Citroen C5 Aircross: Uskrzydlona francuska rewolucja

Nowy Citroen C5 Aircross wchodzi na rynek w większym formacie. Będą nowe napędy i skrzydła, które na pewno pozwolą wyróżnić się wśród licznej konkurencji.

Publikacja: 14.05.2025 11:17

Citroen C5 Aircross ma zauważalne i widoczne zwiększenie gabarytów

Citroen C5 Aircross ma zauważalne i widoczne zwiększenie gabarytów

Foto: mat. prasowe

Citroen przeszedł gruntowną odnowę swojej gamy modelowej. Francuska marka wraca do swoich korzeni i z modelu na model staje się coraz bardziej odważna w swoich projektach. Kanty, ostre kształty i zaskakujące detale to nowy język projektowy marki. Po nowym C5 Aircross doskonale widać kierunek, w którym zmierza Citroen. Podczas prezentacji tego modelu przedstawiciele marki podkreślali to, że seryjna wersja  C5 Aircrossa bardzo niewiele różni się od tej koncepcyjnej. I to jest duży plus. W końcu Citroen żeby był Citroenem musi się wyróżniać i mieć jakieś szalone pomysły.

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: Albert Warner

C5 Aircross ma stać się nowym flagowym modelem marki, natomiast hatchback C5 X najprawdopodobniej zostanie wycofany ze sprzedaży bez planowanego następcy w najbliższej przyszłości. Platforma STLA, którą Stellantis wykorzystuje dla całej gamy modeli (Opel Grandland, Peugeot 3008 i 5008), zapewnia zauważalne i widoczne zwiększenie gabarytów Citroëna C5 Aircross. W porównaniu do poprzednika długość nadwozia zwiększa się o aż 15 cmw do 4,65 metra – wcześniejsza generacja miała dokładnie taką długość jak Volkswagen Tiguan, nowy ma niemal wielkość nowego Tayrona. Dodatkowo szerokość auta zwiększyła się o 5 cm do 1,90 metra, a wysokość pozostała praktycznie niezmieniona, wynosi 1,66 m.

Czytaj więcej

Citroen ma nowy logotyp. Teraz znów w owalu
Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Z przodu wzór świateł jako dwa świetlne sześciany mają przypominać kostki lodu. Reflektory LED są dostępne opcjonalnie i mają funkcję matrycy adaptacyjnej. Z przodu jest kwadratowo i prostokątnie, sporo jest tu różnego rodzaju wzorów i nieoczywistych wlotów powietrza. Z boku ciekawe przetłoczenia - szczególnie w okolicy przedniego błotnika. Najbardziej wyjątkowo prezentuje się jednak tył z wąską szybą i wyjątkowymi światłami, które podobnie jak wzór felg niemal w niezmienionej formie przejęto z modelu koncepcyjnego. Świata są wąskie i w niecodzienny sposób wystają na boki dodając Citroenowi skrzydeł. W zależności od wyposażenia dach może mieć kontrastowy, czarny kolor.

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Bagażnik ma pojemności 565 l i można go powiększyć do 1668 l. Nowy C5 Aircross oferuje więcej miejsca dla pasażerów niż jego poprzednik. Rozstaw osi zwiększył się aż o 6 cm do 2,68 m. Deska rozdzielcza ma 13-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, który jest zabudowany pionowo z dosyć mocno pochylonym ekranem. Podobno jest to największy ekran jaki został użyty w modelach pochodzących z grupy Stellantis. Znajdziemy też przyciski fizyczne i pokrętła. Sterowanie głosowe, wykorzystuje informacje z ChatGPT aktywuje się na hasło „Hej, Citroen”.

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

100 lat Konkursu Chopinowskiego
z „Rzeczpospolitą”

CZYTAJ WIĘCEJ

Dostępne będą cztery wersje silnikowe. Podstawa to miękka hybryda z 3-cyl. silnikiem benzynowym (1,2 l, moc 145 KM). Wersja PHEV (4-cyl., 195 KM) ma większy akumulator (21 kWh) co ma pozwolić pokonanie 85 km na prądzie, a w ruchu miejskim oferować zasięg elektryczny wynoszący 100 km. Nowa platforma umożliwiła po raz pierwszy zaoferowanie C5 Aircross z napędem całkowicie elektrycznym z akumulatorem o pojemności 73 (moc 210 KM, zasięg 520 km) lub 97 kWh (moc 230 KM, zasięg 680 km). Nowy model ma pojawić się w salonach w tym roku.

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: Albert Warner

Czytaj więcej

Louis Vuitton na kołach. Francuzi mają nowy okręt flagowy

Citroen przeszedł gruntowną odnowę swojej gamy modelowej. Francuska marka wraca do swoich korzeni i z modelu na model staje się coraz bardziej odważna w swoich projektach. Kanty, ostre kształty i zaskakujące detale to nowy język projektowy marki. Po nowym C5 Aircross doskonale widać kierunek, w którym zmierza Citroen. Podczas prezentacji tego modelu przedstawiciele marki podkreślali to, że seryjna wersja  C5 Aircrossa bardzo niewiele różni się od tej koncepcyjnej. I to jest duży plus. W końcu Citroen żeby był Citroenem musi się wyróżniać i mieć jakieś szalone pomysły.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Premiery
Wyjątkowy projekt Porsche. Potwór z Le Mans z tablicą rejestracyjną
Premiery
Nowa generacja bestselleru Toyoty. Klienci będą zadowoleni ze zmian w Rav4
Premiery
Speedtop - czy to najpiękniejsze ze współczesnych BMW? Powstanie 70 egzemplarzy
Premiery
Nissan Micra powraca. Z nowym napędem i francuską duszą
Premiery
Tak wygląda trójkołowy elektryczny Fiat. To następca kultowego modelu Piaggio