Opinia Partnera:
Wartość obrotów firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów w pierwszym kwartale 2023 roku sięgnęła blisko 114 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 8 proc. rok do roku, a jeśli porównamy ten wynik z pierwszymi trzema miesiącami 2019 roku, kiedy branża zanotowała obroty na poziomie nieco ponad 62 mld zł, oznacza to wzrost o ponad 83 proc. w ciągu ostatnich czterech lat. Z usług faktoringowych w pierwszym kwartale tego roku skorzystało ponad 22 tysięcy firm, tj. o prawie 10 proc. więcej niż przed rokiem.
Dlaczego faktoring?
Dane te pokazują, że rośnie świadomość przedsiębiorców, czym jest faktoring oraz jakie korzyści oferuje. Można wśród nich wymienić prostotę, wygodę, relatywnie łatwą dostępność oraz przede wszystkim sposób na zabezpieczenie płynności w biznesie. Choć jest to dobre rozwiązanie nie tylko dla firm borykających się z zatorami płatniczymi, popularność faktoringu wyraźnie rośnie szczególnie w trudnych czasach, czy to w okresie pandemii, czy dużej niepewności związanej ze skutkami rosyjskiej agresji na Ukrainę i kryzysu energetycznego.
Faktoring ma szczególne znaczenie również dla firm z tzw. nowej gospodarki. Młode przedsiębiorstwa technologiczne, czy operujące w zupełnie nowych obszarach, często mają problem z pozyskaniem potrzebnego do dalszego rozwoju finansowania. Ze względu na krótką historię, ale i skalę działalności, mają one bowiem utrudniony dostęp do kredytu. Z faktoringiem jest inaczej. Przy rozpoczynaniu współpracy to po stronie faktora pozostaje ocena, czy dany kontrahent jest godny zaufania oraz jaki limit finansowy można przyznać dla takiej współpracy. Można więc powiedzieć, że to firma faktoringowa wykonuje część pracy za klienta, a ten może skupić się na prowadzeniu swojego biznesu.
W Banku Ochrony Środowiska dużą grupę klientów stanowią firmy działające w obszarze szeroko rozumianej transformacji energetycznej, w tym producenci, dystrybutorzy oraz sprzedawcy zielonych technologii, takich jak panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, klimatyzacje czy części i komponenty do tych urządzeń. Te firmy często korzystają z produktów faktoringowych – zarówno z tzw. faktoringu odwrotnego, gdzie jako faktor finansujemy zobowiązania danej firmy (np. za zakup materiałów i komponentów), jak i faktoringu klasycznego, służącego do finansowania należności, tj. faktur sprzedażowych.