Reklama

Siedem wież w Gdańsku już pracuje

Baltic Hub rozpoczął rozruch technologiczny nowego terminala, który skokowo powiększy możliwości przeładunkowe i poprawi warunki obsługi żeglugi oraz spedytorów.

Publikacja: 03.04.2025 09:05

Siedem wież w Gdańsku już pracuje

Pierwszy statek w Baltic Hub, 30 marca 2025.

Foto: Baltic Hub

W ostatni weekend marca, nowy terminal (oznaczony T3) gdańskiego Baltic Hub obsłużył pierwszy statek. MSC Stacey – kolos o długości 365,9 m i pojemności 15 000 TEU – przypłynął do Gdańska 30 marca w ramach dodatkowego zawinięcia. – To niezwykle ważny moment dla Baltic Hub i całego projektu T3. Rozpoczęcie testowych przeładunków przy nowym nabrzeżu pokazuje, że zmierzamy w dobrym kierunku i jesteśmy coraz bliżej osiągnięcia pełnej operacyjności nowego terminalu. To również potwierdzenie naszych możliwości w zakresie obsługi największych statków kontenerowych na świecie, co znacząco wzmacnia pozycję Gdańska jako kluczowego portu na Bałtyku – podkreśla dyrektor handlowy Baltic Hub Marcin Kamola. 

Czytaj więcej

Marszałkowie przygotowują się do liberalizacji przewozów kolejowych

Sięgnie Czech i Słowacji

Pełna operacyjność T3 planowana jest na koniec 2025 roku. Kluczowym elementem infrastruktury T3 jest siedem suwnic nabrzeżowych. Mają wysokość 96 m (140 m z podniesionym wysięgnikiem), wysięg 74 m, udźwig do 65 ton i wysokość podnoszenia: do 55 m. Suwnice te należą do najwyższych i najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie i zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze największych statków kontenerowych świata. Jednocześnie Baltic Hub wyposaża place składowe w półautomatyczne i zasilane energią odnawialną suwnice kołowe (ARMG). Inwestycje zwiększy zdolność przeładunkową BH o 1,5 mln TEU. 

Z rozbudowy zadowoleni są spedytorzy. – Terminal zwiększy oczywiście ilość przyjętych kontenerów. Będzie to terminal bardziej nowoczesny (półautomatyczny), dzięki temu przepustowość BH wzrośnie o dodatkowe ok 1,5 mln TEU. Pojawi się możliwość przeładunku największych statków na świecie, zwiększy się proces automatyzacji przeładunku, co poprawi intermodalność polskiego i europejskiego transportu i wpłynie na szybkość obsługi jednostki TEU – wylicza kierownik Spedycji Morskiej, prokurent C.Hartwig Szczecin Spedytorzy Międzynarodowi Katarzyna Czubakowska. 

Dodaje, że nowy potencjał ułatwi współpracę z krajami, które nie posiadają dostępu do morza, w tym m.in. ze Słowacją i Czechami.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Elektryki kontra biopaliwa – KE rozważa co poprzeć

Prezes Polskiej Izby Specyji i Logistyki Marek Tarczyński zwraca uwagę, że T3 podniesie łączny potencjał naszych terminali w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie do poziomu dwukrotnie przekraczającego obecne przeładunki, co dobrze wróży pespektywom rozwoju konteneryzacji, nie wspominając o budowie terminala w Świnoujściu, czy portu zewnętrznego w Gdyni. – Poprawie powinny ulec również obecne warunki obsługi kontenerów w kontekście silnych zakłóceń łańcuchów dostaw. Ułatwi to obsługę notorycznie spóźniających się statków i zwiększy powierzchnię składową pod eksportowe ładunki i puste kontenery oczekujące na przemieszczenie na Daleki Wschód. Słowem, ten nadmiar mocy powinien usprawnić obsługę rozchwianego rynku żeglugi kontenerowej -spodziewa się przewodniczący PISiL. 

Niższych cen nie będzie

Rozwiewa jedna nadzieje na niższe ceny. – Nie ma się co spodziewać obniżki stawek, bo im większy terminal u nas tym droższa obsługa, a przychody z wolno rosnącego wolumenu kontenerowego będą musiały pokryć skokowo rosnące koszty utrzymania powiększających się terminali – tłumaczy Tarczyński.

W 2024 roku Baltic Hub potwierdził pozycję lidera na Bałtyku, osiągając wynik operacyjny na poziomie 2 242 401 TEU, czyli o 191 588 TEU więcej niż rok wcześniej. 

Czytaj więcej

Pomimo malejących przewozów kolejowych rosną nakłady na pociągi i lokomotywy

Baltic Hub to również rozwój transportu intermodalnego. W 2024 roku BH obsłużył 8 214 pociągów i 616 016 ciężarówek. Rozwija się nie tylko pod względem skali, ale także technologicznie, doskonaląc procesy, aby jeszcze bardziej upłynnić obsługę na terminalu. W 2024 roku średni czas obsługi samochodu ciężarowego w Baltic Hub wyniósł 33 minuty. 

Morski
Zmaleją rekordowe ceny wielkich masowców
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Morski
Arktyczna trasa chińskiej elektromobilności
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Morski
Zmaleją zarobki armatorów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Morski
Większe przeładunki, ale niskie ceny frachtów morskich
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama