Zakaz reklamy paliw kopalnych? Reakcje na apel sekretarza generalnego ONZ

Sekretarz Generalny ONZ António Guterres nazwał producentów węgla, ropy i gazu „ojcami chrzestnymi chaosu klimatycznego” i przypomniał, że gdy świat odczuwa kolejne konsekwencje wzrostu globalnej temperatury, naftowi giganci zarabiają notują rekordowe zyski.

Publikacja: 11.06.2024 16:32

Sekretarz Generalny ONZ António Guterres nazwał firmy z branży paliw kopalnych „ojcami chrzestnymi c

Sekretarz Generalny ONZ António Guterres nazwał firmy z branży paliw kopalnych „ojcami chrzestnymi chaosu klimatycznego”.

Foto: Jason Alden: Bloomberg Finance LP

Podczas obchodów Światowego Dnia Środowiska, Sekretarz Generalny ONZ Antonio Guterres zaapelował w swoim przemówieniu o wprowadzenie zakazu reklamy paliw kopalnych. Podkreślił, że przedstawiciele branży od lat wprowadzali opinię publiczną w błąd, ukrywając wpływ swoich produktów na pogłębiający się kryzys klimatyczny oraz przekonując o rzekomo ekologicznych działaniach swoich spółek.

Guterres nazwał ich „ojcami chrzestnymi chaosu klimatycznego” i wezwał agencje reklamowe, aby nie godziły się na prowadzenie dla nich kampanii reklamowych oraz media, aby blokowały publikację takich treści. „Paliwa kopalne nie tylko zatruwają naszą planetę, ale są też toksyczne dla Twojej marki” – mówił szef ONZ, przypominając, że w wielu krajach funkcjonują już zakazy reklamowania produktów szkodzących zdrowiu ludzkiemu, takich jak tytoń. Zaproponował, aby wprowadzić analogiczny zakaz reklamowania paliw kopalnych.

Zakaz reklamy paliw kopalnych: opinie ekspertów

Zdaniem dr hab. Bogdana H. Chojnickiego, prof. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, reklamowanie paliw kopalnych w czasie kryzysu klimatycznego przypomina reklamowanie jedzenia w czasie epidemii otyłości.

– Nie potrzebujemy tego, firmy paliwowe mają się doskonale. Prawie wszyscy wciąż lejemy te paliwa do naszych silników, więc nie ma potrzeby ich reklamowania. A jeśli już, to powinno się mówić o tym w kontekście szkód dla klimatu i środowiska, a nie zalet. Widzę też, że zaczynają się pojawiać głosy, żeby przeciwdziałać zmianie klimatu za pomocą geoinżynierii. W ten sposób wielkie firmy miałyby wziąć odpowiedzialność za kryzys klimatyczny. Jednak widzimy w nauce, że oddziaływanie dwutlenku węgla będzie odczuwalne przez np. 100 lat. A jaką mamy pewność, że dzisiejsze firmy będą wówczas istnieć? Mogą zostać wykupione, zlikwidowane, a ich strategie – zmienione. Nie ma pewności co do skuteczności proponowanych technologii. Obawiam się, że jeśli uwierzymy w takie zapewnienia, społeczeństwo globalne zostanie z globalnym długiem - pytanie wobec kogo? – pyta retorycznie ekspert.

Czytaj więcej

Badanie: największe obawy Polaków. Zmiany klimatyczne na drugim miejscu

Andrew Simms, współautor książki „Badvertising: Polluting Our Minds and Fuelling Climate” Chaos uważa, że słowa Antonio Guterresa na temat potrzeby zakazu reklam paliw kopalnych to „gamechangerem”:

– Takie przemówienie najwyższej rangą osoby w Organizacji Narodów Zjednoczonych jest następstwem przełomowych ruchów władz miast na całym świecie, od Edynburga i Sheffield w Wielkiej Brytanii, po Sztokholm w Szwecji, Amsterdam w Holandii i wiele innych. Zakazały one nie tylko reklam firm z branży paliw kopalnych, ale także innych trucicieli związanych z paliwami kopalnymi, takich jak przemysł lotniczy i samochodowy. W „Badvertising” również prowadzimy kampanię na rzecz zaprzestania reklam, które napędzają kryzys klimatyczny – stwierdził Andrew Simms.

Branża paliw kopalnych dysponuje ogromnymi funduszami, które chętnie przeznacza na promocję swoich produktów, np. w ramach wydarzeń sportowych. Sponsorem mistrzostw świata mężczyzn w piłce nożnej w 2026 roku i mistrzostw świata Kobiet w piłce nożnej w 2027 roku będzie saudyjskie przedsiębiorstwo Saudi Aramco. To największy na świecie gigant naftowy, który według think tanku Carbon Tracker podjął najsłabsze zobowiązania klimatyczne spośród największych notowanych na światowych giełdach spółek naftowych i gazowych.

Według ustaleń Clean Creatives, inicjatywy reklamodawców, specjalistów PR i ich klientów odcinających się od paliw kopalnych, ​​18 firm PR-owych i agencji reklamowych pracujących nad promocją ubiegłorocznego szczytu klimatycznego COP28, jednocześnie współpracowało z przedstawicielami branży paliw kopalnych. Z kolei w ubiegłym roku portal DeSmog ujawnił skalę współpracy brytyjskich koncernów naftowych, takich jak Shell i BP z krajowymi influencerami. Publikacje miały za zadanie rozmywać narrację dotyczącą związku branży z kryzysem klimatycznym oraz promować przyjazny wizerunek naftowych gigantów.

W 2021 roku Amsterdam stał się pierwszym miastem na świecie, które wprowadziło zakaz reklam firm zajmujących się paliwami kopalnymi i lotnictwem. Rok później we Francji zakazano niektórych reklam paliw kopalnych, podobne rozwiązania rozważa Kanada oraz Irlandia. Niedawno zakazy dotyczące kampanii reklamowych na nośnikach znajdujących się w mieście wprowadziły władze Edynburga w Szkocji. Objęły one m.in. firmy z branży paliw kopalnych, linie lotnicze, samochody typu SUV czy wakacje na statkach wycieczkowych.

Klimat i ludzie
Największy sondaż w historii: ludzie na świecie chcą przełomu w sprawie klimatu
Klimat i ludzie
Światowy Dzień Uchodźcy: zmiany klimatyczne zagrożeniem dla setek milionów ludzi
Klimat i ludzie
Polacy chcą odbudowy zasobów przyrodczych. Sondaż przed kluczowym głosowaniem
Klimat i ludzie
Kibice na Euro 2024 bardziej ekologiczni niż piłkarze. Obietnice bez pokrycia
Klimat i ludzie
Wojna w Ukrainie ma katastrofalny wpływ na klimat. Nowe dane na temat emisji CO2
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży