Wyzwaniem, z którym musimy się dziś zmierzyć, jest dekarbonizacja

Sektor budowlany odpowiada aż za 37 proc. emisji CO2. Jest zatem częścią problemu, ale jest równocześnie częścią jego rozwiązania. My te rozwiązania już mamy – mówi Claire Pedini, starsza wiceprezes Saint-Gobain ds. HR i CSR.

Publikacja: 10.07.2023 03:00

Materiał powstał we współpracy z Saint-Gobain

Saint-Gobain jest jedną z największych firm na świecie i jednym z największych francuskich inwestorów w Polsce. Jaka jest łączna kwota dotychczasowych inwestycji Saint-Gobain w Polsce?

Grupa Saint-Gobain zaczęła inwestować w Polsce już 30 lat temu i od tego czasu nasze łączne nakłady wyniosły blisko 10 miliardów złotych. Jesteśmy więc długoletnim, doświadczonym inwestorem. Mamy w Polsce 25 zakładów produkcyjnych, wiele rozwiązań dla naszych klientów i sprzedaż o wartości blisko 7 miliardów złotych rocznie. Polska jest więc ważnym krajem dla Saint-Gobain i staje się swego rodzaju centrum doskonałości przemysłowej Saint-Gobain w Europie.

A plany na najbliższą przyszłość? Na jakich projektach planujecie się skupić?

Prowadzimy wiele projektów, w tym hybrydyzację naszego zakładu produkcji wełny szklanej w Gliwicach. Zamierzamy tam zainwestować w dekarbonizację pieca, w którym produkujemy wełnę szklaną, tak by móc używać częściowo energii elektrycznej, a tym samym mniej gazu, co zmniejszy emisję CO2. Zamierzamy również zainwestować w infrastrukturę umożliwiającą recykling stłuczki szklanej, aby stłuczkę pochodzącą z budowy można było ponownie przetopić w piecu. W zeszłym tygodniu rozpoczęliśmy też inwestycję, która pozwoli nam na zwiększenie produkcji sufitów marki Ecophon w Polsce. Liczba inwestycji w tym roku jest więc spora a niektóre z nich dotyczą obszaru ESG. Jesteśmy na etapie redukcji emisji dwutlenku węgla i zużycia energii.

Koncepcja ESG jest dość nowa, lecz od lat stanowi ważny element zagranicznych inwestycji w Polsce, chociaż dotychczas skupiano się raczej na literze „S”, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, w tym tworzeniu miejsc pracy. Obecnie zwracamy dużą uwagę na „E”, czyli kwestie środowiskowe, w tym redukcję emisji CO2 czy zużycia energii. Może to być wyzwanie dla inwestorów w Polsce, gdzie sektor energetyczny opiera się głównie na węglu. W jaki sposób Saint-Gobain radzi sobie z tym wyzwaniem?

Podchodzimy do tego z dwóch różnych stron. Chociaż pytanie dotyczyło redukcji naszego śladu węglowego i zużycia surowców, to chciałabym podkreślić, że strategia Saint-Gobain opiera się na maksymalizacji naszego wpływu, czyli tego, w jaki sposób nasze rozwiązania pozwalają na dekarbonizację działalności naszych klientów. Litera „E” z ESG to także sprzedaż rozwiązań, które pozwalają klientom osiągnąć lepszą efektywność, wykorzystując jednocześnie mniej zasobów. To nie tylko kwestia mniejszego zużycia energii, lecz także mniejszej ilości wody, ograniczenia masy odpadów i zużycia surowców kopalnych. Osiągamy to, sprzedając naszym klientom rozwiązania, które pomogą im np. ocieplić budynki. Dzięki temu emitują mniej CO2. Możemy dostarczać wyroby, aby można było wznosić lekkie konstrukcje, gdzie rama jest z metalu, drewna lub betonu, a ściany z lekkich materiałów. To zwykle wiąże się z mniejszym zużyciem materiałów, nawet o 50 proc., a więc przekłada się również na mniejszą emisję CO2. W ten sposób odgrywamy istotną rolę w dekarbonizacji świata. Sami też musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: w jaki sposób ograniczyć nasz ślad węglowy i zdekarbonizować naszą własną produkcję?

I w jaki?

Jednym ze sposobów, o którym już wspomniałam, jest ograniczenie zużycia gazu, które jest głównym źródłem emisji CO2 w naszej działalności hutniczej, w produkcji wełny szklanej. Rozwiązaniem jest zastąpienie gazu energią elektryczną, na czym polega wspomniana hybrydyzacja, o której wspominałam, mówiąc o wełnie szklanej. Drugim sposobem, z którego też korzystamy, jest duży kontrakt virtual PPA na zakup energii odnawialnej pochodzącej z farm wiatrowych zlokalizowanych w Polsce. Dzięki tej umowie, podpisanej na 15 lat, 40 proc. naszego zużycia energii elektrycznej zostanie zdekarbonizowane.

Wspomniała pani o wspieraniu w zrównoważonym rozwoju klientów Saint-Gobain. Jesteście jednym z największych producentów i dystrybutorów materiałów budowlanych, a to sektor budownictwa i nieruchomości jest jednym z największych źródeł emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych...

Sektor budowlany odpowiada aż za 37 proc. emisji CO2. Odpowiada też za niemal 40 proc. generowanych odpadów stałych. Jest zatem częścią problemu, ale dobra wiadomość jest taka, że jest również częścią rozwiązania. My te rozwiązania już mamy. Mniej więcej jedna trzecia z 37 proc. emisji CO2 pochodzi z nowego budownictwa, a dwie trzecie z eksploatacji budynków. Wynika to z ich ogrzewania lub chłodzenia przy użyciu gazu lub energii elektrycznej, która pochodzi ze spalania węgla. Jeżeli budynek nie jest odpowiednio ocieplony, zużywamy więcej energii na jego ogrzanie. Jednym ze sposób na dekarbonizację w tym obszarze jest więc praca nad nowym modelem budownictwa. W tym przypadku powinniśmy skupić się na tak zwanym lekkim budownictwie, gdzie powstaje rama, np. z drewna czy metalu, natomiast ściany buduje się nie z cegieł czy betonu, ale z materiałów lekkich, jak wełna szklana czy systemy gips-karton. Ciężkie materiały konstrukcyjne mają wyższy ślad węglowy. Stawiając lżejsze konstrukcje, możemy zmniejszyć zużycie surowców, emisję CO2 w nowym budownictwie blisko o 50 proc. To jest właśnie odpowiednie i dostępne już rozwiązanie dla nowych inwestycji, gdyż Saint-Gobain posiada już odpowiednie produkty. Pozostały problem dwóch trzecich emisji możemy rozwiązać lepszym ociepleniem mieszkań, co jest częścią naszej głównej działalności. W tym obszarze wykonujemy większość prac i sprzedajemy rozwiązania termomodernizacyjne, niezależnie od tego, czy jest to wełna szklana,wełna mineralna, płyta gipsowo- -kartonowa, czy szkło, które może być świetnym materiałem izolacyjnym. Jego izolacyjność termiczna jest niekiedy lepsza niż tradycyjnej ściany, ze względu na powłokę nakładaną na szkło, która sprawia, że jest ono niezwykle wydajne pod względem zatrzymywania ciepła w środku, lub zapobiegania przenikaniu ciepła do budynku. To właśnie w tym obszarze wnosimy dużą wartość dla naszych klientów.

A co z kosztem? Wiele firm uważa, że nowe rozwiązania dla zrównoważonych budynków są droższe, a skoro nie jesteśmy jeszcze bogaci, ten wyższy koszt może być dużym wyzwaniem, np. w przypadku ocieplenia starych budynków?

Wszystko zależy od tego, jak na to spojrzymy. Z perspektywy Saint-Gobain, część kosztu wynikająca z produktów, które sprzedajemy, nie stanowi większości nakładów poniesionych w całej inwestycji. Zatem wybranie lepszego ocieplenia nie wpływa drastycznie na cały koszt budowy. No i dochodzi kwestia dużo niższego kosztu utrzymania i konserwacji takiego budynku. Trzeba więc traktować to jako inwestycję i mieć świadomość stopy zwrotu. Natomiast jeśli weźmiemy pod uwagę wysokie ceny energii, to poniesione nakłady zwrócą się jeszcze szybciej. W nadchodzących latach i dekadach czeka nas więc ogrom pracy, bo aż 85 proc. budynków, które będą istniały w 2050 roku, jest wybudowanych już dziś. Dlatego też, chcąc zachować wydajność w budownictwie, nie tylko pod kątem emisji CO2, lecz także pod kątem wygody, musimy więcej inwestować w renowację m.in. szkół czy szpitali, tak aby ich efektywność się zwiększała.

A co można powiedzieć o przyszłości branży budowlanej? Czy będzie to przyszłość w pełni zrównoważona, ale i wymagająca zmiany technologii?

Jak już mówiliśmy, branża budowlana odpowiada za ponad jedną trzecią wielkiego problemu. Natomiast dobra wiadomość jest taka, że potrzebne rozwiązania są dostępne już dziś. Nie musimy więc odkrywać nowych technologii, ani dokonywać przełomów, takich jak fuzja i rozszczepienie w energetyce jądrowej. Rozwiązania już istnieją, a my w Saint-Gobain wiemy, jak je produkować. Owszem, mogą pojawić się pewne nowości, my też nieustannie inwestujemy m.in w nowe domieszki do betonu, a także w badania i rozwój. Innowacje technologiczne i procesowe, mające wpływ na to, w jaki sposób produkujemy i jak można wyroby wykorzystać w budownictwie.

Kolejnym wyzwaniem i dużą szansą dla firm jest transformacja cyfrowa, która wymaga nowych umiejętności, a więc przekwalifikowania i podwyższania kwalifikacji pracowników. Saint-Gobain jest jednym z największych pracodawców – zatrudnia ok. 170 tys. osób na świecie, w tym ok. 7 tysięcy w Polsce. Czy firma jest gotowa na przekwalifikowanie pracowników?

Tak naprawdę zaczęliśmy to już lata temu. Niewiele osób wie, że cyfryzacja zaczyna się w zakładach produkcyjnych – od odpowiedzi na pytanie, czy pracują z nami odpowiedni ludzie, którzy zajmą się analityką, programowaniem, tak abyśmy mogli analizować dane z produkcji i ją optymalizować. Kilka lat temu uruchomiliśmy dość duży program Data & Analitics (DnA) zarządzany przez prezes Grupy w Polsce, Joannę Czynsz-Piechowiak. Wykonała świetną robotę w tym zakresie, a program wdrożyliśmy globalnie. Pomógł on nam również produkować bardziej wydajnie, ponieważ zoptymalizowaliśmy wiele parametrów w naszych fabrykach. Podnosimy więc kwalifikacje naszych pracowników fizycznych, naszych inżynierów i zapewniamy technologie cyfrowe sprzedawcom, by mogli lepiej pracować z danymi klientów. Z rozwiązań DnA korzystają też inne działy, w tym HR, Finanse czy R&D. I dlatego w Saint-Gobain wprowadzamy szkolenia dla pracowników, dostosowane do ich pracy. Obecnie wdrażamy program dotyczący sztucznej inteligencji, by wiedzieć, jak używać jej mądrze, by zwiększyć produktywność.

Claire Pedini pełni funkcję starszego wiceprezesa Saint-Gobain, odpowiadając za obszar Human Resources i Corporate Social Responsibility (CSR). Absolwentka Ecole des Hautes Etudes Commerciales (HEC) i Ecole Supérieure de Commerce de Paris (ESCP). Karierę zawodową rozpoczęła w grupie Total, a potem od 1988 r. była związana z grupą Alcatel-Lucent, gdzie obejmowała kolejne stanowiska menedżerskie. Od 2010 r. Claire Pedini pracuje w Grupie Saint-Gobain, która jest jednym z największych producentów i dystrybutorów materiałów dla budownictwa i przemysłu.

Materiał powstał we współpracy z Saint-Gobain

Materiał powstał we współpracy z Saint-Gobain

Saint-Gobain jest jedną z największych firm na świecie i jednym z największych francuskich inwestorów w Polsce. Jaka jest łączna kwota dotychczasowych inwestycji Saint-Gobain w Polsce?

Pozostało 98% artykułu
Walka o klimat
Walka z metanem będzie kosztowna
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Materiał partnera
Rynek faktoringu na cyfrowej fali
Walka o klimat
Pieniądze na bieżącą działalność
Walka o klimat
Bezpieczeństwo żywności i planety w centrum kampanii „Wybierz naturę. Wybierz karton”
Walka o klimat
Opakowania: priorytet cyrkularności
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej