Jak w internecie walczyć ze zmianami klimatycznymi? Według artystów Tegi Brain i Sama Lavigne, warto zadbać o to, by najistotniejsze wiadomości na ten temat były właściwie wyeksponowane i dzięki temu, bardziej zauważalne dla internautów. Stworzyli więc Synthetic Messanger, czyli projekt, który dzięki interakcji botów regularnie podbija widoczność wiadomości dotyczących klimatu.
Dzięki narzędziu setki botów codziennie wyszukują i „czytają” wiadomości na temat kryzysu klimatycznego, dzięki czemu stają się one bardziej widoczne w sieci. Boty klikają również w reklamy, aby dodatkowo wesprzeć publikacje. I choć Brain i Lavigne wiedzą, że Synthetic Messanger nie zmieni funkcjonowania mediów ani nie powstrzyma katastrofy klimatycznej, to liczą na to, że obnaży niedoskonałości związane z przedstawianiem naprawdę istotnych informacji w internecie.
Projekt wystartował na początku czerwca, a w ciągu pierwszych 10 dni boty odwiedziły 2 miliony artykułów dotyczących klimatu oraz kliknęły 6 milionów reklam. Celem działania Synthetic Messanger jest krytyka sposobu, w jaki media kształtują narrację na temat kryzysu klimatycznego.
Czytaj też: Influencerzy: nowa broń firm paliwowych w walce o wizerunek
„Algorytmy wpływają na wszystkie wiadomości” – mówią jego twórcy. Tegi Brain i Sam Lavigne podkreślają, że lobbystom przemysłu paliw kopalnych doskonale udaje się wpływać na to, jakie informacje dotyczące zmian klimatu pojawiają się w mediach, jako przykład podając historie dotyczące rzekomych podpaleń jako przyczyny rozległych pożarów w Australii w ubiegłym roku, wzmacnianych w internecie przez denialistów klimatycznych. Choć naukowcy potwierdzili, że sezon pożarów buszu rozpoczyna się wcześniej i jest zdecydowanie bardziej niszczycielski, niż kiedyś, co jest efektem zmian klimatycznych, informacje o podpaleniach funkcjonowały w mediach przez długi czas.
„Pragnienie przedstawienia »zrównoważonego spojrzenia« na naszą tragiczną sytuację środowiskową oznaczało, że całkowicie fałszywym wątpliwościom i zaprzeczeniom poświęcono znacznie więcej czasu antenowego niż klimatologom” – powiedzieli autorzy Synthetic Messangera.