Materiał partnera: Coca-Cola HBC Polska
– Już od wielu lat, podejmując decyzje biznesowe, kierujemy się jasno zdefiniowaną misją Zrównoważonego Rozwoju 2025, w której stawiamy sobie konkretne cele do osiągnięcia i konsekwentnie je realizujemy. Efekty naszych działań każdego roku raportujemy i udostępniamy naszym konsumentom, klientom, partnerom biznesowym i interesariuszom. Skupiamy się na sześciu kluczowych obszarach, czyli redukcji emisji CO2 i osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2040 roku, odpowiednim zarządzaniu zasobami wody, realizacji ambicji „Świata bez odpadów”, pozyskiwaniu surowców ze zrównoważonych źródeł, zwiększaniu oferty produktów o niskiej lub zerowej kaloryczności oraz wspieraniu rozwoju naszych ludzi i lokalnych społeczności – mówi Katarzyna Borucka, dyrektorka ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju w Coca-Cola HBC Polska i kraje bałtyckie.
Zerowe emisje netto – czy to możliwe?
Dla systemu Coca-Cola w Polsce działania na rzecz zrównoważonego rozwoju nie są nowością. Do 2040 r. marka chce osiągnąć neutralność klimatyczną. By zrealizować tę ambicję, firmy planują kolejne inwestycje w zakresie całego łańcucha wartości, np. zmiany w zakresie projektowania opakowań, redukcja plastiku z opakowań zbiorczych i transportowych, systematyczne dostarczanie klientom niskoemisyjnych lodówek czy stopniowe przechodzenie na bardziej ekologiczne rozwiązania flotowe. W ostatniej dekadzie w Polsce i krajach bałtyckich system Coca-Cola zredukował swoje emisje netto aż o 44 proc.
Konkretne zmiany wprowadzane są również na poziomie zakładów. W fabryce Coca-Cola HBC w Staniątkach powstają tekturowe, łatwiejsze w recyklingu opakowania wielopaków puszek w technologii KeelClip, które zastąpiły folię. Z kolei zakład w Radzyminie wdrożył innowacje w kierunku zamykania obiegu wody – w swoich wieżach chłodniczych wykorzystuje tę pochodzącą z zakładowej oczyszczalni zamiast wody miejskiej, redukując w ten sposób jej wykorzystanie o prawie 40 proc. Wszystkie fabryki Coca-Cola HBC w regionie posiadają także ceniony na całym świecie certyfikat Alliance for Water Stewardship (AWS), świadczący o najwyższym standardzie zarządzania zasobami wodnymi. Zakłady zakupują energię elektryczną pochodzącą w 100 proc. z odnawialnych źródeł, a powstające tam opakowania plastikowe, poza tym, że w 100 proc. nadają się do recyklingu, zawierają coraz mniej tworzywa sztucznego. Od 2001 roku firma „odchudziła” je o 45 proc.
Lokalny dobry ślad
W ramach ambicji „Świat bez odpadów” do 2030 roku Coca-Cola pomoże w zbieraniu i poddawaniu recyklingowi równowartości butelek i puszek wprowadzonych na rynek. Aby osiągnąć ten cel, poza nieustanną pracą w zakresie projektowania opakowań marka podejmuje szereg prośrodowiskowych działań.