotnie. To kolejny ważny krok do realizacji wizji świata PepsiCo, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem, a jednocześnie spełnienie przez firmę złożonego pod koniec 2020 roku zobowiązania.
Zmiana rodzaju opakowań wpisuje się w strategię PepsiCo pep+ (PepsiCo Positive), która zakłada kompleksową transformację działalności przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonego rozwoju. Pod koniec 2020 roku PepsiCo złożyło w Polsce deklarację dotyczącą dalszych inwestycji w zmianę procesu produkcyjnego i wdrożenie do produkcji butelek powstałych z przetworzonego plastiku (rPET). Od grudnia br. w butelkach w 100 proc. z recyklingu produkowane są wszystkie napoje Pepsi, Pepsi MAX oraz Mirinda, a wcześniej, od lipca 2020 roku to opakowanie wprowadzono także dla marki Lipton Ice Tea.
– Jesteśmy liderem pozytywnej środowiskowo zmiany w branży spożywczej. Rozpoczęliśmy transformację w lipcu 2020 roku od opakowań herbaty mrożonej Lipton Ice Tea , przyczyniając się do realizacji modelu obiegu zamkniętego, w którym zużyte opakowania trafiają do ponownego wykorzystania – powiedział Michał Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska.
– Pod koniec ub. r. złożyliśmy kolejną istotną deklarację o dalszych inwestycjach w rozwój działań na rzecz środowiska poprzez produkcję butelek naszego flagowego napoju Pepsi, a także napoju Mirinda, z plastiku w całości pochodzącego z recyklingu. Wywiązując się z tego zobowiązania, z dumą możemy oświadczyć, że jesteśmy pierwszym tak dużym producentem napojów gazowanych w Polsce, który na większości portfolio przechodzi na butelki w 100 proc. produkowane z rPET – dodał Michał Jaszczyk.
Nowa butelka rPET powstaje ze zużytych opakowań plastikowych, które z żółtych pojemników trafiają do selektywnej zbiórki. Następnie plastik jest poddawany segregacji, przetwarzany w granulat, a ten we włókno poliestrowe, z którego można wytworzyć wiele różnych produktów, w tym nowe opakowania napojów. W ten sposób można skutecznie zapewnić plastikowej butelce kolejny cykl życia i jednocześnie obniżyć poziom emisji CO2. PepsiCo szacuje, że wprowadzenie butelek w 100 proc. wykonanych z rPET obniży emisję gazów cieplarnianych w Europie nawet o ok. 40 proc. w przeliczeniu na jedną butelkę.